Tjo!
Bakgrund: flyttar in i första huset om en vecka, inte mycket är gjort i det sedan 70talet :)
Vi är både händiga och villiga såklart annars hade vi ju inte köpt det :p det kommer hemmapulas flera år framöver.

Skulle helt enkelt vilja ha tips på vilka de mest ovärderliga maskinerna är enligt folk som meckar mycket hemma. Nu skiter vi inte pengar så en del budgetrenovering kommer det göras, dvs riva spackla måla, upp/ner med någon enstaka vägg. Skåp, både köks och andra t.ex garderober, samt dörrar ev. lister/foder kommer ytbehandlas i första hand.

Min tanke är sticksåg och slipmaskin, gärna då någon 'multi' slip, eller a..har inte kollat noga ännu om det ens finns :p rondell eller någon strykjärn-ig, kan det kombineras?
Nämnas bör att jag är elektriker och har tillgång till skruvdragare och slagborr så de är uteslutna.

På lördag shoppas det nog så kör på med förslag :) tack
 
bosch multimaster är toppen.

slipmaskiner diskuterades för inte alls länge sen.
 
Rund_skruvad skrev:
Kan vara en ide att läsa:
[länk]
mjo det har jag koll på att det finns, fast jag var mer ute efter folks allmänna åsikter om vilken typ av maskin de använder mest. Alltså inget fabrikatkäbbel den och den är bäst, det avgör jag själv sen (efter plånboken inte minst :p). Utan mer vad för typ av maskin de gillar och använder.
 
- Oscillerande slipmaskin.

- Skruvdragare / borrmaskin.
 
Redigerat:
eftersom ni är 2 stycken som ska pula så blir det 4 verktyg: (inkl riktpris)

Skruvdragare (helst 2 st) (1500)
Gerings/kap såg (3-4000)
Sticksåg (2000)
Excenterslip (3000)

Ska ni bo o renovera i samma hus så måste grovdammsugaren till åxå. (1500)

O köp inget skräp!!!!!!!!!!! men det behöver inte vara festool heller....
 
- Fogsvans, hammare, vattenpass, rätstege, småkrafs som tänger, mejslar, stämjärn etc.
- Skruvdragare
- Grovdammsugare
- Bosch PMF180 (multimaster-kopia)
- Kap/gersåg
- Slipmaskin, oscillerande
- Cirkelsåg

I nämnda ordning ;)