Håller på med en platta på mark på en sluttande tomt. Eftersom jag bland annat har velat på vilken höjd jag vill lägga FG och att huset har bottenplan i olika nivåer kommer det på sina ställen bli VÄLDIGT tjocka makadamlager under frigoliten. Nästan upp mot 1m där det är som värst. Makadamen packas och ligger på markduk.

Finns det något (förutom priset) som talar emot att kunna lägga så tjocka makadamlager?
 
Hej Juggepersson! Packad makadam är att jämställa med betong i många sammanhang. Exempelvis lär det ska finnas vägar och akvedukter byggda med makadam och som bevarats sedan romartiden. Men kanterna kan bli lösa och behöva byggas ut år sidorna från byggnaden. I så fall får du en massa makadam på tomten att ta hänsyn till när du anlägger dränering gräsmatta och planteringar. Det blir också en avsevärd vikt på marken. Bäst att du kollar med någon kunnig person om kanterna och markens bärighet. Bärigheten kan man testa med ett prov på marken. Eller genom att studera intilliggande byggnader. Den kontrollansvarige kan ta provet som i miff fall. Med vänliga hälsningar, PerOF.
 
Välkommen till forumet!

Jag tror inte det är några problem med tjockleken, men du kommer nog behöva bygga någon form av stödmurar för att kunna skapa dessa nivåskillnader.
 
Tack för svaren.

Plantering och gräsmatta hoppas jag ska klara sig från makadamen då det bara är inom ca 1m från huset som det blir makadamlager. Resterande mark består av naturligt lagrad sandig siltig morän (eller var det siltig sandig morän?).
Det är för övrigt den mark som jag tänkt mig ska agera stöd i sidled för makadamen. Jag tänkte lägga markduk mellan makadam och schaktväggen av naturligt lagrad mark för säkerhets skull. Där det inte finns finns naturlig mark att luta makadamen mot, finns det ej heller behov av så högt med makadam.

För att förtydliga hur det ser ut:
Huset vi bygger är en länga med en huskropp som skär längan. Vi kallar denna andra huskropp för "Tuben". Tuben sticker ut på båda sidor om längan. På ena sidan av "Tuben" är golvet drygt 1m under längans golv. Marken sluttar uppåt från "Tubens" lägre golv mot längan. Golvnivåskillnaden i "Tuben" åstadkoms genom att tre väggar (sidorna och in mot längan)muras upp till resterande golvnivå. På den sida av längan som vetter mot "Tubens" lägre del kommer 900-kantelement att sättas och hänga ihop med de uppmurade väggarna.
Precis utanför en murad vägg (den till vänster i bild) i "Tuben" la vi avloppsrännan. Vi fyllde aldrig igen rännan mer än skyddsfyllning. När vi sen schaktade ut för "Tubens" lägre del så blev schaktgropen och avloppsrännan en och samma grop. Jag kunde alltså välja på att börja packa grus (som jag i så fall fått beställa mer av) en bit ut eller bara köra på med makadam som jag har en rejäl hög med redan.

Rådiga förslag tas tacksamt emot.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då är det kanske enklare att göra en bädd av makadam i en nivå?. Och att ställa på olika betongelement i dina nivåer! . Alltså en slags torpargrund!. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Har diskuterat igenom med min murare som ska mura de tre väggarna och vi kom fram till att gå på en lösning med stödmurar som PerOF föreslog. Eftersom han ändå murar upp de tre väggarna så kommer vi att fortsätta mura en sockel som 900-elementen kan stå på och som tillsammans med 900-elementen kommer att agera stödmur för makadamen under den högre golvnivån.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.