Hej

Jag är förvirrad och behöver lite hjälp med att tänka.
Jag bygger ut huset och det kommer bli på närmare 200m2 + garage på nästan 100m2.

Vi försöker göra det till ett energihus och försöker ha 30-40 cm isolering i väggarna.
Hela tiden har jag varit inställd på att installera bergvärme och FTX-ventilation.

Sedan säger någon att det kan vara mer prisvärt att skaffa frånluftsVP istället.

Jag tänker såhär, bergvärme är ju dyrt att installera och energieffektiv uppvärmning. Ju mer uppvärmning man behöver desto mer prisvärt är bergvärme. Behöver man ingen uppvärmning alls så är ju bergvärme kanske den sämsta idén i världen, pga dyr installation. Där har vi extrempunkterna, exakt var på linjen vi hamnar återstår att se.

Bergvärme har ju fördel i form av kyla på sommaren, vilket är trevligt, men om vi bortser från det.
Som tröst för bergvärmen så är installationen säkert inget dyrare än någon annan VP, eftersom vi ändå gräver upp tomten och har maskiner etc på plats, så att lägga ned 100 meter slang i backen görs på en timme eller så.

Det är förövrigt golvvärme i hela huset. 30 cm isolering i golven.

Någon som har facit? ;)
Tack
 
Redigerat:
Du behöver göra en energiberäkning på ditt hus så du får en uppfattning på hur mycket energi du behöver.
Använd http://www.energiberakning.se/ och jämför med hur mycket ni gjort av men innan tillbyggdnade som kontroll.

Sedan kan du börja räkna på vilken lösning som är mest kostnadseffektivt.

Du får inte ut kyla i huset med golvvärme utan behöver i så fall fläktkonvektorer som kostar extra.
Du pratar om att gräva upp tomten så det är jordvärme som är aktuellt? 100 m slang räcker nog inte långt, 300-400 brukar det röra sig om.

Finns planer på pool? i så fall kanske bergvärme är bättre.
 
Tänk så här, vill du ha a) tempererad luft i dämpade tilluftsdon i tak eller b) svinkall luft i odämpade hål rakt igenom yttervägg?

Jag valde jvp+ftx. Inga tröjor i ventilerna (som jag sett många flvp-ägare som har)
 
Det finns tilluftsmoduler till FLVP som värmer luften på samma sätt som FTX. Tex Nibe SAM 40 .

Sedan byggs det massor med hus med FLVP och tilluftsventiler och många verkar kunna bo i dem utan att lida allt för mycket. Jag tror det är ett överdrivet problem.
 
j.f.s
Vi har en Nibe F750 med friskluftsintag i fönster installerad i en nybyggd (2011) Foskarheden villa. På vintern känns kalldraget på de ställen det är möblerat framför ventilerna. I övrigt tänker man inte på det även om det såklart känns om man sätter dit handen.

Varför man valde fönsterventiler framför väggventiler vet jag inte. Man hör också ett litet sus vid utsugsventilerna. Fläkhastigheten ligger på 70%.
 
Självklart är det billigare att ha ventilerna i fönstren än sätta in dem separat, sparar ett arbetsmoment.
Dock kan man placera väggventiler mera strategiskt så att kalluften känns mindre.
 
M
Jag hade valt ett alternativ som kan kyla på sommaren. Det är det som överlägset mest höjde komforten för oss när skaffade en luftvärmepump. Kyla samt att kunna torka ur luften en varm och kvav sommar- eller höstnatt.
 
pelle242 skrev:
Det finns tilluftsmoduler till FLVP som värmer luften på samma sätt som FTX. Tex Nibe SAM 40 .

Sedan byggs det massor med hus med FLVP och tilluftsventiler och många verkar kunna bo i dem utan att lida allt för mycket. Jag tror det är ett överdrivet problem.
Ja men då så. Case closed. Välj det billigaste.
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Det finns tilluftsmoduler till FLVP som värmer luften på samma sätt som FTX. Tex Nibe SAM 40 .

