Hej!

Ser att några/någon(?) av er lyckats välja bort köket. Undrar om detta fortfarande går? Har ännu inte lagt beställning på huset.
 
Ja, det går att välja bort köket... Det var tyvärr inte så mycket i avdrag på det, har inga siffror exakt då jag sitter på jobbet.

Självklart kan man minimera alla kostnader där, om man tex väljer bort kök inklusive alla vitvaror, och köper nytt på ex ikea, elgiganten osv. Grejen är den att då måste du själv kapa bänkskivor och sätta skåp osv. Så många kronor kan man nog inte spara. Ja, inte vet jag, sitter bara med entreprenadkontraktet än så... =) Hoppas någon som byggt och valt bort köket har mer information.

Vad ska ni bygga för hus?
 
Hej! Nybro är det tänkt. Att bygga köket själva är inga problem då vi renoverat hela vårat nuv. hus med kök, badrum osv. :) Vill välja bort det för att kunna ha en bredare häll m.m. Fast mn kanske kunde köpa lösa skåp från Myresjökök och få dit.

Vad ska ni bygga?
 
Hej!

Har för mig att man får ett avdrag på 26.000 för köket vilket i sammanhanget är ganska lite. det kan du inte ens köpa ett likvärdigt ikea kök för. Men om det är en annan kökslösning du är ute efter kan det ju ändå vara värt den extra kostnaden.
Detta är för ett kök till ett nybro.
 
Hmm.... Tack! Då blir det ca 41 000 som ikea-köket får gå på. Hade nämligen tänkt att lägga till 15 000 för inbyggnadsköket med andra luckor. Men för de pengarna får man inte jättemycket... förutom en massa jobb. ;) Får klura på om en bredare häll verkligen är värt allt detta slit. Vi lagar ju trots allt mkt mat och tycker det är kul, men SÅÅ kul vet jag inte om det är... Skall iaf köpa induktion så lite roligare blir det iaf. :)
 
Hej! Kom på en lösning som kanske skulle funka... bredvid spisen mot altandörren sitter ett 40 cm brett skåp om jag inte mins fel, kanske kan plocka bort det i efterhand och använda en del av utrymmet till hällen (vet ej hur bred du tänkt ha) resten kan bli vin eller kokboks hylla. Bara en liten tanke...

Hoppas ni kommer framtill ngn bra lösning!

Anna
 
Inte dumt!!! Men vi snubblade på lösningen idag. :D Electrolux har en 71 cm induktionshäll som ryms i ett 60-skåp om man har 3 cm bänkskiva. För 3cm bänkskiva är det väl?

Dock var priset inte roligt.... 11000, men å andrasidan så var det en riiiktig godbit. :D
 
Vad bra! Hur tjock bänkskivan är vet ja inte men om du kollar på myresjököks hemsida borde det stå där. bänksiva får du välja fritt (ej massiva) ur deras(myresjös) sortiment men antar att alla är lika tjocka...
 
När vi var i fabriken fanns ett hus där som valt bort överskåpen så det verkar fungera att välja bort/slippa få monterat, vissa delar.
 
Tack för tipsen!

Skall kolla bänkskivemåttet.... tror 3cm är standard nuförtiden men man vet inte. Har redan valt ut bänkskivans färg dock :). Det blir wengé! Hade kunnat tänka mig "virrvarv" också men maken är inte alls lika sugen på det.... ;) Får väl ha det i tvättstugan - för där är det bara jag som är ändå... heheheheheheee..... ;)
 
Kul att få se huset i fabrik!!! Får man erbjudande om att göra det eller får man själv ringa och kolla när ens hus är "på bandet"?
 
Vi blev erbjudna, det beror säkert på hur aktiv ens säljare är, vår trevliga säljare räknade ut när vi troligen skulle se vårt hus näst intill helt färdigt - och han hade helt rätt, men det hade ju varit snopet om allt vi fått se var ett presseningklätt paket ... eftersom de färdiga husen slås in och körs iväg till ett mellanlager .. Det ska inte vara garanterat att få se sitt egna hus.
 
Vi har oxå blivit erbjudna att åka o kolla på vårt hus, säljaren sa att de kan kolla exakt när vårt hus görs så man kan åka då. Ska bli jättekul!! Kolla med er säljare när ert hus görs.
 
Pratade med en säljare just idag om avdrag kök, och vi kikade på modellen Nybro.
Det var 10´ avdrag för köket och 10´ avdrag för vitvarorna.
Princip inget alls, för vad får man för vitvaror för 10´? En kyl??
Samtidigt suger deras standard på kök/vitvaror.
VEM vill ha en spis a la 80-tal med svarta runda plattor, när det finns häll???
 
Vi kommer välja inbyggnadsskök och inte ta något rostfritt. Dvs kommer vi behålla kyl och frys och köpa resten av vitvarorna själv. Har hittat en induktionshäll från Electrolux som verkar himla bra, med variabla zoner och bredd 71 men får plats i 60-skåp.... *kärlek* :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.