J
Hej!

Flyttar in i ett trähus från 30-talet snart och funderar på vilket uppvärmningssystem jag ska satsa på. Huset är 1,5 plan ca 100 kvm + 50 kvm källare. Värmesystemet består av vattenradiatorer som drivs av elpatron i en gammal defekt oljepanna. Elområde SE4. Årsförbrukning 17000 kWh enligt tidigare ägare som bodde där ensam. Misstänker att vi som barnfamilj kommer att förbruka mer. Kommer ev också bygga ut lite i framtiden.

Har fått pris på fjärrvärme:
Anslutning ca 130 tkr.
Årsavgift 4500 kr
76 öre per kWh nov-apr och 42 öre övriga månader.

Förutsatt att elpriserna kommer att ligga kvar på de här nivåerna några år framöver så framstår det som ett ganska bra alternativ enligt mig. Men jag är ändå lockad av att istället sätta in en LLVP per våning pga betydligt lägre investeringskostnad + möjlighet till kyla på sommaren. Planlösningen är ganska öppen så skulle nog få en OK komfort men kommer kanske ändå behöva stötta med radiatorer i några rum. Dessutom behöver jag ju värma tappvattnet med el.

För ett par år sedan hade kanske även LVVP varit ett alternativ, men mtp elpriser och brist på värmepumpar känns det inte så aktuellt just nu. Bergvärme är uteslutet pga markförhållanden. Pellets/ved/olja känns också uteslutet.

Det lutar mest åt fjärrvärme just nu. Hur hade ni resonerat?
 
Låter ju som att dina radiatorer behöver hög framledningstemp. Bergvärme eller luft/vatten gillar ju lägre..
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Säg att ni kommer förbruka 20000kWh/år
För enkelhetens skull sätter vi dyra priset året runt.
(20000×0,76+4500)/20000=0,985
Alltså knappt en krona kilowattimmen inklusive fasta kostnaderna.

En fjv-central håller minst 20 år utan någon service/underhåll.

Fjv ger obegränsat med varmvatten och värme.
Fjv passar bra till både högtempertursystem som lågtemperatursystem.

Värmepumpar passar bäst till lågtemperatursystem.

Eftersom era radiatorer är kopplade till en oljepanna så lär det vara ett högtempertursystem.
 
  • Gilla
jalmars och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.