Vi ska bygga ett Eksjöhus, Balans på 160kvm och har fått förslag på två olika bergvärmepumpar, IVT HE-C 1!½-2plan och en Nibe 1255, hur ska man välja bergvärmepump, finns det några tips på vad man ska tänka på?
 
Är det samma firma som offererar dem eller olika? Ofta är det viktigare att välja rätt installatör än rätt pump. Nibe 1255 är en inverterpump och en del dyrare, varför den istället för 1245?
 
Jag fick informationen av säljaren på Eksjöhus, som standard har dom IVT men nu hade dom börjat sälja med Nibes 1255, jag har nyss börjat läsa mig in på bergvärmepumpar. Vad säljaren sa så är kostnaden "ungefär" lika, jag har begärt att få ut kostnaden separat.

Huset är 160kvm, golvvärme i båda planen, eventuellt golvslingor i garaget (50kvm), vi kommer också ha en täljstenskamin som sekundär/mysvärme, är storleken på hus och våra behöv som styr valet av pump? Finns det fördelar och nackdelar med dom olika? Det som säljaren sade är att på Nibes så kommer pumpen inte att slå av och på hela tiden som på IVT...
 
Det stämmer att en inverterpump justerar varvtalet på kompressorn steglöst och det skall i teorin leda till bättre effektivitet och längre livslängd på kompressorn. Dock skall en rätt dimensionerad "vanlig" bvp ha bra livslängs också.

Självklart är det husets energibehov som styr valet av bvp men om du kollar på IVT så finns den i flera olika storlekar.

Det finns även www.varmepumpsforum.com om du inte hittat dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.