Hej, jag letar efter en managed POEswitch med Gigabit. Har tittat på 5 olika men har jättesvårt att skilja dem åt. En viktig detalj är att den ska ha ett hyffsat pedagogiskt webgränssnitt och gärna ha POE på samtliga portar.
Modellerna i fråga är:

Netgear GS724TP-100EUS
HP 1910-24G-PoE
Dlink DGS-1500-28P
Cisco SRW2024P-K9-EU
Zyxel GS-2200-24P

Någon som har några tips att komma med eller Feedback?

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
Ingen? :)
 
Vad vill du kunna styra via webbgränsnittet?
 
Vlan, QoS. Möjlighet att kunna styra internettillgång utifrån tid på dygnet för att kunna styra barnens tillgång till internet t.ex, kanske knutet till Mac-adresser.

Dhcp-server hade också varit trevligt.
Men det kanske man måste upp i klass för att få. Så för det kan jag köra en separat router alt någon mjukvarulösning på min tilltänkta serverburk. Skulle helst slippa förlita mig på mitt modems dhcp-server och bara köra den i bryggat läge.

Är jag fel ute? Kanske skulle man klara sig med en enklare switch, men jag värdesätter hög tillförlitlighet och hög throughput...
 
En bra switch plus en burk att köra PFsense på skulle jag säga fixar hela behovet.
 
Har köpt en Zyxel 1910-24HP till jobbet. 20 portar med PoE, Gigabit på samtliga och managerbar. Dock så låter den som ett riktigt tröskverk. Det går absolut inte att ha den i ett rum man använder, ej heller i garderob eller dylikt, låter helt enkelt för mycket. Det verkar vara ganska symptomatiskt för de stora PoE-switcharna enligt kollegor i branschen. Jag har inte hittat någon fläktlös 24-portars PoE-switch, ej heller någon som har tempstyrd fläkt. På de ställen på kontoret där vi behövde PoE-switchar satte vi en kombination med en vanlig 24-portars och en D-link DGS1210-10P (10 portar, 8 med PoE, fläktlös).

Användargränssnittet på Zyxeln är ganska överväldigande, men manualen är bra och har med flera tutorials på hur du gör vanliga moment, t.ex. sätta upp VLan och Mac-autentiering. Ingen DHCP-server dock.

Vet inte mer om de du skriver om men jag kan ge ett råd. Köp inte en med fläkt om den ska placeras i ett rum där det vistas människor.
 
  • Gilla
Realdoolar
  • Laddar…
Juffo skrev:
Har köpt en Zyxel 1910-24HP till jobbet. 20 portar med PoE, Gigabit på samtliga och managerbar. Dock så låter den som ett riktigt tröskverk. Det går absolut inte att ha den i ett rum man använder, ej heller i garderob eller dylikt, låter helt enkelt för mycket. Det verkar vara ganska symptomatiskt för de stora PoE-switcharna enligt kollegor i branschen. Jag har inte hittat någon fläktlös 24-portars PoE-switch, ej heller någon som har tempstyrd fläkt. På de ställen på kontoret där vi behövde PoE-switchar satte vi en kombination med en vanlig 24-portars och en D-link DGS1210-10P (10 portar, 8 med PoE, fläktlös).

Användargränssnittet på Zyxeln är ganska överväldigande, men manualen är bra och har med flera tutorials på hur du gör vanliga moment, t.ex. sätta upp VLan och Mac-autentiering. Ingen DHCP-server dock.

Vet inte mer om de du skriver om men jag kan ge ett råd. Köp inte en med fläkt om den ska placeras i ett rum där det vistas människor.
Det var ett bra tips, den kommer sitta i en "skrubb" under trappen. Kommer montera den i ett vägghängt rackskåp med glasdörr, förhoppningsvis räcker det som ljuddämpning.

Den enda switchen av ovan nämnda jag hittade spec på gällande ljudnivå var ciscon, 40.6 db vilket bör vara acceptabelt så som jag tänkt montera den. Den ni hade på jobbet tror jag hade 46.5 och det är ju ändå lite skillnad!
 
Mats skrev:
En bra switch plus en burk att köra PFsense på skulle jag säga fixar hela behovet.
Går pfsense att kombinera med något annat server-OS? Är inte så bevandrad i hela linux-träsket. Det skulle bli fööör mycket med både en serverburk och en dedikerad router-burk.
 
Du kan köra den som virtuell burk i din andra burk om du vill :)
Själva PF-sense paketeringen tycker jag itne man ska mecka allt för mycket med själv
 
Tänkte på om du behöver låg eller hög effekt, 802.3af/at och 100/1000, 2/4 par genomkopplade.
 
HP har en managerbar 24-portars poe switch utan fläkt. Kommer inte ihåg vad den heter men jag vet att den motsvarande 48-portarsvarianten har fläkt.
 
Varför behöver du PoE på alla portar?
Skall den vara till webkameror eller accesspunkter eller nått annat?
 
Nilsson2 skrev:
HP har en managerbar 24-portars poe switch utan fläkt. Kommer inte ihåg vad den heter men jag vet att den motsvarande 48-portarsvarianten har fläkt.
Försökt hitta fläktlösa men ofta står ingenting om specar eller ljudnivå, synd att man inte då kan förutsätta att dom är knäpptysta och fläktlösa. :(
 
EyEr0n skrev:
Varför behöver du PoE på alla portar?
Skall den vara till webkameror eller accesspunkter eller nått annat?
Accespunkter är en bit i det hela, har förvisso bara en i dagsläget. Behöver nätet utvidgas i något rum vill jag också kunna sätta in poe-drivna switchar. Jag försöker helt enkelt gardera mig lite för framtida behov! Webkameror är inte så aktuellt i dagsläget.
 
Det blev tillslut en DGS-1210-28P, den väsnades tråkigt nog som en skördetröska.

Provade ett par dagar för att se om man kanske skulle vänja sig men ikke.

Det blev en tur till netonnet för inköp av 2st http://m.netonnet.se/art/dator/komp...fractaldesign-silentseries40mmr2/179034.7065/

Bytte orginalfläktarna och det gjorde verkligen susen! Det var märkbart något sämre luftflöde men jag tror det borde funka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.