Husets tak ska tåla blåst, regn och tunga snömassor, år efter år. Därför gäller det att välja taktäckning med omsorg. Vi pratade med en arkitekt och en skadeexpert vid ett försäkringsbolag för att få reda på vad man ska tänka på när man väljer material till taket.


Du kan läsa artikeln här: Välj rätt taktäckning
 
E
Skrivet av: Gäst

Nog sjuttsingen klarar väl ett falsat plåttak stormarna bättre än ett med betongpannor, det är i alla fall min erfarenhet. Och det finns flera leverantörer av falsade plåttak i klick-modell, som man kan lägga själv, sägs det har inte provat själv, ännu.
 
E
Skrivet av: Gäst

Ofullständig redovisning av takmaterial,det här är inte första gången på denna sida som man totalt ignorerar den "takpapp" som nu, med åtminstone 5 år på nacken,inte längre kan kallas ny. Den innehåller inget papper och inte heller tjära o är dessutom obrännbar. Vem använder den gamla otidsenliga tjärpappen idag?
Knappast någon... Skippa den gamla pappen i era jämförelser o tag istället med den "nya". O till dig som skall välja nytt takmaterial kolla det alternativ jag förordar.

Carra, pensionerad skadereglerare men fortfarande upplyst
 
  • Gilla
a_hus
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Livslängd för fibercement?
 
E
Skrivet av: Gäst

inte ett ord om skiffertak???
 
E
Skrivet av: Gäst

Hur kan plasttak ha fördelen klarar UV-strålning bra? När det är just det som är materialets svaghet?
//A
 
E
Skrivet av: Gäst

Papptak med tjära används inte längre. Papptaken håller i 40 år utan problem om de är rätt monterade samt att det bör tilläggas att det INTE är en bra gördetsjälvprodukt. Kanske på tak utan genomföringar. Har du tak med invändig takavvattning och genomföringar KRÄVS fackman. Taken bör inte behandlas med takmassa.
 
E
Skrivet av: Nisse

Finns möjlighet att "renovera" betongpannor? Mina är ca 30 år och bra men ytskiktet håller på att lossna. Tips???
 
E
Skrivet av: jimmy

Den som skrivit om papptak här har inte en aning om vad som krävs... Blir bara jävligt irriterad då jag läser sånt svammel.
 
E
Skrivet av: Berndt

Har hus byggt 1969 med tegeltak. Börjar väl bli dags att se över detta - åtminstone papp och läkt ? Men bör jag byta pannor också ?
Tacksam..
 
E
Skrivet av: Skånes Isoler & Takteknik

Betongpannor är mycket hållbart och är behandlad med färg från fabrik, kan det löna sig att tvätta och måla taket.
Man får ett fint tak som håller i många år.http://takexpert.com/vi-erbjuder/takrenovering/
 
G
Menar du med "ny takpapp" den som heter RAW 530?
 
G
En fundering på hur mycket varmare (sommartid) och bullrigare det blir i huset vid val av plåttak i jämförelse med tegel. Ska byta ut ett eternittak (kupad eternit).
 
G
helt fel när det gäller livslängd på ytpapp, kan hålla minst 40 år o fel när man säger att det är för gör det självaren, heta arbeten behövs o flera års erfarenhet för att kunna svetsa o lägga rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.