Jag måste snabbt göra i ordning ett rum som har stått oanvänt i tio år. I rummet finns sedan bygget ett ojordat uttag, enkel brytare till ojordat lamputtag, samt ett nyinstallerat (10 år) jordat vägguttag. Förstår att det är inte OK. Var ingen elektriker som gjorde det utan jag innan jag kom in i BH. Uttagen är i motsatta hörn av rummet. Datautrustning kommer inte att finnas.
Golv är trä utan spikar. Finns en radiator i rummet.
Fråga: Det finns två möjligheter, vilken har minsta risk:
1. Låta det vara som det är, se till att bara dubbelisolerade apparater ansluts till jordat uttag
2. bygga tillbaka det jordade uttag till ojordat genom att montera ett ojordat uttag och låta jordledaren vara inuti.
Att dra fram jordledare går tyvärr bort för närvarande av en anledning.
Vad tycker expertisen?
 
Det beror ju lite på vem&vilka som ska husera i rummet också...?
Det fins ju en variant till, ta bort det ojordade uttaget och fast installerad dubbelkvadratlampa?
 
Tack, men jag behöver båda uttagen. Vad är en dubbelkvadratlampa eller skojar du med mig?
 
Extraisolerad lampa, ej jordberoende och fast installerad.

Hade jag huserat i rummet själv och haft full kontroll på elanvändningen hade jag låtit det vara som det är.
Skulle det tex vara ett uthyrningsrum hade jag spikat en kulo runt väggen från det jordade uttaget till ett jordat uttag på det nuvarande ojordades plats.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Extraisolerad lampa, ej jordberoende och fast installerad.

Hade jag huserat i rummet själv och haft full kontroll på elanvändningen hade jag låtit det vara som det är.
Skulle det tex vara ett uthyrningsrum hade jag spikat en kulo runt väggen från det jordade uttaget till ett jordat uttag på det nuvarande ojordades plats.
Det var en bra ide! Det är bara inom familjen som ska vistas där, utbildbart folk.
 
Den första frågan är, bortsett från det skyddsjordade uttaget, är rummet helt isolerat från skyddsjord och moder jord? Det är avgörande och styr ifall man kan använda ojordade uttag, till trots att isolerad miljö inte är tillåten idag. Regler går inte alltid hand i hand med elsäkerhet i praktiken.

Vid en blandning av jordade och ojordade uttag finns visserligen ett mått på 2.5 meter. Men jag ser inga motiv i tråden för att tumma på grundregeln jordat eller ojordat. Varför snabbt? Att skynda leder ofta till misstag.

Det som gäller alla dagar i veckan är att uppnå normal säkerhet mot elchock och brand.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Tack Bo!
Som i alla rum med endast ojordade uttag är Moder jord inte långt borta i form av vattenradiator. Om det finns en regel med 2.5 m mellan ojordat och jordat då är det fint för mig, jag ser inte heller någon som har en famnvidd längre än 2.5 m i min familj.
Den befintliga installationen har funnits i ett antal år, genom mitt fel. Rummet behöver nu snabbt tas i bruk av vissa anledningar men ingen uthyrning eller externt användandet.
(jag blev inte utkastat från sovrummet om det nu är någon som tror det).
Jag ville bara veta vad som är det minsta dåliga.
 
tommib
Eh... Jag hade nog låtit det vara om det nu absolut inte låter sig göras. De allra flesta apparater är dubbelisolerade ändå. En snabbfix är att göra som Fotografen föreslår och byta lampan mot en dubbelisolerad variant. Dessutom kan du byta ut det ojordade uttaget till ett uttag med bara europakontakter så endast dubbelisolerade (små) bruksföremål går att ansluta.

Eller så tar du bort det ojordade uttaget helt och spikar en ERKR längs golvlisten och skarvar från det jordade uttaget.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.