Hej!

Vårt hus byggdes 1923 och är byggt för självdrag, men då bergvärme sattes in 2002 värms murstocken nuförtiden sällan upp och således är självdraget oftast näst intill obefintligt. När vi flyttade in förra året satte vi in tilluftsventiler, men då vi känner att luften ofta står still behöver vi nu ta tag i ventilationen. Då vi står inför en kommande renovering av kök, badrum samt en tillbyggnad (cirka 40 kvm) känns nu som en bra tidpunkt att ta ett helhetsgrepp.

Jag har bifogat en översikt över våra två våningar + källare (totalt 90 kvm boyta + 45 biyta) där även den tänkta utbyggnaden (markerat med orange) finns med (ytterligare cirka 40 kvm fördelat över två plan, ej källare). Köksfläkten är i dagsläget kopplad till murstocken.

De val som vi kikat på är:
1) FTX
2) Sätt frånluft-fläktar i alla våtutrymmen + kök
3) Sätt "suglåda" på skorsten


1) FTX
Ej aktuellt pga pris (<100k).


2) Sätt frånluft-fläktar i alla våtutrymmen + kök
Fördelar: billigt (?), lätt att snabbt avfukta ett fuktigt rum (t.ex. tvättstuga eller toalett) dvs mer lokal styrning

Nackdelar: fläktar för små för att dra ut all luft från övriga rum (?), krav på att ha luftgenomgång i dörrar/trösklar, ev. högljutt


3) Sätt "suglåda" på skorsten

Offerten vi fått är på en låda med genomdrag för eldstadens pipa. Fläkten som föreslås är en Östberg TKS 400 med fem olika hastigheter. Kostnad inkl elarbeten är cirka 30k.

Fördelar: tyst, bra för skorstenen (?)

Nackdelar: dyrare än alt 2 ovan, går ej att styra lokalt per rum

Gällande att sätta nya rör genom väggen antar jag att alt 2 & 3 är lika, dvs oavsett vilken väg vi går behöver vi göra hål i ytterväggen i t.ex. tvättstugan (för att sätta antingen tilluftsventil eller en frånluftsfläkt).

Frågor

a) Vi vill allra helst ha motorn till köksfläkten på taket för att slippa ljud. Talar detta för alt 2 eller 3 ovan? Fördelar/nackdelar med att ha köksfläktens motor på taket?

b) Vi är öppna för att dra ett nytt ventilationsrör för köksfläkten som endast är för denna fläkt. Men då antar jag att vi riskerar att få ett konstigt luftflöde (tex att luften från toan på nedanvåning dras in i köket, vilket ju ej är optimalt :)?

c) Om vi väljer alt 3 antar jag att vi bör dra frånluft från de nya rummen i tillbyggnaden samt från badrummet på ovanvåningen samt nya badrummet på entréplan. Korrekt?

d) Med en suglåda på taket så justeras ju ventilationen för hela huset när reglaget ändras. Så om jag t.ex. har tvättat eller duschat och vill få ut fukten behöver jag då ventilera max i hela huset. Det borde väl tala för alternativ 2? Eller tänker jag fel?

e) Villaägarnas byggrådgivning tipsade om detta system: https://fresh.se/din-inomhusmiljo/FreshFlow - någon som har någon erfarenhet av detta?


Även andra förslag/tankar välkomnas.

Tack!
 
  • Översiktsplan över tvåvåningshus med markerade ventilationssystem, köksfläkt och tänkt utbyggnad i orange.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir intressant att följa, det är ser ut att vara ett identisk planlösning med vårt hus
 
Vi har kört med alt 2 i snart 20 år nu. Det fungerar bra i alla praktiska avseenden men man får ju inte luftomsättning enligt moderna normer. Ljudet stör inte, oserna fläktsr går på lägfart tills mer flöde behövs.


#3 tycker jag verkar helt knas jämfört med lite extra pengar för en ftx-lösning. Kan ni inte göra jobbet med ftx själva? Har tittat lite på ftxalternativet och man kommer ju inte i närheten av 100kkr.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har kört med alt 2 i snart 20 år nu. Det fungerar bra i alla praktiska avseenden men man får ju inte luftomsättning enligt moderna normer. Ljudet stör inte, oserna fläktsr går på lägfart tills mer flöde behövs.
Får ni bra luftutbyte i sovrummen och gemensamma ytor under både vinter och sommar?

MathiasS MathiasS skrev:
#3 tycker jag verkar helt knas jämfört med lite extra pengar för en ftx-lösning. Kan ni inte göra jobbet med ftx själva? Har tittat lite på ftxalternativet och man kommer ju inte i närheten av 100kkr.
Vi kommer ej ha möjlighet att göra det själva. Alla estimat jag sett för FTX är en god bit över 100k.
 
alexander___ david__ skrev:
Får ni bra luftutbyte i sovrummen och gemensamma ytor under både vinter och sommar?


