Garaget är ihop med huset och idag har vi en stor oisolerad slagport, och en gammal soptunnedörr.

Stor oisolerad slagport och en gammal soptunnedörr på en garagvägg av trä med tegel på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Befintlig port)

Planen är att inte använda det som bilgarage utan som verkstad/MC-förvar. Därför ska port (och vägg) bytas ut till något med betydligt bättre U-värde för att få det lite behagligare därinne. Tänker mig inte behöva någon uppvärmning utan att det ska räcka med spillvärme från övriga väggar.

Jag har funderat lite och kommit fram till två alternativ. Kostnad och U-värden är stora faktorer.

Antingen byter jag ut slagporten mot en takskjutport och en vanlig dörr istället för soptunnedörren.
Illustration av en garageverkstad med en takskjutport och en vanlig dörr, omgiven av tegel och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Alt. 1, Takskjutport + dörr)

Den lösningen tilltalar mig, men hur bra isolerar en takskjutport? Kan man få den relativt tät eller kommer det alltid läcka på sidorna. Har ingen erfarenhet i den frågan. Vet att det finns takskjutportar med tjockare segment, och det lockar om det det inte innebär en allt för hög kostnad. En enklare ytterdörr behöver inte kosta så mycket heller, speciellt om man hittar en begagnad i bra skick.

Eller ska jag helt enkelt sätta dit en ny slagport. Har fått känslan att de kan vara rätt dyra. Kan man hitta en bra isolerad slagport för ett vettigt pris?
Bild av en stor, oisolerad slagport och en gammal soptunnedörr på ett garage som är ihop med ett hus, där man planerar att byta ut porten och dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Alt. 2, endast slagport)

Hur skulle ni ha gjort?

Storlek på portar/dörrar behöver inte vara anpassade, utan anpassar väggen efter den port/dörr jag får tag på.
 
  • Gilla
varje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.