Hej,

Jag har ett hyfsat nybyggt enplanshus, platta på mark - vattenburen golvvärme som värms med en Nibe 750.
Jag har kamin, och just nu mkt god tillgång till ved och kan således hålla huset varmt (20-22 grader) utan tillskott av någon golvvärme.

Har därför stängt av den helt, precis som jag normalt sett gör under sommaren. Givetvis går fortfarande cirkulationspumpen.

Anledningen är ju som ni förstår dessa höga elpriset, där jag under perioder då lägsta pris som nu ligger på 4kr kwh helt enkelt sparar såpass mkt på att bara elda. Jag drar igång golvvärmen ibland - men detta sker på de veckor då elpriserna är mer normala.

Nu när vi börjar krypa ner mot minusgrader klurar jag på om det är så att jag kan paja något... Just nu ligger vår framledningstemp och returledningstemp på runt 19 grader (går lite larm på pumpen om detta, men det är ju förväntat då jag inte kör kompressorn för värme alls). Eftersom jag hela tiden eldar tänker jag att plattan ändå borde "smittas" av inomhustemperaturen, dvs husplattan blir såklart kallare än vanlig, men bör väl aldrig kunna hamna närmare noll, eller till och med minusgrader?

För jag antar att det skulle vara synnerligen dåligt för värmeslingorna om dom frös i betongplattan... Men, det kanske dom kan ändå? Bör jag undvika ovan beteende helt, eller är detta safe så länge jag eldar och håller inomhustempen såpass hög som nu?

Vol
 
Är retur temp 19 grader så är det ju det facto den temperatur vattnet i slingorna har, så länge returtemperaturen inte närmar sig noll är jag inte hur det skulle kunna vara ett problem. Det tror jag heller inte kommer hända om du eldar och har 20 grader inomhus
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.