Vi kommer ej ha möjlighet att göra det själva. Alla estimat jag sett för FTX är en god bit över 100k.
Man ska ju inte lura sig själv och tro att man får samma luftomsättning som i ett hus med reglerad ventilation, men vi har fläkten i köket på lägsta fart ofta, och i badrum/Toa/tvättstuga går alltid paxfläkten på grundfart och ökar sedan automatiskt om det blir fuktigt i rummet.Primärt sker tilluft från sovrummen.

Vintertid är det problemfritt, en svinvarm sommar är det lite knepigt men det brukar lösa sig med fönster på glänt i sovrum + sovrumsdörrar öppna med ett par cm glipa + köksfläkten med lite högre fart.

Förstärkt självdrag kommer *alltid* vara en kompromiss och sämre än ftx, men det fungerar.

FTX: ok, gör man det inte själv förstår jag att det drar iväg.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Välj fläkt på taket eller budgetera om och satsa på FTX. Med en central fläkt kan ni ställa flödet med donen som sitter i varje badrum/kök/tvättstuga. En separat kanal för köksfläkten är också bra. Med FTX sparar ni även någon tusing eller två i el pga värmeåtervinningen och ni slipper få in kall luft på vintern. Annan fördel är finessen sommarkyla.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med en central fläkt kan ni ställa flödet med donen som sitter i varje badrum/kök/tvättstuga.
Menar du tilluftsdonen? Finns det någon automatisk variant av sådana?

Nedsidan med detta antar jag är att det blir kallt i tex badrum då man suger in kall luft?
 
Nej, bara frånluft där. Tilluft i sovrum och v-rum, dom kan man också ställa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, bara frånluft där. Tilluft i sovrum och v-rum, dom kan man också ställa.
Jag är lite trög här känner jag. Vilket alternativ förespråkar du? Alt 2 med frånluft i alla våtutrymmen? Men sen skriver du även takfläkt (alt 3), eller menar du takfläkt för köket bara?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Annan fördel är finessen sommarkyla.
Jag antog, kanske felaktigt, att vi pratade om passiva aggregat för återvinning. Det kanske förklarar budgetskillnaden.
 
alexander___ david__ skrev:
Jag är lite trög här känner jag. Vilket alternativ förespråkar du? Alt 2 med frånluft i alla våtutrymmen? Men sen skriver du även takfläkt (alt 3), eller menar du takfläkt för köket bara?
Sorry, menar nr 1 (FTX) i första hand och nr 3 i andra hand.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Man ska ha 0,35 l/s x m2.
Så om du bara har mekanisk frånluft så välj en lämplig fläkt som klarar hela behovet. Köksfläkten ska inte räknas med i detta om den inte har ett konstant grundflöde.
Det totala flödet ska fördelas på samtliga frånluftdon. Men att man kan välja ett högre flöde i tex badrum än toan. Det finns ftx aggregat till skapligt pris och kommer billigt undan om man gör jobbet själv. Jag gjorde mitt system med Ftx själv för ca 10 000kr.
Ändrar man ventilationen så behövs bygglov/anmälan. Och vid ftx så måste en ovk besiktning göras
 
allexx allexx skrev:
Jag gjorde mitt system med Ftx själv för ca 10 000kr.
Hur kom du undan med tiotusen för FTX?! Vilka produkter köpte du och hur stor yta byggde du det för?

allexx allexx skrev:
Men att man kan välja ett högre flöde i tex badrum än toan.
Hur gör man det om man bara har en frånluftsfläkt på skorstenen? Det blir väl samma för alla (och jag antar att det blir mer drag på våning 2 än i källaren då denna är närmare fläkten?
 
alexander___ david__ skrev:
Hur kom du undan med tiotusen för FTX?! Vilka produkter köpte du och hur stor yta byggde du det för?


Hur gör man det om man bara har en frånluftsfläkt på skorstenen? Det blir väl samma för alla (och jag antar att det blir mer drag på våning 2 än i källaren då denna är närmare fläkten?
Man ställer in det med frånluftsdonen, men det krävs ju mätarutrustning för den biten.
 
Jag har en tråd om det här på forumet.
I mitt fall så ventilerar jag ca 139 kvm.
Jag byggde mitt ftx helt själv med en korsströmsväxlare som jag fick tag på billigt via internet.
Jag köpte 125mm spirorör,fläktar,filter m.m. till de bästa pris som fanns på internet. Blev oftast från soliduct.se hade turen att fläktarna jag köpte var på rea och sparade en slant där.
Har även ett vatten/värmebatteri efter ftx så jag kan styra temp på tilluften. Gjorde allt själv med styrning för värme. Och vred från clasohlsson för att styra varvtal på fläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.