Telia erbjuder nu Öppen fiber hos mig för 21900kr,ingen månatlig servicekostnad. Kommunens egna Wetternet kostar 12500kr med en månatlig serviceavgift på 65kr. Efter ca 12 år är ju Telia billigare om inget förändras,kommer även få det installerat inom ett år. Det kan det kommunala inte garantera. Jag har nollkoll på sånt här så vad tycker ni?
 
Vilka tjänsteoperatörer kan du välja i dom olika näten?
Vilken/vilka tjänsteoperatörer tror du att du vill ha?
 
J
För min del är det ett lätt val, då man får väga in både krav på lång och kort sikt. Jag har även höga krav på bra peering över till utlandet, och där är Telia outstanding. Telia finns inte i wetternet heller. Tvutbudet är också avgörande. Rent skattemässigt kan man fråga sig om kommunerna ska lägga pengar på bredband inne i tätorterna där det privata kan lösa detta. Dessa borde läggas i glesbygden...
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
D
Titta också på vad tjänsterna kostar hos de olika leverantörerna i respektive nät. Det är inte säkert Telia Öppen Fiber är billigare trots 65:- serviceavgift på det andra nätet. Det är ju enbart om du tänker ha fibern utan att ha några tjänster på den som Telia är garanterat billigast per månad.
 
Jag har Telia öppen fiber och lite sur blev jag när jag upptäckte att man bara kan välja på av dom utvalda leverantörer. Jag har BBB sedan nio år och är supernöjd, men de ingick inte.
 
Om jag skulle välja Telia, måste jag gå genom Telia med deras högre prislista för att teckna avtal med ViaSat tex? Min fru har bra rabatt på ViaSat igenom sitt arbete och jag har som sagt nollkoll😜
 
J
Utan att veta så gissar jag att det inte går. Det kan bara Telia svara på. Dubblade inte nästan viasat priset häromdagen förresten?
 
Om du kollar pris inklusive abonnemang så tror jag Telia Öppen Fiber är dyrare. De tar en del av månadsavgifterna som betalas till operatörerna. Tyvärr fungerar konkurrensen dåligt på fibermarknaden. De flesta får bara ett alternativ att "välja" på, och Telia Öppen Fiber är dominerande. Telia har aldrig haft som strategi att vara billigast. De som har Telia Öppen Fiber kan visserligen välja operatör, men den "dolda" månadsavgiften kan Telia bestämma själva.

Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på att Skanova inte separerades innan Telia såldes ut. Nu är de ett dotterbolag till Telia, och ska behandla alla operatörer lika. Det bör finnas stora möjligheter att gynna Telia, och jag är övertygad om att det sker.
 
En gemensam upphandling med flera års bindning brukar vara mycket billigare än öppen fiber. Här i Lund velat det vara mindre än halva kostnaden det över 10 år.
 
petersv skrev:
En gemensam upphandling med flera års bindning brukar vara mycket billigare än öppen fiber. Här i Lund velat det vara mindre än halva kostnaden det över 10 år.
Ja, som med allt annat så är det oftast mycket billigare att köpa i bulk. Och som med allt annat så har det också samma risker som med att köpa i bulk. Främst de som har med single-sourcing att göra. (Det är inte för inte som exv. bilindustrin insisterar på två möjliga leverantörer. Man köper inte någonting från någon om det bara finns en möjlig leverantör).

Så se till att man har möjlighet att byta leverantör utan att denne tar fibern med sig. Att upphandla en ny leverantör av data/drift osv. efter tio år det låter sig antagligen göras. Att lämna över, eller acceptera att anläggningen ägs av en extern källa som också levererar tjänst det är att be om problem. Så någon form av öppenhet det måste det i slutändan finnas. (Jmf. elnätsmarknaden. Huva...)
 
Så länge man äger fibern själv är det normalt inga problem att köpa in underhållet av anläggningen.
 
petersv skrev:
Så länge man äger fibern själv är det normalt inga problem att köpa in underhållet av anläggningen.
Nej. I det läget så har man ju inte satt sig i just den sitsen jag varnade för. Men de finns de som "lämnat bort" sin egen anläggning till leverantören, dvs de tar över "ansvaret" men också ägande av den, det blir ju som en del av betalningen. Då är det inte konstigt att det kan bli billigt, eftersom man då satt sig i en monopolists händer.
 
KristinaRT
Kanske inte så mycket till TS, som till en del andra; Det klagas en väldig massa på ÖF; man kan bara välja på deras godkända leveratörer, de utnyttjar sitt monopol etc.
Det är möjligt, men om alternativen är 1) ingen fiber, 2) kanske fiber någon gång i frantiden eller 3) fiber nu med ÖF, så vet iaf jag vad vi valde. Vi är överlyckliga att vi fått fiber, exakt vem som drar in den bryr vi oss mindre om, vi har hoppats på det i 6 år....

Vissa grannar erbjöds två leverantörer SI och ÖF, en del valde SI av princip (ville inte ha Telia av någon principiell anledning, som låter likt vissa resonemang jag läst här), de väntar fortfarande på sin inkoppling snart ett år efter att de tecknade sig. Dessutom hade de ett (1) alternativ för leverantör (ViaSat), och förband sig samtidigt att ha telefon och TV från ViaSat. Men alla gör ju som de själva vill, och prioriterar efter sina värderingar.

Personligen tycker jag det är enkelt: Om man nu inte gillar ÖF eller Telia är det ju bara att avstå, eller chansa på att det kommer något annat alternativ? Alternativt nöja sig med 4g, av principskäl.....
 
KristinaRT skrev:
K
Vissa grannar erbjöds två leverantörer SI och ÖF, en del valde SI av princip (ville inte ha Telia av någon principiell anledning, som låter likt vissa resonemang jag läst här), de väntar fortfarande på sin inkoppling snart ett år efter att de tecknade sig. Dessutom hade de ett (1) alternativ för leverantör (ViaSat), och förband sig samtidigt att ha telefon och TV från ViaSat. Men alla gör ju som de själva vill, och prioriterar efter sina värderingar.
Ja, det är ju att gå för långt. Det är klart att en öppen fiber är bättre än en sluten. Dvs där du har en ägare av fibernätverket som dessutom levererar tjänst. Det var ju fö så som Telia började, men eftersom "alla" då sökte allternativ (och man fick andra påtryckningar vad gällde bidrag osv.) så utvecklade man Telia öppen fiber.

Nu väljer jag hellre ett helt eget stadsnät som inte har någon tjänsteleverantörsroll alls om jag får, men Telia öppen fiber är ju iaf ett bättre allternativ än ett helt slutet nät, eller som sagt (huva) ingen fiber alls.
 
Telia öppen fiber fungerar bra, men de är relativt dyra för det de gör, underhålla ett nät (som Skanova gör). Men om man inte vill gå samman och äga lokalnätet själv är de helt ok. Mycket bättre än ingen fiber alls och bättre än på många ställen i världen. Jag har det själv.

Det en del av oss påpekat i tråden är att öppen fiber inte blir bättre eller billigare än en kollektiv upphandling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.