Hej

Har fått höga elräkningar två månader i rad nu. Vilket förvisso inte är jättekonstigt då temperaturen legat run -20 långa perioder. Men jag fick i alla fall för mig att kontrollera siffrorna på pumpen. Det är då brine-temperaturerna jag närmast tänker på.
 
  • Digital termometer som visar ordet "TEMPERATUR" med glitchad eller ofullständig LCD-display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på trasiga givare som ger att driften på kompressorn är spärrad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MangeRR skrev:
Gissar på trasiga givare som ger att driften på kompressorn är spärrad.
Ja givare verkar såklart rimligast. Men att båda går sönder samtidigt är lite underligt.

Jag hör dock att kompressorn går. Vi har haft plusgrader ett par dagar nu och då har inte elvärmen gått och huset är fortfarande varmt.
 
Starta om pumpen så kanske felet försvinner.
 
D Dilato skrev:
Starta om pumpen så kanske felet försvinner.
Gjort, ingen skillnad, är uppe på 103 grader nu.
 
Det ser ut som en Thermia (Atria) ?

Kan du mäta ohm?

På min atria är plintarna följande:

301-302 Framledning
311-312 Varmvattentank övre (temp)
313-314 Returledning

315-316 Brine ut
317-318 Brine in

325-326 Varmvattentank mitten (starttemp)

Resistansen på sensorerna är:
FRAM/RETUR/VARMVATTEN NTC
°C° kohm
0 66,3
5 52.4
10 41,8
15 33,5
20 27.1
25 22,0
30 18,0
35 14,8
40 12,2
45 10.1
50 8,5
55 7.1
60 6,0
65 5,0
70 4.2
75 3.7
80 3,1
85 2.7
90 2.3
95 2,0
 
D Dilato skrev:
Det ser ut som en Thermia (Atria) ?

Kan du mäta ohm?

På min atria är plintarna följande:

301-302 Framledning
311-312 Varmvattentank övre (temp)
313-314 Returledning

315-316 Brine ut
317-318 Brine in

325-326 Varmvattentank mitten (starttemp)

Resistansen på sensorerna är:
FRAM/RETUR/VARMVATTEN NTC
°C° kohm
0 66,3
5 52.4
10 41,8
15 33,5
20 27.1
25 22,0
30 18,0
35 14,8
40 12,2
45 10.1
50 8,5
55 7.1
60 6,0
65 5,0
70 4.2
75 3.7
80 3,1
85 2.7
90 2.3
95 2,0
Ja motstånd kan jag mäta. Men det är en gammal. Thermia diplomat. Önskar nästan att den är trasig så jag får byta till nått modernare med mer effekt..
 
Puttelino Puttelino skrev:
Ja motstånd kan jag mäta. Men det är en gammal. Thermia diplomat. Önskar nästan att den är trasig så jag får byta till nått modernare med mer effekt..
Alla Thermia använder samma NTC så vitt jag vet.
 
D Dilato skrev:
Alla Thermia använder samma NTC så vitt jag vet.
Ok

Jag har ingen aning.
 
Puttelino Puttelino skrev:
Ok

Jag har ingen aning.
Går verkligen kompressorn?Om mjukstarten gått sönder så låter det som kompressorn går men den startar inte.Titta på baksidan på styrkortet om det är svartbränt på plåten för då har mjukstarten gått sönder.Om du håller vänsterknappen intryckt I ca 5 sekunder kommer du in I servicemenyn och gå in på manuell test och när kompressorn står still ska det se ut som på bilden och startar kompressorn så ska brine pumpen få en 1.
 
  • Digital display med menyalternativ på svenska, möjligtvis för värmepumpsinställningar, med föråldrat gränssnitt, delvis skymd av knappsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Går verkligen kompressorn?Om mjukstarten gått sönder så låter det som kompressorn går men den startar inte.Titta på baksidan på styrkortet om det är svartbränt på plåten för då har mjukstarten gått sönder.
Ja det är fortfarande varmt i huset och pumpen visar inte att den kör någon eltillsats just nu. Så jag gissar att pumpen går.

Jag funderar på att börja ta in offerter dock. Pumpen är 21 år gammal i år och det här ökar inte min tilltro.

Dessutom är den hopplöst underdimensionerad. 8kw på 300 kvm. Köpte huset i höstas så det är första Vintern. Verkar svårt att få bra värme i hela huset. Vi har redan sänkt värmen i källaren rejält för att förbättra värmen i resten av huset.
 
Puttelino Puttelino skrev:
Ja det är fortfarande varmt i huset och pumpen visar inte att den kör någon eltillsats just nu. Så jag gissar att pumpen går.

Jag funderar på att börja ta in offerter dock. Pumpen är 21 år gammal i år och det här ökar inte min tilltro.

Dessutom är den hopplöst underdimensionerad. 8kw på 300 kvm. Köpte huset i höstas så det är första Vintern. Verkar svårt att få bra värme i hela huset. Vi har redan sänkt värmen i källaren rejält för att förbättra värmen i resten av huset.
Om du är snabb nu så hinner du beställa en ny pump innan dom höjer priset från 1 februari med 10%Får min nya thermia Legend 22/1 och min gamla thermia diplomat 8kw som gått klockrent i 19 årTyvärr finns inte den gamla Diplomaten kvar annars skulle jag valt en likadan pump utan tryckstyrda cirkulationpumpar.
 
V växelventil skrev:
Om du är snabb nu så hinner du beställa en ny pump innan dom höjer priset från 1 februari med 10%Får min nya thermia Legend och min gamla thermia diplomat 8kw som gått klockrent i 19 årTyvärr finns inte den gamla Diplomaten kvar annars skulle jag valt en likadan pump utan tryckstyrda cirkulationpumpar.
Tack för tipset!
 
V växelventil skrev:
Om du är snabb nu så hinner du beställa en ny pump innan dom höjer priset från 1 februari med 10%Får min nya thermia Legend 22/1 och min gamla thermia diplomat 8kw som gått klockrent i 19 årTyvärr finns inte den gamla Diplomaten kvar annars skulle jag valt en likadan pump utan tryckstyrda cirkulationpumpar.
Är det vettigt att beställa via en vvs-firma tror du eller är det bättre att köpa pumpen och sen köpa installationen separat?
 
Puttelino Puttelino skrev:
Är det vettigt att beställa via en vvs-firma tror du eller är det bättre att köpa pumpen och sen köpa installationen separat?
Bästa är nog ta en ÅF-thermia exempel som utbytespump och min går på 99000 men med rot blir 89000 och då ingår allt.Har du någon koll på ditt borrdjup annars kanske thermia calibran skulle passa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.