Hej Foart.

I vårt timmerhus med krypgrund ska vi nu isolera golven (som har vart helt oisolerade) och detta medför ett nytt golvbjälklag och såklart ny trossbotten.

Frågan är då om jag tänker fel då jag vill använda trossbottenskivor av asfaboard-typ?
Det ska vara diffusuinsöppet, golvet ska isoleras med cellulocaisolering och golvspånskiva ovan på det.

Jag vet ju att det finns andra typer av trossbottenskivor, bla någon typ liknande eternitplattor.

Jag har spenderat dom sista timmarna med att försöka läsa på om ämnet men alla tillverkare säger att deras typ är den bästa och på forum så tycks det vara viktigare att få en billig lösning än en bra (jag anser att masonit är en sådan).
 
Minerit-cemberit tror jag att det finns en skiva som är diffusionsöppen man kan använda. Jag har tänkt samma tankar som dig och då vill man ha någon diffusionsöppet, oorganiskt och även hårt så man kan skydda mot gnagare eller grävlingar eller vad som kan tänkas vilja ta sig upp (overkill, jag vet, men ändå) Kan det vara nåt?
 
Ja Minerit-cemberit eller liknande är väl ett alternativ. Jag ska titta på det och fundera ett varv till.
Bygghandlaren jag pratat med rekommenderade inget över det andra, mest beroende på att det är mycket tycke och smak tydligen. Har man dessutom en torr krypgrund så verkar asfaboard mer populärt.
 
Råspont går ju det med, lämna bara utrymme i varje fack så att råsponten kan växa med årstiderna, lägg därefter tidningspapper i facken, har man redan en del råspont från ett gammalt tak eller så så är det ett bra alternativ, inte oorganiskt dock.
 
Cemberit har en skiva som heter Windstopper som är avsedd för just detta. Jag använde dock den vanliga 9mm skivan till min frigga eftersom det fanns på hyllan på byggvaruhuset. Detta är väl iprincip det enda icke organiska alternativet så det känns som ett rätt enkelt val.
 
jag körde spontat virke, fick tag på tunn billig panel, men tunn råspont borde fungera lika bra.

sedan svart vindpapp i botten under isoleringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.