Har börjat ångra att vi la golv värme i delar av källaren när vi renoverade.
Under vinter månaderna senaste 2 åren så är det helt sjukt torrt, vi kommer upp i 23% luftfuktighet när vi kört Philips luftfuktare i 6-7 timmar, stänger vi av den så går det väldigt fort till 15 %.
Har bytt ventiler för till luft till nya fräscha med filter. Har en fläkt för från luft i Toa/dusch, för att cirkulationen ska fungera bra så är alla dörrar öppna i källaren.
Denna luft fuktare har vi https://www.philips.se/c-p/HU4811_10/series-2000-luftfuktare
Har även sänkt tempen till ca 20 grader för att försöka få en bra miljö, men inget hjälper.
Nån som har samma problem?
Nån vettig lösning på detta ?
Bifogar en lite kass ritning på källaren, men kanske den ger en hint om vad som kan va fel!
 
  • Ritning av husets nedre våning med rumsetiketter, värmeanordningar och luftflöde markerade i grönt och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lasseboy skrev:
Har börjat ångra att vi la golv värme i delar av källaren när vi renoverade.
Under vinter månaderna senaste 2 åren så är det helt sjukt torrt, vi kommer upp i 23% luftfuktighet när vi kört Philips luftfuktare i 6-7 timmar, stänger vi av den så går det väldigt fort till 15 %.
Har bytt ventiler för till luft till nya fräscha med filter. Har en fläkt för från luft i Toa/dusch, för att cirkulationen ska fungera bra så är alla dörrar öppna i källaren.
Denna luft fuktare har vi [länk]
Har även sänkt tempen till ca 20 grader för att försöka få en bra miljö, men inget hjälper.
Nån som har samma problem?
Nån vettig lösning på detta ?
Bifogar en lite kass ritning på källaren, men kanske den ger en hint om vad som kan va fel!
*
Har kommenterat liknande frågor flera gånger. Här är ytterligare ett försök.
Låt mig först slå fasta att Relativa luftfuktigheten inomhus har inget att göra med hur rummet värms, som med golvvärme, kamin eller elradiatorer.

Fuktigheten inomhus bestäms av
- temp och rel. fukt ute,
- temp inne
- tillförsel eller bortfördes (avfuktning) av fukt inomhus.

Om rummen inte fuktas eller avfuktas bestäms relativ luftfuktighet inomhus endast av uteluftens temperatur och relativa fuktighet, förutsatt god ventilation. När utetemperaturen sjunker kommer relativa fuktigheten inomhus att sjunka vid konstant temperatur inne. Således blir det torrare inne ju lägre utetemperaturen är även om uteluftens relativa fuktighet är 100 %. En fördröjning av ändrad av fukt inomhus uppstår av fukt som upplagrats inne i rummens begränsningsytor och inredning i kombination med liten luftväxling (ventilation).
En god ventilation ger således låg relativ luftfuktighet inomhus ju kallare det är ute, ett faktum vi måste acceptera oberoende av hur uppvärmning sker !
Luftfuktare kan råda bot på låg luftfuktighet inomhus men bör bara användas begränsat för enstaka rum för att undvika fuktskador.
Nedan är ett Mollierdiagram. I det har jag ritat intet par exemempet på uteluft av olika tillstånd som värms till rumstemp. Det visar hur fuktigheten blir inne.

Mollier-diagram, visar temperatur, absolut fuktighet, relativ fuktighet, entalpi för luft. Markerat komfortzonsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Installation och 2 till
  • Laddar…
Ok så det är bara att gilla läget, eller köpa en större luftfuktare!
 
