A
Ibland funderar jag på byta yrkesinriktning. Programmering är ett val som dyker upp då. Jag har inte gjort det sedan c64/Amigan när man provade på och sedan i gymnasiet på 90-talet. Det jag har arbetat mkt med är Excel, men då med enklare databashantering, PoweQuery osv.
Om jag skulle välja ett programmeringsspråk att börja lära mig, kan ni rekommendera vilket och varför?
 
A Alfons3301 skrev:
Ibland funderar jag på byta yrkesinriktning. Programmering är ett val som dyker upp då. Jag har inte gjort det sedan c64/Amigan när man provade på och sedan i gymnasiet på 90-talet. Det jag har arbetat mkt med är Excel, men då med enklare databashantering, PoweQuery osv.
Om jag skulle välja ett programmeringsspråk att börja lära mig, kan ni rekommendera vilket och varför?
C# är väldigt vanligt att företagen kör. Microsofts verktygslåda med Azure som platform är mycket trevlig att jobba i också.
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ibland funderar jag på byta yrkesinriktning. Programmering är ett val som dyker upp då. Jag har inte gjort det sedan c64/Amigan när man provade på och sedan i gymnasiet på 90-talet. Det jag har arbetat mkt med är Excel, men då med enklare databashantering, PoweQuery osv.
Om jag skulle välja ett programmeringsspråk att börja lära mig, kan ni rekommendera vilket och varför?
Är det web utveckling så är den uppdelad på ett antal programspråk för klienterna och ett antal på serversidan. Minimum kanske blir html, CSS, JavaScript och på serversidan databas med sql spåk.
 
På klientsidan är Angular med typescript som språk populärt just nu. Men webben rör sig mycket snabbare än backend, så det kanske inte är en sanning länge till menar jag.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ibland funderar jag på byta yrkesinriktning. Programmering är ett val som dyker upp då. Jag har inte gjort det sedan c64/Amigan när man provade på och sedan i gymnasiet på 90-talet. Det jag har arbetat mkt med är Excel, men då med enklare databashantering, PoweQuery osv. Om jag skulle välja ett programmeringsspråk att börja lära mig, kan ni rekommendera vilket och varför?
Ställ frågan i FB Kodapor eller FB Kodapor OT så får du garanterat svar på vad som pågår i branchen.
 
Innan man väljer programmeringsspråk ska man nog ta en ordentlig titt på vad man vill jobba med eftersom olika produkter eller brancher använder olika programmeringsspråk och verktygslådor. Samt kika på vilken typ av jobb som finns där man vill jobba.

Man bör börja med att lära sig ett språk ordentligt. Vilket spelar inte så stor roll. Sen är det snarare tillfälligheter som avgör vad man kommer att jobba med i framtiden. Är man väldigt målmedveten och lättrörlig kan man förstås styra sin karriär.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Instämmer, välj först vad du vill jobba med, sedan språk.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Annars är python min rekommendation, inte bäst på någonting, men näst bäst på allt :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MRLINDELL och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Annars är python min rekommendation, inte bäst på någonting, men näst bäst på allt :cool:
Men ganska begränsad använding i arbetslivet.
Dock lite beroende av vilken sektor man jobbar i såklart.
 
Man ska heller inte glömma att språket är sekundärt till kunskapen om hur programmering fungerar på ett mer abstrakt plan. Ett nytt språk kan man enkelt lära sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Data science, AI, machine learning osv ligger det bra till, men är tydligen på uppgång i andra sektorer också
https://www.zdnet.com/article/programming-languages-python-just-took-a-big-jump-forward/

Men definitivt inget för webb frontend tex.

Men som sagt, man ska inte se programmerare som ett yrke, utan snarare en kompetens inom ett annat yrke, och vad det yrket är styr val av språk och verktyg.

Ren programmerare utan domänkunskap ser jag som framtidens fabriksarbetare.
 
  • Gilla
Osiv och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men ganska begränsad använding i arbetslivet. Dock lite beroende av vilken sektor man jobbar i såklart.
Då har du nog en väldigt begränsad insikt vad som pågår runt om på företagen. Python är det nya excel för analys och ai och finns i princip på varenda större företag nu för tiden. Python är också väldigt vanligt förekommande för iot-tillämpningar som en rock ovanpå fw.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Data science, AI, machine learning osv ligger det bra till, men är tydligen på uppgång i andra sektorer också
[länk]

Men definitivt inget för webb frontend tex.

Men som sagt, man ska inte se programmerare som ett yrke, utan snarare en kompetens inom ett annat yrke, och vad det yrket är styr val av språk och verktyg.

Ren programmerare utan domänkunskap ser jag som framtidens fabriksarbetare.
Även om jag håller med om att domänkunskap är viktigt så kan du aldrig bli en bra utvecklare om du inte också är tekniskt duktig. Ser exempel på det hela tiden på mitt jobb. Folk som är väldigt duktiga på domänen tex bank och finans men fortfarande skriver nästlade if satser, ingen abstraktion, de skriver kod som nybörjare även fast de jobbat över 10 år i branschen
 
  • Gilla
pegr
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även om jag håller med om att domänkunskap är viktigt så kan du aldrig bli en bra utvecklare om du inte också är tekniskt duktig. Ser exempel på det hela tiden på mitt jobb. Folk som är väldigt duktiga på domänen tex bank och finans men fortfarande skriver nästlade if satser, ingen abstraktion, de skriver kod som nybörjare även fast de jobbat över 10 år i branschen
Håller med, nyckeln är att ha både och
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Då har du nog en väldigt begränsad insikt vad som pågår runt om på företagen. Python är det nya excel för analys och ai och finns i princip på varenda större företag nu för tiden. Python är också väldigt vanligt förekommande för iot-tillämpningar som en rock ovanpå fw.
Nja, jag har inte begränsad insikt. Jag jobbar främst mot stora och medelstora kunder. Där är helt klart F# störst när det kommer till funktionella språk för AI och machine learning. Men ja, det finns de som använder Python också. Det är också stort inom ML forskning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.