Lite ledsagning, bitte.. Jag bygger ett garage 7,2x9,6. Framför detta blir det en carport i samma huskropp liksom - alltså, takstolarna fortsätter hela vägen. Den ena väggen blir en förlängning på långsidan och den andra långsidan blir öppen med två pelare som skall vila på betongplintar samt är fäst i väggen. Garaget byggs i 2"x6", dubbla hammarband däruppe, vägghöjd 3m + Lecasyll + syll + hammarband x 2.

Frågan lyder, vad är en lämplig dimension på limträbalk på den öppna sidan, behöver jag en limträ eller kan jag köra med "vanligt" trä i lämplig dimension? Just, hur fäster jag balken i väggen?

Tack på förhand!
 
Inga svar men har samma frågor, så jag följer gärna tråden. Jag har tänkt bygga exakt lika stort garage.
 
En bild(ritning) samt info om takkonstruktion och var du bor(snöklass) tror jag behövs för att du skall kunna få svar.
 
Snözon 2,5! Just.. Carporten är 6m lång förlängning av garaget.
 
Redigerat:
Det finns en app som kan hjälpa till med detta, "limtraappen". Nån av tillverkarna/leverantörerna har även en interaktiv variant på sin hemsida (funkar dock inte på min Ajfån).
 
  • Gilla
Napalm
  • Laddar…
moelven har på sin hemsida men som sagt en ritning/skiss hade varit bra
 
För att inte solka ner med ännu en tråd återvinner jag min gamla..

Nu har jag rest, fått på tak och fasad. Satan, jag hade inte kunnat föreställa mig vilket jävla jobb det skulle bli för en kontorsråtta som jag. Precis varenda bräda, spik, papprulle måste köpas, köras hem, kapas till och monteras. Det var det ingen som berättade för mig! Sen, i planeringsstadiet la man till en meter här, en dec där. Vad jag inte fattade var att bygget blev större, även i verkligheten. Fail.

Hursomhelst så blev inget vinkeljärn ditsatt där porten skall vara och jag får fuska dit något i efterhand. Jag tvingar en lokal smed att bocka till en plåt på säg 100x100 som jag fäster över kanten. Hur ska den fästas?
 
Du får samma svar som förra gången av mig.
Bild/ritning underlättar att svara.
 
Napalm skrev:
För att inte solka ner med ännu en tråd återvinner jag min gamla..

Nu har jag rest, fått på tak och fasad. Satan, jag hade inte kunnat föreställa mig vilket jävla jobb det skulle bli för en kontorsråtta som jag. Precis varenda bräda, spik, papprulle måste köpas, köras hem, kapas till och monteras. Det var det ingen som berättade för mig! Sen, i planeringsstadiet la man till en meter här, en dec där. Vad jag inte fattade var att bygget blev större, även i verkligheten. Fail.

Hursomhelst så blev inget vinkeljärn ditsatt där porten skall vara och jag får fuska dit något i efterhand. Jag tvingar en lokal smed att bocka till en plåt på säg 100x100 som jag fäster över kanten. Hur ska den fästas?
Menar du ett vinkeljärn på garageplattan för att skydda betongkanten från slitage?
Om den blir så stor som 100x100 så borde du kunna limma dit den med PL400 eller motsvarande, det sitter ju väldigt bra. Annars traditionell skruv ner i betongplattan.
 
Just den menar jag! PL400 it is!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.