BirgitS
Verkar väl vara onödigt mycket tilluftsventiler, man brukar inte ha tilluft i klädkammare och tvättstuga utan snarare frånluft. Särskilt i en tvättstuga bör det vara frånluft.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Verkar väl vara onödigt mycket tilluftsventiler, man brukar inte ha tilluft i klädkammare och tvättstuga utan snarare frånluft. Särskilt i en tvättstuga bör det vara frånluft.
I klädkammaren satt det redan tillufts ventil innan vi gjorde om det till en Walking closet.
Där tvättstugan är nu har det vart en stor oljetank och även där har var det redan en tillufts ventil.
Vi har själva inte satt några nya ventiler utan alla fanns där när vi flyttade in.
Alla kan jag strypa flödet på men frågan är om det hjälper.
 
J Jochi skrev:
*
Har kommenterat liknande frågor flera gånger. Här är ytterligare ett försök.
Låt mig först slå fasta att Relativa luftfuktigheten inomhus har inget att göra med hur rummet värms, som med golvvärme, kamin eller elradiatorer.

Fuktigheten inomhus bestäms av
- temp och rel. fukt ute,
- temp inne
- tillförsel eller bortfördes (avfuktning) av fukt inomhus.

Om rummen inte fuktas eller avfuktas bestäms relativ luftfuktighet inomhus endast av uteluftens temperatur och relativa fuktighet, förutsatt god ventilation. När utetemperaturen sjunker kommer relativa fuktigheten inomhus att sjunka vid konstant temperatur inne. Således blir det torrare inne ju lägre utetemperaturen är även om uteluftens relativa fuktighet är 100 %. En fördröjning av ändrad av fukt inomhus uppstår av fukt som upplagrats inne i rummens begränsningsytor och inredning i kombination med liten luftväxling (ventilation).
En god ventilation ger således låg relativ luftfuktighet inomhus ju kallare det är ute, ett faktum vi måste acceptera oberoende av hur uppvärmning sker !
Luftfuktare kan råda bot på låg luftfuktighet inomhus men bör bara användas begränsat för enstaka rum för att undvika fuktskador.
J Jochi skrev:
Nedan är ett Mollierdiagram med ett par exempel på hur relativ fukt ändras då kall uteluft värms upp till rumstemp.
 
  • Mollierdiagram för temperatur och relativ luftfuktighet, med markeringar och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
BirgitS
Ventilationen skulle fungera annorlunda på den tiden man hade en oljepanna som slukade stora mängder luft.

Onödigt mycket tilluft gör att man behöver värma onödigt mycket i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ventilationen skulle fungera annorlunda på den tiden man hade en oljepanna som slukade stora mängder luft.

Onödigt mycket tilluft gör att man behöver värma onödigt mycket i alla fall.
Då bostäder hade eldstäder i varje rum och otäta fönster var det god ventilation. Efter oljekrisen på 1970-talet tätades husen för att spara värme. Det ledde till att man fick sätta in uteluftsventiler i rummen. För att slippa drag och buller från hål i ytterväggarna började man integration FTX-system. De har drabbats av viss tillbakagång genom att ersättas med frånluftvärmepumpar så ventilationsmässigt är vi tillbaka till ruta 1.

Ett vanligt fel i nyproducerade villor på på 1980-talet var att folk stängde uteleuftventilerna. Då kom in kalluft baklänges genom självdragshuv på toaletten när man skapade undertryck i huset med köksfläkten igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
Rickard.
Jag har tort i källaren (egentligen hela huset) på vintern vilket jag tycker får ses som helt normalt, vad är egentligen problemet?
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har tort i källaren (egentligen hela huset) på vintern vilket jag tycker får ses som helt normalt, vad är egentligen problemet?
Det är för torrt, näsa känns som sandpapper, man får torr hosta.
Känns som i en öken konstant.
Luftfuktighet bör va mellan 35-55 då mår människan bäst!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
J Jochi skrev:
Då bostäder hade eldstäder i varje rum och otäta fönster var det god ventilation. Efter oljekrisen på 1970-talet tätades husen för att spara värme. Det ledde till att man fick sätta in uteluftsventiler i rummen. För att slippa drag och buller från hål i ytterväggarna började man integration FTX-system. De har drabbats av viss tillbakagång genom att ersättas med frånluftvärmepumpar så ventilationsmässigt är vi tillbaka till ruta 1.

