Hej
Behöver lite hjälp med att välja robot,
Min gräsmatta är som ett u och är 600+ km2 .
Den är uppdelad i 2 större plättar, plana utan i stort sätt 0 hinder, en gång som är ca 3m bred.
Dom jag tittat på är
HQ 310 och gardena sileno 1000.
Hittar bägge på maskinklppet.se.
HQ för 15 000+ med m startpaket
Garden 10000.
Tacksam för lite hjälp
 
  • Gräsmatta formad som ett U runt ett enfamiljshus, uppdelad i två öppna ytor separerade av en gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön, välklippt gräsmatta i U-form runtomkring ett hus, med en bred gång och minimala hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor, plan gräsmatta mellan hus och häckar med gångvägar, passande för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda två lär funka bra på din tomt.
Under skalet är det mycket Husqvarna-teknik i gardena-maskinen. Men man har valt lite olika prissättning på klipparna.
Det kokar ner till tycke och smak. Gardena har dock sitt smart-system som ger lite mer finesser som du kanske är intresserad av.
Har själv ingen erfarenhet av "smart" men andra medlemmar på forumet har god kunskap om det, kanske får du fler kommentarer omkring detta.
 
Frågan är då vad det är som motiverar att lägga 5000 kr mer ?
 
Du skulle till och med kunna välja McCulloch S600 eller R1000. Det är också Husqvarna i grunden.

Väljer du Gardena så kan du ta 750 eftersom din gräsmatta är så liten.
 
Är inne på precis samma som som tidigare redan skrivit. Båda kommer funka fint för din trädgård. Så helt beroende efter ditt eget tycke och smak precis som Etompau skriver gällande HQ eller Gardena.

Själv har jag HQ, tycker den är snyggare. Dessutom fler vänner som prövat den innan mitt köp och varmt kunde rekommendera den. Jag har ingen erfarenhet alls av Gardenas Smart-system men jag har HQ 315x med GPS och Automower Connect. Just att kunna starta/parkera klipparen var som helst ifrån använder jag ofta och skulle inte vilja vara utan det idag. Likaså rätt tryggt att kunna få notiser om något händer klipparen.
 
Men tror ni att en 750 robot löser vår gräsmatta ?
Fick gör mig att man alltid skall överdimensionera
 
Tack för hjälpen.
Mvh Diogo
 
D Diogo skrev:
Men tror ni att en 750 robot löser vår gräsmatta ?
Fick gör mig att man alltid skall överdimensionera
Klipparna klarar det som dom är dimensionerna för. Det man ibland kan göra är att köpa en större som går snabbare, för att den då ska klippa gräsmattan snabbare. Men i fallet med Gardena och McCulloch så är det samma klippare och dom mindre modellerna är bara mjukvarubegränsade så att dom inte klarar av större ytor, men dom klipper lika snabbt oavsett.
T.ex. är Gardena sileno city 250 och 500 samma klippare och life 750, 1000, 1250 är en annan klippare som alla tre går lika snabbt. Life är dock snabbare än city.
Kolla upp antalet m2 per timme som en specifik klippare klarar för att veta om det är värt att köpa en större.
 
Det blev en HQ 310.
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.