Vi planerar att bygga ett uterum på 400x900cm, 36kvm på en isolerad platta med golvvärme.

Ena långsidan sitter i anslutning till mot huset. Den andra långsidan ska vi ha fasta partier hela vägen förutom en altandörr (80cm). Kortsidorna blir vägg nedtill och öppningsbara/skjutbara fönster upptil.

Tanken är att vi ska puttra med golvvärmen så att uterummet håller ca 5-10 grader under vintern. I uterummet kommer vi även att montera en kamin där tanken är att vi kan elda upp ganska snabbt för spontant kvällsmys.

De lösningar jag har kikat på är vad de flesta kallar "höst" samt "vinter" där höst har u-värde på ca 1.6 och vinter 1.0 beroende på leverantör. Ca priser är 150,000kr för höst och 300,000kr för vinter.

Frågan är helt enkelt: Är det värt att satsa på "vinter" eller räcker "höst"? Jag torr inte att man skulle kunna spara igen 150,000kr i uppvärmningskostnader i alla fall. Frågan är nog snarare om "höst" räcker mitt i vintern med en kamin för att hålla 20 grader?
 
Jag har höst vår från willab/ garden och håller 21º om det är plusgrader utan problem.
 
S
Jag har fått rådet att det räcker med höst/vår.
Vi är också i planeringen med uterum. Var hade ni tänkt att handla ifrån? Bygger ni själva eller tar ni in snickare? Om ni gör det, har ni fått något pris på arbetet?
 
Även med elvärme tar det mycket lång tid att tjäna in kostnaden för de dyrare glaspartierna.
U värdet på glaset är inte speciellt relevant, då större delen av värmen läcker ut runt dörrarna. Skillnaden är mycket stor mellan skjutdörrar och fasta fönster.
Se om du kan hitta U värdes beräkningar för hela partierna. De ger en bättre bild.

Sen finns det många andra delar av uterummet som bör isoleras ordentligt innan man börjar fundera på vinterpartier. Om man tex har kanalplast tak så kommer det knappt bli nån relevant skillnad i uppvärmning beroende på vilka glaspartier man har.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag kallar vårat uterum för ”vinterbonat” och då är det isolerat golv och tak men med partier från skånskabyggvaror som kallas ”höst” .. ända skillnaden verkar vara att vinterglasen är gasfyllda så dom får ett annat värde men partierna är dom samma och är lika otäta bla runt skenorna så vi tyckte det var helt meningslöst att lägga dom extra kronorna på ”vinter”glas.. vårat är på 25kvm med braskamin och vi använder det året runt och det är inga problem att få upp en behaglig temperatur på några timmar, oftast brukar vi ställa in ett elelement dagen före om det är riktigt kallt ute för att fortare få upp temperaturen innan man hunnit elda ordentligt.
 
J Jimmy90 skrev:
Jag kallar vårat uterum för ”vinterbonat” och då är det isolerat golv och tak men med partier från skånskabyggvaror som kallas ”höst” .. ända skillnaden verkar vara att vinterglasen är gasfyllda så dom får ett annat värde men partierna är dom samma och är lika otäta bla runt skenorna så vi tyckte det var helt meningslöst att lägga dom extra kronorna på ”vinter”glas.. vårat är på 25kvm med braskamin och vi använder det året runt och det är inga problem att få upp en behaglig temperatur på några timmar, oftast brukar vi ställa in ett elelement dagen före om det är riktigt kallt ute för att fortare få upp temperaturen innan man hunnit elda ordentligt.
Ja. Byggmax vinterpartier har ju typ samma skenor som deras höst partier. Så det är ju typ ingen skillnad på dem. De är ju inte direkt kända för sin kvalite.
Andra tillverkare har bättre tätning i vinterpartierna.
 