Ett vanligt fel i nyproducerade villor på på 1980-talet var att folk stängde uteleuftventilerna. Då kom in kalluft baklänges genom självdragshuv på toaletten när man skapade undertryck i huset med köksfläkten igång.
Ville bara säga att jag läst många av dina inlägg och finner dom alltid informativa och hjälpsamma, mycket värdefullt för många av oss på forumet. :)
 
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
L lasseboy skrev:
Det är för torrt, näsa känns som sandpapper, man får torr hosta.
Känns som i en öken konstant.
Luftfuktighet bör va mellan 35-55 då mår människan bäst!
Ett alternativ till att köra luftfuktare är att skaffa fler krukväxter och vattna dem. Kanske inte för alla, eller mig, som aldrig kommer ihåg att fylla på vatten. 😉
 
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
BirgitS
L lasseboy skrev:
Det är för torrt, näsa känns som sandpapper, man får torr hosta.
Känns som i en öken konstant.
Luftfuktighet bör va mellan 35-55 då mår människan bäst!
Jovisst, men det är vanligt att det inte går att hålla över 35 % då det minusgrader.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Rickard.
L lasseboy skrev:
Det är för torrt, näsa känns som sandpapper, man får torr hosta.
Känns som i en öken konstant.
Luftfuktighet bör va mellan 35-55 då mår människan bäst!
Det var ju trist att läsa, jag har själv aldrig bott i ett hus där fukt aktivt tillsätts på något sätt och har som tur var inga bekymmer med det. Förutom en och annan av den äldre generationen som hängde "luftfuktare" i porslin på elementen är det inte heller något som jag stött på vilket fick skeptikern i mig att tänka att detta är ett problem delvis skapad av att man enkelt kan mäta det.

Kolla så du inte överventilerar tycker jag är en bra start sen försöka "ta vara" på så mycket naturlig fukt som möjligt från tvätt, krukväxter och dylikt. Jag brukar undvika att använda kondenstorktumlaren på vintern då allt ändå torkar så fort.
 
  • Gilla
lasseboy och 1 till
  • Laddar…
L lasseboy skrev:
Det är för torrt, näsa känns som sandpapper, man får torr hosta.
Känns som i en öken konstant.
Luftfuktighet bör va mellan 35-55 då mår människan bäst!
*
Befuktning ökar värmebehovet

Man kan höja ett rums relativa fuktighet genom att befukta i rummet eller genom att befukta tilluften i tilluftaggregatet.
Befuktning kan ske med ånga eller med vatten som strilas genom luftflöden. Båda alternativen kräver värmetillskott. Vid ångfuktning åtgår värme i en ångpanna för att koka vatten till ånga.
Vid vattenbesprutning hämtas värme ur luften vars temperatur sjunker. Därför måste man värma luften till högre temperatur än vad man önskar att den uppfuktade luften skall ha, t. ex. 20 C.

I nedanstående Mollierdiagram har jag lagt in linjer för uteluft -5 C och ca 80 % RF (punkt 1) som värms till 20 C (punkt 2).
Om man önskar tilluft till rummet för 20 C och 50 % RF måste man vid befuktning med vattenstrilning höja lufttemperaturen till ca 33 C (punkt 3). Vid vattenbestrilning till 50 % RF sjunker temperaturen till 20 C.
Vid befuktning i rummet sjunker temperaturen på liknande sätt om inte externa värme tlllförs.

Aggregat för befuktning marknadsförs som billiga kylaggregat. De sänker temperaturen men ökad rumsfuktighet försvårar svettning och har begränsad kyleffekten och kan få motsatt verkan.
 
  • Mollier-diagram för temperatur och fuktighet med anteckningar, relativa fuktighetsnivåer och temperaturangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.