Tjo!
Bakgrund: flyttar in i första huset om en vecka, inte mycket är gjort i det sedan 70talet :)
Vi är både händiga och villiga såklart annars hade vi ju inte köpt det :p det kommer hemmapulas flera år framöver.

Skulle helt enkelt vilja ha tips på vilka de mest ovärderliga maskinerna är enligt folk som meckar mycket hemma. Nu skiter vi inte pengar så en del budgetrenovering kommer det göras, dvs riva spackla måla, upp/ner med någon enstaka vägg. Skåp, både köks och andra t.ex garderober, samt dörrar ev. lister/foder kommer ytbehandlas i första hand.

Min tanke är sticksåg och slipmaskin, gärna då någon 'multi' slip, eller a..har inte kollat noga ännu om det ens finns :p rondell eller någon strykjärn-ig, kan det kombineras?
Nämnas bör att jag är elektriker och har tillgång till skruvdragare och slagborr så de är uteslutna.

På lördag shoppas det nog så kör på med förslag :) tack
 
bosch multimaster är toppen.

slipmaskiner diskuterades för inte alls länge sen.
 
Rund_skruvad skrev:
Kan vara en ide att läsa:
[länk]
mjo det har jag koll på att det finns, fast jag var mer ute efter folks allmänna åsikter om vilken typ av maskin de använder mest. Alltså inget fabrikatkäbbel den och den är bäst, det avgör jag själv sen (efter plånboken inte minst :p). Utan mer vad för typ av maskin de gillar och använder.
 
- Oscillerande slipmaskin.

- Skruvdragare / borrmaskin.
 
Redigerat:
eftersom ni är 2 stycken som ska pula så blir det 4 verktyg: (inkl riktpris)

Skruvdragare (helst 2 st) (1500)
Gerings/kap såg (3-4000)
Sticksåg (2000)
Excenterslip (3000)

Ska ni bo o renovera i samma hus så måste grovdammsugaren till åxå. (1500)

O köp inget skräp!!!!!!!!!!! men det behöver inte vara festool heller....
 
- Fogsvans, hammare, vattenpass, rätstege, småkrafs som tänger, mejslar, stämjärn etc.
- Skruvdragare
- Grovdammsugare
- Bosch PMF180 (multimaster-kopia)
- Kap/gersåg
- Slipmaskin, oscillerande
- Cirkelsåg

I nämnda ordning ;)
 
De två verktygen jag tycker är mest ovärderliga är hammaren och tigersågen. Förutom skruvdragaren då, men de hade du ju redan. Elektrisk kap/gersåg är också skönt att ha, men det fungerar många gånger lika bra med en ickelektrisk + en fogsvans. Multimastermaskinerna i alla dess former är grymt överskattade i mitt tycke.
 
Var och klämde på multimaster idag och måste ju spontant säga att jag inte riktigt ser tjusningen... Som slipmaskin är det ju inte mycket att ha, standard triangeln på 3*4cm eller nåt, ska man slipa brödkniven med den eller? Sen är den säkert suverän att kapa med på ställen man inte kommer åt annars, men inte fasen ser jag ett dagligt behov.. Ser snarare multimasterna som en maskin man skaffar som komplement när man har en hyfsad maskinpark. Ska däremot lusläsa den nyliga tråden om dom.


Då sökfunktionen inte funkar så blir det liten följdfråga; Black and Decker, hur pass 'kassa' är dom egentligen? Såg en multislip 4i1 idag (KA 270 nåt) som jag blev sugen på, priset är med och bestämmer såklart, 899kr på k-rauta. En oscillerande är vad jag använt mest tidigare (lånat då), och jag vet hur bra det funkar till allt i stort sett.

Fortsätt gärna tipsa, tack :)
 
H
Bänkslip, pelarborrmaskin.
 
holmertz skrev:
Bänkslip, pelarborrmaskin.
...är exakt dom maskiner jag ALDRIG saknat vid mina renoveringar....:p
 
om du har skruvdragare skulle jag säga

oscilerande slip. 125 eller 150mm.
sticksåg.

Har klarat mig långt själv på de sakerna. (förmodar att du har dammsugare redan)
 
Hultafors röda kofot och en bra hammare...
 
OK.. Betraktade min sladdlösa maskinpark.. Om jag bara skulle behålla två maskiner:

Vinkelslipen, sticksågen och cirkelsågen mot tigersågen:
Vinnare: Tigersågen.

Diverse slipar och gipsautomaten mot slagborrmaskinen/skruvdragaren:
Vinnare: Slagborrmaskinen/skruvdragaren

Byggsågen mot bilen: Vete sjutton.. ;)
 
Ingen som vågar tycka till om B&D?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.