Sedan byggs det massor med hus med FLVP och tilluftsventiler och många verkar kunna bo i dem utan att lida allt för mycket. Jag tror det är ett överdrivet problem.
Jag känner några som byggt nytt den senaste fem-åtta-årsperioden och som satt in FLVP och som nu håller på att kolla upp FTX-system, pga bl.a. kalldraget vid friskluftsventilerna, jag ska tipsa dom om tilläggsmodulen.
 
Det kan funka rimligt på ett enplanshus där man kan dra tilluftskanaler på vinden men tvåplans blir det väldigt krångligt att få till.
 
M
Den där modulen är rätt dyr och jag förmodar att det är elektrisk förvärmning. Är inte det lite motstridigt?


Edit: läste produktbladet. Modulen gör flvp till en variant av ftx. Den använder varmvattnet från flvp till att värma tilluften. Det krävs självklart tilluftkanaler till hela huset draget från flvpn
 
Redigerat av moderator:
Hej
Tack för en massa input.

Några veckor senare... Mycket har hänt. Jag har grävt ned slang för bergvärme, ifall att, men jag tror inte att vi kommer att använda den. :)

Men i alla fall, jag gjorde en energiberäkning efter bästa förmåga och kom fram till:
Värmepumpens energibehov: 6749

Det är viktigt för oss att kunna ha bra och filtrerad luft. Om frånluftsvärmepumpen klarar av att ta all tilluft via ett filter, ja, då är den rimlig, kanske då via den där modulen SAM 40, som omtalas tidigare.

Jag ser egentligen bara två rimliga alternativ:
Luft-vatten + FTX
Frånluft + SAM40/ annan uppvärmning av tilluft, förutsatt att det fungerar med filter etc.

Finns det nya slutsatser att dra från detta?
Varje rum ska ha ett eget tilluftsdon i taket tänkte jag. Inget rum har det än, men det är lätt att dra på vinden.

Rätta mig gärna om jag tänker dumt.
Tackar!
 
Om du har lagt ner slang för jordvärme (bergvärme borrar man vertikalt i berget) så skall du väl använda den?
Argumentet för FLVP är att den kostar mindre än markvärmepump+FTX+grävning/borrning.
Nu har du redan gjort grävningen och då förändrar ju det kalkylen avsevärt.

Som ett exempel , en Nibe F1245 kostar på prisjakt ca 55', en Nibe F750 kostar ca 65' .
Sedan behöver F1245 en FTX och F750 en SAM40 och du hamnar på samma pengar. Då är markvärme att föredra då man kan förvänta sig en större besparing och längre livslängd på den.

Sedan om hög luftkvalitet är viktigt är FTX att föredra då det finns mycket mera att välja på och du kan välja ett aggregat som har det bästa filtren. Skall du ha SAM40 får du ta den som den är.

Till sist, man har inte tilluft i alla rum. Man har antingen tilluft eller frånluft. Typiskt frånluft i kök, badrum, tvättstuga. Tilluft i övriga rum.
 
Hej
Tack för svar, jag var nog inte så bra på att göra mig förstådd efter midnatt...

Vi har grävt ned slang till bergvärme, eftersom borrhålet, om det ska finnas, är ca 20 meter bort från huset med hänsyn till enskilt VA och det är klart att det inte ska vara tilluft i alla rum, annars finns det ju inget att värmeväxla med. Jag menade att jag vill inte ha fönsterventiler och annat i de rum som ska ha tilluft, utan jag vill ha riktiga takdon från en gemensam tilluftskanal.
 
Ahha, det var så du menade. Ja i så fall tycker jag 6749Kw är i minsta laget för bergvärme.

Det är egentligen bara att ställa upp de olika alternativen:

FLVP+Tilluftsmodul.
Bergvärme+borrhål+FTX
LLVP+Elpanna+FTX

Och ta fram investeringskostnaden samt driftkostnaden för respektive alternativ och räkna efter hur lång tid att tjäna in skillnaden mellan FLVP och bergvärme. Sedan finns det en del mindre tydlig faktorer som man kan väga in som att värdet på huset ökar med med bergvärma och att livslängden förmodligen är bättre, LLVP har en stor ful utomhusdel som låter osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.