Jag hade tänkt lägga en vägtrumma i diket och alltså under vår tänkta infart. Tänkte sedan lägga på singel som avgrusning på röret och uppfarten. När jag väl tar dit grus så tänkte jag de är lika bra att få dit så det ligger där jag i framtiden kommer ha en uppfart med stenplattor eller dylikt. Bör jag göra nåt åt marken innan eller är det bara lägga på singel å låta det packas?

Nu är det så att det också ligger en vägtrumma under vägen och längs hela vår tomtgräns till nästa granne.

Tanken slog mig om inte den som projekterat vägen till tomterna har nån skyldighet att vägen är erforderligt dränerad osv så att han kanske borde stå för min vägtrumma under infarten? Lägger jag inte någon trumma lär nog tö vatten från snö osv lägga sig vid min infart och inte under och vidare i trumman under tomten.

Var bara en tanke.
Men annars, var köper man sådana trummor och hur grov bör man ha, 20cm innerdiameter?
 
1 Du ska inte ta singel. Välj istället ngn lämplig variant av väggrus, tex 0-40. inte så viktigt med max stenstorlek, men du måste ha med alla fraktioner ner till noll.

2 Om du bygger en infart över ett dike så är det du som måste ordna så att vattnet i diket kan rinna obehindrat.

3 20 cm trumma låter lite klent.
 
Tack för svar.

Får se om man tar 0-40 grus istället då.
Behöver man ha nån markduk eller så?

Vad menar du med "inte så viktigt med max stenstorlek men du måste ha med alla fraktioner ner till noll."

Kanske slänger ner en 30cm trumma istället? Var får man tag på sånna? Inte så lätt hitta nåt försäljnings ställe i Umeå i varjefall (på internet)
 
Ahlsell Umeå blev billigast för mig, Enklare för privatpersoner är Granngården / Lantmännen men blir lite dyrare.
Sådana varor är ju inte direkt stapelvaror så man får ringa.

Protte
 
HusFunderare skrev:
Vad menar du med "inte så viktigt med max stenstorlek men du måste ha med alla fraktioner ner till noll."
Om det finns nollfraktion med så går massorna att packa samman, till skillnad från stort grus som knappt går att packa. Dessutom gör nollfraktion, eller lerhaltig inblandning att man får mindre vattengenomsläpp (på gott och ont).
 
ta en 300 trumma sen grus runt, 0-32, viktigt som sagt innan att det finns alla fraktioner i materialet.
När du lagt ner trumman täck den precis och packa sedan försikigt, då tätar materialt runt trumman.
Sedan kan du fortsätta fylla uppåt och packa i nivåer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.