Okej, nu har vi kommit till prosessen att välja tapeter till hela huset.........
Vad jag undrar över är hur ni andra har gått till väga??
Har ni tagit rum för rum, har ni väntat tills huset stått där och vadrat runt med katalogerna? Jag börjar bläddra och tänker att jag ska fokusera på ett rum i taget men sen spårar det ur direkt...... När man valde kakel så fick man hjälp i butiken men att sitta själv hemma och försöka välja tapeter till ett helt hus då känns det som jag håller på att bli galen......:eek: Tacksam för lite tips och råd.......:confused:
 
Mitt säkert jättetråkiga svar blir vitt, vitt och vitt! Älskar vita väggar, och så får möbler, textilier och tavlor stå för färgen. Så enkelt att förnya sig.

Vi har låtit barnens rum få färg (målat i ena rummet, tapet/målat i andra), och har en fondvägg i sovrummet. I övrigt kommer det att bli målat vitt på väv när vi väl kommer till renoveringen av entréplanet. Kanske att en vägg i köket får lite färg, men i övrigt blir det vitt.

Ja, det var väl kanske inte vad du ville höra :) men det är i alla fall min synpunkt.

Lycka till!

/alacs
 
Vi har lång tid på oss att välja därfär att vi renoverar. Då kan man tänka och inspireras mycket. Jag tror att det blir enklast om du ändå tar ett rum i taget och funderar på hur det ska inredas.

Är du ambitiös kan du ju göra ett "moodboard" för varje rum där du klipper ihop möbler och saker, tyger och annat som du vill använda i inredningen av det. Då kanske det i alla fall klarnar vilken tapettyp eller färg du ska titta på. Sedan ska man ju kanske inte få en chock när man går från ett rum till ett annat heller, så någon sorts tema eller helhet kanske är bra.

Tapeterna hör till inredningen tycker jag. Är det för svårt att välja nu, så kanske ni som sagt kan måla allt vitt och sedan komplettera med tapeter eftersom ni vet bättre hur ni vill inreda.

Jag skulle ha jättesvårt att inreda ett hus som ännu inte är byggt. I vårt hus som vi har jobbat med nu i snart två år börjar jag ha en idé om hur det ska se ut i de flesta rummen, men ännu inte för alla.
 
Ja det är just det som är problemet. Det är ju en sak att gå in i ett rum som man vill göra om men att sitta med ritningar och inse att man ska välja till ett helt hus på en gång och precis som "alacs" skrev så vill man gärna ha en helhet i huset... Jag gillar vitt jättemycket men jag har bestämt mig för att hålla mig till tapeter och inte måla......men det finns mycket neutrala tapeter också men då vill jag nog ha någon fondvägg lite här och där.............hmmmmmmm!!!
 
Vi har precis totalrenoverat ett hus, och jag tänkte länge på
tapetproblemet. Precis som du visste jag att jag ville ha tapeter - inte målat. Men där vi bodde innan hade vi, iofs jättefina, mönstrade jugendtapeter., och jag ville inte ha samma stuk på det nya huset.Jag kände att nu var det läge för vitt. Men jag älskar mönster också! Och fondväggar!
Lösningen blev - vita tapeter med mönster i vitt (eller blankt.) I vardagsrummet och matrummet blev det tapeter med linnestruktur från Decor Maison med tillhörande fondväggstapet i samma linnestruktur på blank botten. Dösnyggt, och vi har fått massor med beröm för dem. Folk tror att de måste varit jättedyra, men de kostade bara 249:- rullen. Resten av huset har jag också tapetserat med vita tapater med vit/blankt mönster från Decor Maison. Kollektionerna hette reflections, attityd och panorama tror jag. Jag känner att det blev den perfekta lösningen - mönster, helvitt och ett par fondväggar, allt jag ville ha! Dessutom blev det en helhet, istället för att varje rum blir en "ö". Lycka till med valet!
 
Om huset inte är klart vet ni kanske inte vad det blir för känsla i det och hur ni skulle vilja att det såg ut. Sådant växer ofta fram med tiden, när man har bott där ett tag (sett hur ljuset går genom rummen, vilka rum man helst är i, mm). Jag skulle satsa på något neutralt (vita väggar) och förbereda mig på att tapetsera/måla längre fram, när ni har fått en känsla för huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.