Jag har samma problem.
Dörrpartier från Skånska byggvaror som läcker både runt dörrarna och mellan dubbeldörrar.
Vattenburen golvvärme räcker inte för att motverka kallras och hålla temperaturen uppe. Jag hade med det jag vet idag gått till en annan leverantör med högre kvalitet i form av tätningslister och passform. Håller med tidigare inlägg att u-värdet för en dörr inte säger så mycket då det inte är där värmen läcker ut.
Min temporära lösning nu är att jag har satt in extra lister och stängt dörrarna permanent för vintern samt ställt in ett elelement för att motverka kallras.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag valde wg80 partier, de är lite bättre, drar ca 800W att hålla innertemperatur 25 grader över ute temp. 24m2 med isolerat tak.
 
T thorhult skrev:
Ena långsidan sitter i anslutning till mot huset. Den andra långsidan ska vi ha fasta partier hela vägen förutom en altandörr (80cm).
Vad har du för fasad på huset?
Vi har också en långsida mot huset, men vi har en lockpanel som är ventilerad med uteluft.
Så den sidan kanske egentligen är värst.
 
Det är enkelt att räkna på vad skillnaden blir.
För att fä fram vilken effekt du behöver på värmesystemet så tar du ytan x u-värdet x temperaturskillnaden mellan inne och ute så får du vad effektbehovet blir. Viktigt är dock att man måste räkna med hela konstruktionens sammanlagda u-värde, dvs inte bara glasets.
 
H Henrik Boström skrev:
Jag har samma problem.
Dörrpartier från Skånska byggvaror som läcker både runt dörrarna och mellan dubbeldörrar.
Vattenburen golvvärme räcker inte för att motverka kallras och hålla temperaturen uppe. Jag hade med det jag vet idag gått till en annan leverantör med högre kvalitet i form av tätningslister och passform. Håller med tidigare inlägg att u-värdet för en dörr inte säger så mycket då det inte är där värmen läcker ut.
Min temporära lösning nu är att jag har satt in extra lister och stängt dörrarna permanent för vintern samt ställt in ett elelement för att motverka kallras.
Vilka partier är det du har?
Du skriver att det läcker runt om dubbeldörrar.

Är det Isomax vik Isomax eller vinter Izo du har?
 
Jag har fyra partier med Isomax vik trä. Två st med två luckor och två med tre luckor. I gavelspetsen sitter två Vinter Izo gavelspetsfönster.
Hela uterummet är fullisolerat i golv och tak och numera integrerat med köket.
Jag hade tyvärr bara en bild där dubbeldörrarna till vänster inte syns.
Ljust och rymligt uterum med stora fönster och gavelspetsfönster, matbord med vita stolar, utsikt mot en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
H Henrik Boström skrev:
Jag har fyra partier med Isomax vik trä. Två st med två luckor och två med tre luckor. I gavelspetsen sitter två Vinter Izo gavelspetsfönster.
Hela uterummet är fullisolerat i golv och tak och numera integrerat med köket.
Jag hade tyvärr bara en bild där dubbeldörrarna till vänster inte syns.
[bild]
Kan lägga till att partierna suttit i drygt tio år och köptes och monterades av förra ägaren.
Förutom att de är otäta mot karmarna så är det rätt kass passform, osmidiga att stänga, tätningslisterna lossnar lätt när man stänger...
Jag hade gått på bättre kvalitet, helt klart.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad har du för fasad på huset?
Vi har också en långsida mot huset, men vi har en lockpanel som är ventilerad med uteluft.
Så den sidan kanske egentligen är värst.
Vi har inte byggt huset än, håller på med markarbete nu. Men där sa du något som jag helt och hållet inte tänkt på. Tack! Det måste jag försöka hitta en lösning på. Kanske isolera hela vägen bakom just uterummet....
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Jag valde wg80 partier, de är lite bättre, drar ca 800W att hålla innertemperatur 25 grader över ute temp. 24m2 med isolerat tak.
Vad har du för takparti? Har du golvvärme i golvet?
Vi tittar just nu på vilka alternativ vi har för ett vinterbonat uterum i Asmundtorp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.