Hej!

Jag och sambon funderar (efter att ha letat begagnat hus en längre tid...) på att bygga nytt. F.n. så exploaterar Peab ett kustnära område i Ronneby där vi är intresserade av att bygga. Funderar framförallt på tomt 50 eller 51 (se bild), på dessa tomter har vi också lagt in reservationer. Har varit ute och tittat i området men tomterna är ännu ej utstakade/grovplanerade. Är det någon med mer erfarenhet som har några kloka ord när det gäller val av tomt? Själv tänker man ju främst på storlek, väderstreck och sol, läge i förhållande till andra tomter och vägar och givetvis lutning/markförhållanden. Vad bör man mer tänka på? Någon annan tomt i området som ni andra tycker verkar mer intressant? Priserna för tomterna är ungefär detsamma, ca 600' inkl. anslutningsavg. En större karta med tomterna finns här: http://www.peab.se/FS_PeabWeb/PublicFiles/Lokaler/Ekenas.pdf.

Mvh/ Christian
 
  • Ekenäs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av tomt 50 och 51 skulle jag välja 50:an.Men skulle jag välja fritt så 58:an helt klart.
 
Om man hade fått välja helt fritt så hade jag nog varit mest intresserad av tomt 58 också. Inte enbart pga att den är större utan även om man kollar omgivningen så verkar det inte vara någon bebyggelse bakom (mot nordost).
Varför är ni mest intresserade av tomt 50 eller 51? Ser man sjön från dessa tomter (misstänker dock att man inte gör det pga träden och bebyggelsen).
 
Tack för era svar! Tomt 48 och 58 (tyvärr) är de enda tomter i denna andra etapp som redan är sålda, de övriga är mer eller mindre reserverade. Anledningen till att vi har snöat in oss på 50 och 51 (på 50 ligger vi som nr 1 på reservationen och på 51 som nr 2) är att jag inbillar mig att sydvästläge (dags- och kvällssol) mot skog bakom huset är något vi absolut vill ha. Dessvärre kommer man inte att se havet från någon av dessa tomter.

Robert_Maria: Varför 50 framför 51? Själv är jag inne på 51 just för att den är ngt större och ev. har mer söderläge bakom huset? Iofs verkar den slutta ganska mycket.

GreenTurtle: Du har ju en bra poäng när det gäller 56-58, dvs. att dessa tomter har en helt fri baksida utan någon bebyggelse bakom.
 
Det är två skäl till varför jag skulle välja tomt 50 (Robban). För det första sydvästläget på baksidan av tomten/huset oj för det andra efter att ha tittat på höjdkurvorna. Verkar vara mer lutning på 51 än på 50.an
 
c_rosberg skrev:
Anledningen till att vi har snöat in oss på 50 och 51 (på 50 ligger vi som nr 1 på reservationen och på 51 som nr 2) är att jag inbillar mig att sydvästläge (dags- och kvällssol) mot skog bakom huset är något vi absolut vill ha. Dessvärre kommer man inte att se havet från någon av dessa tomter.
Tror du inte att själva solnedgången kommer att döljas av skogen (som verkar ligga där)?
Satsa på 55-57 istället. Dels som jag skrev tidigare, ingen bebyggelse bakom vilket gör att ni kan planera planlösningen därefter (tex stora fönster mot baksidan, ingen insyn, osv). Sedan så blir det ju tvärtom på den sidan istället, ni får en solUPPGÅNG att njuta av istället (om ni nu är morgonmänniskor vill säga).
Om det är en bilvägg mellan 55 och 56 så hade jag nog valt 57 (i första hand). Risken är annas att man blir lite av "grindvakt". Det blir ett jäkla åkande på bilar som ska in och ut i området.
 
Robert_Maria skrev:
Det är två skäl till varför jag skulle välja tomt 50 (Robban). För det första sydvästläget på baksidan av tomten/huset oj för det andra efter att ha tittat på höjdkurvorna. Verkar vara mer lutning på 51 än på 50.an
Har också funderat just på lutningen på 51'an. 50 har ju också mer skog bakom sig innan bebyggelse börjar, kan vara en fördel.

GreenTurtle skrev:
Tror du inte att själva solnedgången kommer att döljas av skogen (som verkar ligga där)?
Det är nog mycket möjligt, frågan är hur länge solen stannar ovanför träden. Det blir något som får vi kolla upp.

GreenTurtle skrev:
Satsa på 55-57 istället. Dels som jag skrev tidigare, ingen bebyggelse bakom vilket gör att ni kan planera planlösningen därefter (tex stora fönster mot baksidan, ingen insyn, osv). Sedan så blir det ju tvärtom på den sidan istället, ni får en solUPPGÅNG att njuta av istället (om ni nu är morgonmänniskor vill säga).
Om det är en bilvägg mellan 55 och 56 så hade jag nog valt 57 (i första hand). Risken är annas att man blir lite av "grindvakt". Det blir ett jäkla åkande på bilar som ska in och ut i området.
Morgonmänniskor är vi inte (än), men man kanske blir med barn och stigande ålder... ;o). När jag funderar en andra gång så verkar det ju konstigt om det är en bilväg mellan 55 och 56, finns inget därefter. Tanken slog mig att Peab ev. kanske har planer för en tredje etapp av området österut och isf skulle ju en stor fördel med fri baksida på 55-57 ev. försvinna. Blir till att kolla upp med Peab.
 
Tänk också på att om hörntomten ligger mot bilväg måste tomten ha fri sikt 10+10 m vilket hindrar tomtplaneringen på 50 kvm yta. Om den ligger mot gångväg gäller den fria sikten färre meter (jag vet inte exakt) men hänsyn måste tas. Tex häck på max 70 cm - det skiljer mellan kommunerna. Nyttjandegraden hos en mellantomt är större - men då har man ju 'fler' grannar att ta hänsyn till.
 
Ta med dig utflyktsmat en solig dag och var på tomterna hela dagen och se hur solen faller. Sedan kan du välja. Nu är det snart vårdagjämning så du kommer att få se ett bra "medelvärde". Sedan finns det en site på nätet som det finns länkar till på annan plats på forumet (kommer inte ihåg vad tråden heter men sök på soltider eller något liknande) där man kan få exakta data på hur solen går både i höjd och längd olika tider på året. Har den som favorit på min dator men är inte hemma nu. Kan lägga in den här i kväll.
Grattis till tomterbjudanden!!!

P.S Glöm inte kubbspel, goda vänner och annat kul när ni åker till tomterna (provgrilla i trädgården? :)) D.S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.