Jag håller på att rikta upp ett golv och har stött på patrull på de två sista golvåsarna.

De är 100x150mm och är infällda i lättbetongsstommen på långsidorna. Dom är vridna mer än 30 grader på ena sidan och var så när huset byggdes då det är bruk runt om hela änden i den positionen.

Jag vill slippa att ta upp hål i betongen och göra något värre ingrepp. Resterande balkar skruvar jag en regel på var sida om som jag riktar med (var sida för att då blir det mindre än cc 600 mellan åsarna).

Någon som har tips på smidig lösning?
 
Redigerat:
Min strategi som den ser ut nu är att göra klossar av 45x70 som jag limmar och skruvar på plats med säg 30cm mellanrum på var sida av hela den del av åsen som är vriden. Det blir ungefär halva sträckan innan den är tillräckligt i lod för att jag ska kunna skruva på sidan.

Två träklossar placerade på golvet intill en ås i en byggnad, strategiskt utplacerade för att korrigera vridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Ingen dum lösning. Jag brukar oxå sätta en regel på var sida för att minska cc-måtten.
Ska du ha golvspån på sen så gör det inget om reglarna/golvåsarna inte är perfekt lodräta. Det viktiga är att "hörnet" (är den lite vriden blir det ett hörn och inte en platt yta som möter golvspånet) vägs av mot övriga åsar precis som vanligt. Min erfarenhet är att det inte är något problem att lim-skruva golvspån mot ett sådant "hörn". Om man inte snålar med lim så blir det ett starkt förband ändå.
 
  • Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
Såhär slutade det hela. Jag fick såga kilar som jag limmade och skruvade på plats i ca 3 meter. Satte dom med 30cm cc. På det värsta stället var kilen 55mm bred (på 150 hög regel).
 
  • Kilar limmade och skruvade på träreglar på ett golv under konstruktion med såg och spån i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nu har du ju löst det föredömligt men till framtida läsare är ett tips att sätta regeln platt mot bjälken även om den lutar och sen hyvla den i våg. När man väger in regeln gör man det mot kanten som ligger lägst. Sen hyvlar man tills den högre kanten når samma nivå. Gjorde så nyligen och det gick smidigt med elhyvel. Hade lite mer modesta vinklar, kanske 10°, men det borde gå bra även med 30°.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nu har du ju löst det föredömligt men till framtida läsare är ett tips att sätta regeln platt mot bjälken även om den lutar och sen hyvla den i våg. När man väger in regeln gör man det mot kanten som ligger lägst. Sen hyvlar man tills den högre kanten når samma nivå. Gjorde så nyligen och det gick smidigt med elhyvel. Hade lite mer modesta vinklar, kanske 10°, men det borde gå bra även med 30°.
I mitt fall började skruvningen på halva golvåsen så ena halvan var rak och andra halvan kraftigt vriden. Om det hade gått att tvinga mina reglar att matcha skruvningen hade det varit jäkligt mycket jobbigare än som jag löste det. Men med mindre vridning så är din lösning mycket smidigare.

Ett tillägg är att för att hyvla till överkanten kan man bygga en elhyvelsjigg. Jag hade en för handöverfräsen som jag använt på en del ställen men jag ska göra en för en elhyvel för framtida bruk.

Elhyvel på en träregel placerad på ett golvås, med spånskärvor runtomkring, illustrerar användning av elhyvelsjigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här killen har gjort ett exempel på principen för en elhyveljig:

 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.