Hej

Som rubriken lyder behöver jag hjälp att välja vilken bank vi ska ha nu när vi bygger fritidshus.
Vi är i fullgång med bygget men har inte behövt låna än. Vi har avvakta i hopp om att räntor ska gå ner lite men nu tar pengarna slut väldigt fort och vi skulle behöva låna snart. Vi kommer låna mindre än 50% av totalbelopp.

Tar gärna emot tips och erfarenheter från andra som lånat senaste tiden.

Vi är kunder hos SEB idag men de har varit sjukt sega på att svara oss när jag ringt dem två gånger och de lovat att återkomma, tröttnade på dem lite då.

Nordea har varit hemskt behjälpliga och de kunde erbjuda ett lån på tomten på 85% av dess värde och sen byggnadskreditiv på resterande del. Lånet på tomten kan vi få rätt fort och det blir 1% lägre än byggnadskreditivränta då det går som ett bolån. Tyckte detta upplägg lät väldigt fördelaktigt. För oss skulle då tomtlånet bli ca 60-70% av totala lånet.

Känner någon till någon mer bank som erbjuder detta upplägg? När jag pratade snabbt med SEB (fel avdelning dock) så sa man att de inte hade samma upplägg.

Vi har alla våra försäkringar hos Länsförsäkringar så kollade även hos dem men de har (vad jag kunde se) en mycket högre ränta än vad Nordea pratade om. Hos Nordea pratade han om ca 5% ränta (byggkreditivet 1% högre än tomtlånet). Vad jag kan läsa mig till hos länsförsäkringar har man ca dubbla räntan.

Tar tacksamt emot era tips från er i forumet.
 
MrJay
När det kommer till hus och byggnadskreditiv så är Nordea och Handelsbanken de som är mest hjälpsamma av de traditionella bankerna.
 
  • Gilla
zep och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
När det kommer till hus och byggnadskreditiv så är Nordea och Handelsbanken de som är mest hjälpsamma av de traditionella bankerna.
tack för tips, ska kolla med handelsbanken också.
 
Håller på att smälla upp en kåk 98m2 och ett garage på ca 35m2, var först i kontakt med Länsförsäkringar bank på telefon först men hänvisad till hemsidan för att fylla i ansökan,ansökan fylleds i men ingen annan återkoppling än med automatik tagen kreditupplysning, efter ca 1 mån väntetid så kontaktade jag Nordea på telefon och förklarande att jag ville bygga hus och ville ha byggkredit, fick träffa en handläggare på det lokala kontoret, och byggkredit blev slutligen beviljad efter beviljat bygglov vanligtvis när man är ensamstående är den svårt att får byggkredit för att bygga men har inkomster från kapital som vägde upp och betydande kontantinsats, (samt en lägenhet som ska avyttras) tomten som är på ca 2400m2 och har en hel del bergknallar och 5meter höjdskillnad men någon sprägning behövdes inte, inte heller något värderingsintyg på lägenhet har efterfrågats

Nordea är det som ligger tillhands om man vill har byggkredit enligt min erfarenhet och enligt säljaren hos aktuell husleverantör, men det kvävs överflytt av kapital och evt. depå till Nordea då handläggaren måste kunna se hela ens ekonomi

:)
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
MrJay
A a128 skrev:
Nordea är det som ligger tillhands om man vill har byggkredit enligt min erfarenhet och enligt säljaren hos aktuell husleverantör, men det kvävs överflytt av kapital och evt. depå till Nordea då handläggaren måste kunna se hela ens ekonomi

:)
Alla banker gör det. För att du skall få lån vill de alla att man skall flytta över så mycket av ekonomin och sparande till de. Det handlar inte om att handläggaren måste kunna se hela ens ekonomi utan helt enkelt att de utnyttjar situationen där du är i behov av kapital och de sitter med korten, vissa banker är dock mer på än andra
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
A a128 skrev:
Håller på att smälla upp en kåk 98m2 och ett garage på ca 35m2, var först i kontakt med Länsförsäkringar bank på telefon först men hänvisad till hemsidan för att fylla i ansökan,ansökan fylleds i men ingen annan återkoppling än med automatik tagen kreditupplysning, efter ca 1 mån väntetid så kontaktade jag Nordea på telefon och förklarande att jag ville bygga hus och ville ha byggkredit, fick träffa en handläggare på det lokala kontoret, och byggkredit blev slutligen beviljad efter beviljat bygglov vanligtvis när man är ensamstående är den svårt att får byggkredit för att bygga men har inkomster från kapital som vägde upp och betydande kontantinsats, (samt en lägenhet som ska avyttras) tomten som är på ca 2400m2 och har en hel del bergknallar och 5meter höjdskillnad men någon sprägning behövdes inte, inte heller något värderingsintyg på lägenhet har efterfrågats

Nordea är det som ligger tillhands om man vill har byggkredit enligt min erfarenhet och enligt säljaren hos aktuell husleverantör, men det kvävs överflytt av kapital och evt. depå till Nordea då handläggaren måste kunna se hela ens ekonomi

:)
Vi fick samma känsla att Nordea var absolut mest tillmötesgående och kunde ge oss en bra deal.
Seb som jag haft typ hela livet och som min man och barnen har var rätt otrevliga faktiskt. Dels skulle de ringa vid två tillfällen men gjorde aldrig det och när jag ringde 3:e gången var det en riktigt nochig donna som svarade.
Handelsbanken slussade runt mig och sa till slut nej för att det är arkitektritat (med en Lundqvist stomme).
 
Allting är relativt, ju större kontaninsats ju mer makt har man över banken, med en betydande kontantinsats så är det ekonomiska risken för banken liten, men när man bygger hus så är
osäkerhetsfaktorn högre än om man köper ett befintligt hus, i mitt fall betalade jag in kostnaden för projekteringen till husleverantör i slutet av okt 2023 några dagar efter så skedde slutbetalning och tillträde till tomt, överlämnade av hus beräknas ske i början av december 2024 men en total Börskrasch och förlorat anställning kan innebära att byggkrediten inte omvandlas till bolån och banken säljer huset, men som läget är nu kommer lånet troligen vara lägre än vad tomten kostade i inköp


:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.