Har tänkt mig följande dimensioner till mitt bygge. Rätt eller fel....
 
  • pann-inst3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Rätt eller fel kan jag inte svara på! Men då jag kopplade in mina 2 acctankar inkl. laddomat så använde jag 28 koppar mellan panna och tank, enligt rörisen så skulle det räcka.

/Bastuvagnen
 
Ser klart dugligt ut. Möjligen skulle jag ha gått upp till 15 eller 18 för påfyllningen.
 
Skulle kanske gått ner i dim på exp. ledningen. verkar lite overkill med 35mm
 
Jo, jag hade också funderingar på att ta 22 mm till expansionen. Vill inte använda 28 mm då det skulle bli en dimension till att isolera. Använder gärna så få dimensioner som möjligt. Då blir det mer av varje storlek på isoleringen = enklare att göra bra pris.

Tror ni det funkar med 22 mm till expansion???
 
Ja, flödet till exp är lågt och säkerhetsventilen sitter på stigaren så ångblåsning sker den vägen vid en kokning. Öppen eller sluten expansion?
 
Det blir ett slutet kärl på 300 liter placerat till vänster om pannan på skissen, stående på golvet.

Har ingen rimlig chans att få dit ett öppet kärl med mindre än att montera det på en 7,5 meter hög stolpe genom garagetaket... man skulle väl kunna maskera det som ett storkbo kanske, men det känns lite overkill.

Annars så tror ni det skulle funka så här då kanske?
 
  • pann-inst3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10 mm till påfyllning är i minsta laget, du kommer att märka det när du ivrig att börja elda ska fylla tankarna :)

För att få jämn skiktning i tankarna vid laddning bör övre rör från panna möta röret mellan tankarna mellan tank 1 o 2. Av samma anledning vid urladdning bör övre kulvertrör ansluta på samma ställe, då blir vägen för vattnet att gå lika genom alla tankar.

Du behöver nån typ av kulvertstyrning så att inte pumpen går hela tiden, men det visste du kanske redan?
 
Matss:

Ja du är inte den första som tycker att det behövs grövre grejer till påfyllningen så jag får väl hotta till det lite och köra 18 mm i stället så finns det isolering som passar också.

När det gäller matningen så har jag ritat om den så som jag fattade att du menade, hoppas det blev rätt!

Kulvertstyrning har jag en liggandes från: http://www.ekontroll.com/
Ska bara komplettera med backventilen...
 
  • pann-inst3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut, men jag skulle valt 15 mm och skippat isolering på påfyllningen eftersom den inte blir varm, men 18 är ju ingen nackdel.
 
Jag håller alltid isär hetvattnet och värmen ut och låter hetvattnet från pannan gå på toppen av tankarna med så få krökar som möjligt, använder helböjar, gärna 45 graders. Manuell luftskruv på ett T-rör högst upp tillsammans med en manometer.

Vattenpåfyllnad görs lämpligen på Laddomaten, som har ett 1/2" uttag för det. Tänk på att du skall mata SYR-ventilen oxå

Du skulle kunna slopa temometrarna mitt på tankarna. Men en termometer på hetvattnet kommer du att önska dig, och då helst inte en anläggningsdito.

Sedan hade jag shuntat ner värmen och inte skickat 90-gradigt vatten genom kulverten, om inte förbrukningen kräver det.
 
Tack för alla tips och råd, det har varit mycket värdefullt. Nu ska det bara göras också.
 
Hoppas du inte beställt tankarna ännu.
Jag har gjort precis som du med mina termometrar på flera av mina tankar. Räcker med en uppe och en nere förutom på en tank där du slänger in så många som möjligt typ cc 10 i höjdled. Detta för att kunna laborera och ha koll på skiktningen.
 
Staffans2000
Då du klokt nog vill ha så få dimentioner som möjligt bör du gå från 10 till 12mm. Orsak 12mm är mer användbart och till snarlik kostnad. 18mm. är en udda storlek som inte förs överallt, använd 15 eller 22mm.

M.V.H. SSV. (Staffans standardiseringsverk.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.