Hej.

Förutsättning:
Mellan mitt och grannens hus är byggt ett kombinerat förråd och carport. Så två sidor av både förråd och carport är utsida av våra respektive tegelfasader. De tänker jag inte göra något alls med, den lilla värme som läcker ut från husen kan gärna få fungera som stödvärme i förrådet.
(Eventuellt ska jag senare montera en garagedörr så carporten blir ett garage.)

De två andra väggarna i förrådet är träväggar och består utifrån och in av:

· Stående Träpanel
· Liggande läkt
· Gipsskiva
· Reglar 45x95

(Båda är rena ytterväggar. Men den ena vetter ju in i carporten så helt skyddad från regn).


Yttertak utifrån och in:

· Betongpannor
· Läkt
· Underlagspapp
· 20mm Råspont
· Takstolar av reglar 95x145 (fast de är bara 95x140)


Mellanbjälklag: Idag helt öppet. 120mm reglar.

Min tanke var att dels lägga golv ovanpå mellanbjälklaget för att få en ovanvåning att förvara sådant jag sällan behöver, och även isolera byggnaden på följande vis:


De två träväggarna:

1. Fylla facken mellan reglarna med 95mm stenull.
2. Ång/fuktspärr.
3. Klä på reglarna med en 45mm regel och ytterligare 45mm stenull (ska dra lite el i det skiktet).
4. 11mm OSB-skiva.
5. 13mm Gips.


Yttertak:

1. 25mm läkt plus oljehärdad board mellan takstolarna för att garantera luftspalt innanför råsponten. (Kommer behöva klämma ihop isoleringen lite, så vill ha något som håller emot så luftspalten inte blir för liten, därav board och inte bara isolering med pappskikt)

2. Klä på takstolarna med 45mm regel
3. 120 + 45mm stenull.
4. Ång/fuktspärr.
5. 45mm regel och ytterligare 45mm stenull.
6. Glespanel.
7. Gips/träfiberskiva e.d. (färdigt utseende på ytskikt mindre viktigt i den här delen)

Dessutom är tanken att isolera mellanbjälklaget med 120mm stenull och sätta innertak på undersidan. Tanken är att jag ska värma upp det egentliga förrådet i markplan till 10-15 grader vintertid, och att den värme som läcker upp genom isoleringen då 'gratis' värmer upp ovandelen så pass att det håller fukten borta.


Nu till frågorna:

Jag har letat här i forumet och sökt på nätet, men jag blir inte helt klok på vilken typ av ång/fuktspärrskikt jag ska välja givet dessa förutsättningar. Och om det kanske ska vara olika typ i de olika delarna. Plast? Ångspärr? Ångbroms?

T.ex. så ska Mataki ångspärr Halotex D20 ”passa i byggnader som står kalla under vinterhalvåret”, men ”inte användas som ångbroms/ångspärr mot en sk kallvind”.


Någon som kan tala om vilken ångspärr jag ska ha i mitt fall?

Har jag tänkt helt fel någonstans?


Mvh

Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.