Hej har nu registerat mig här på forumet har läst en massa här och fått en del mkt bra tips,

Nu har jag dock några frågor jag har ett hus med 4 rum och kök+ källare och ett tvåbilsgaraget separat på tomten som jag värmer med ved, men nu börjar den gammla pannan vara slut, så jag är mkt tacksam på förslag vad man ska köpa för något behöver allt nytt panna+vattenberedare+acktank(ar), kommer alltid att elda med ved i pannan och ev installera pellets senare för att ha dom gångerna jag inte är hemma,

tacksam för svar
Mvh/Tomas
 
Du måste nog speca lite mera. Hur stort effektbehovhar du? Sedan vilket märke på pannan det är väl lite om tycke och smak. Viktigast är att dimentionera storleken på panna och tank.
 
märke spelar som ingenroll för mig bara de är en bra och gärna billig panna, jag bor ju ganska långt uppe i norr i pajala så på vintern måste de ju finnas lite effekt,
 
Hur mycket ved gör du av med idag??
Hur många m2 värms??
Hur välisolerat är huset??

Har man dom upgifterna kommer man långt vad det gäller tank/panna, Räknar man 55-65W/m2 vid dut så får man fram maxförbrukningen o kan välja storlek på tank så man klarar minst 1 dygn innan man måste elda oavsett temp..

Med en bra vedanläggning så behöver du ingen pellets (är inte så mycket billigare än el) utan bättre att ha en större tank med en bra shuntstyrning som startar elpatron 1 tim efter att shunten varit öppnat helt o att man kör elpatron på t.ex 25-30°..
 
2an skrev:
Hur mycket ved gör du av med idag??
Hur många m2 värms??
Hur välisolerat är huset??

Har man dom upgifterna kommer man långt vad det gäller tank/panna, Räknar man 55-65W/m2 vid dut så får man fram maxförbrukningen o kan välja storlek på tank så man klarar minst 1 dygn innan man måste elda oavsett temp..

Med en bra vedanläggning så behöver du ingen pellets (är inte så mycket billigare än el) utan bättre att ha en större tank med en bra shuntstyrning som startar elpatron 1 tim efter att shunten varit öppnat helt o att man kör elpatron på t.ex 25-30°..
kan nog vara ca 150m2 som ska värmas huset är hyffast väl isolerat ska bli mera när tid ges och i vinter har de inte gått så jäkla mkt ved tror jag ca 12-16 kubik tror jag, pannan är förövrigt monterad ute i garaget på gården, angående pelletsen så tänkte jag ha på det istället för el när jag är borta på jobb under längre tider,
 
Du ska nog räkna på vad du egentligen spar med att elda pellets istället för ved. Men känns den kombinationen rätt så har Vedsol en ny Gassele med ett extra förbränningsrum för pellets. Det kostar bara 4000 extra. Pannan i övrigt är top of the line. Går att få med Lambda och 92% verkningsgrad...

pellets istället för el menar jag...
 
Redigerat:
ha nu kollat lite på pannor och tror att en nibe vedex 3300 är något för mig, för ved är ju billigast för mig då dom inte kostar mer än bränsle och jobb för mig, pellets ska de endast köras på då jag är bort rest längre tider,
 
Tomas_B skrev:
Nu har jag dock några frågor jag har ett hus med 4 rum och kök+ källare och ett tvåbilsgaraget separat på tomten som jag värmer med ved, men nu börjar den gammla pannan vara slut, så jag är mkt tacksam på förslag vad man ska köpa för något behöver allt nytt panna+vattenberedare+acktank(ar)
Hej!Du behöver en ny stor acktank typ 5kubik med en slinga i för vv.en elpatron kopplad i toppen på acken.Du behöver en bra shunt automatik typ Era 10 PE +.Du behöver en rejäl ved panna med rejält ved utrymme..:)
 
Och Vedex räknas inte till kategorin rejäla vedpannor. Låter som att Tomas gör ett vanligt fel, han bestämmer sig för en panna först, baserat på lite luddiga krav
 
Tomas_B skrev:
kan nog vara ca 150m2 som ska värmas huset är hyffast väl isolerat ska bli mera när tid ges och i vinter har de inte gått så jäkla mkt ved tror jag ca 12-16 kubik tror jag, pannan är förövrigt monterad ute i garaget på gården, angående pelletsen så tänkte jag ha på det istället för el när jag är borta på jobb under längre tider,
Det är inte så hög förbrukning, Det krävs kanske runt 150-170 kWh/dygn vilket är 2,5-3m3 tank så om du har möjlighet då du har pannan i garaget att välja kanske som nämnts en tank på 5 m3 så skulle det gå ca 2 dygn utan eldning för att hålla full temp vid dut..
Då bör du ha minst en effekta lamda 35 som har 135 l eldstad men inte helt fel med lamda 60 som har 195 l eldstad, Utan uttag från tanken så klarar nästan lamda 35 att ladda 5m3 på 2 ilägg o om det finns folk hemma när du är borta kan dom elda en sån panna.. :)
Det är snarare eldstadsvolymen som är viktig för bekväm eldning än effekten, Efter 3,5-4 tim får man fylla på igen i lamda 35 då 135 liter ved är uppbrunnen medans lamda 60 förbränner 195 l ved på 3-3,5 tim..
Är det ingen hemma så kan du gott ställa ner tempen inne till 15° o köra med en Era 10 PE + så startas elpatronen 1 tim efter shunten varit fullt öppen i 1 tim vilket kommer ta närmare 4 dygn då det är som kallast med 15° inne (ingen i huset naturligtvis)
 
okey jag blir inget smartare av de här,,,, nån panna med lamda blir de då inte för mkt elprylar som kan börja strula,
 
Tomas_B skrev:
okey jag blir inget smartare av de här,,,, nån panna med lamda blir de då inte för mkt elprylar som kan börja strula,
Nja! kan man bortse från det negativa med elen så , påstår dom att det ska fungera fint. Ska tydligen inte bli nåt sot alls i skorsten? Skulle va kul att se nån sån annläggning..:)
 
knekten skrev:
Nja! kan man bortse från det negativa med elen så , påstår dom att det ska fungera fint. Ska tydligen inte bli nåt sot alls i skorsten? Skulle va kul att se nån sån annläggning..:)
kanske de men då är ju priset på dom pannorna inte kul heller,,,
 
Tomas_B skrev:
[länk] är den månne nått att ha då?
Skeptisk! För liten ackvolym,satsa på en stor ack,sen kolla mer på dom "kända etablerade pann märkena":)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.