Hej!

Vi bor på landet och skulle vilja hitta någon bra vägskylt om att det finns barn som leker.
Har tre små prinsessor som jag är rädd om.
Var köper man skyltar och vad kostar dem?
Vad har ni för skyltar?
 
  • 30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit i kontakt med kommunen och dem hänvisade mig tillmarkägaren i detta fall Sveaskog,
Pratade med en man som sa att jag inte fick sätta upp förbudsskyltar från vägverket
men fick sätta upp vägverkets påbudsmärken för dem.
Jag vet bara inte var jag kan köpa dessa
 
Alexia H skrev:
Jag har varit i kontakt med kommunen och dem hänvisade mig tillmarkägaren i detta fall Sveaskog,
Pratade med en man som sa att jag inte fick sätta upp förbudsskyltar från vägverket
men fick sätta upp vägverkets påbudsmärken för dem.
Jag vet bara inte var jag kan köpa dessa
Hmm....

Skyltarna du bigogade är inga påbudsmärken. Dessa är "anvisningsmärken": http://www.vv.se/templates/page3____20269.aspx

Vägverket skrev:
Anvisningsmärken talar om vad som gäller för en viss plats, väg eller vägsträcka. Där anvisningsmärken finns uppsatta gäller oftast särskilda trafikregler som du måste följa. Anvisningen gäller från platsen där märket sitter till ett slutmärke om inte annat anges.
Skylten till höger innebär att här är en "gångfartsområde", där bilarna måste köra i krypfart och ge väjningsplikt för alla människor. Det är inte som man kan tro endast någon allmän rekomendation om att ta det lugnt pga av all liv och rörelse.

Är markägaren införstådd med betydelsen av denna skylt och vill ha denna regel på sitt omårde så är det säkert ok. :)
 
I Finland såg jag en gång en skylt som etsat sig fast i minnet och som garanterat gjorde att jag sänkte farten.

En stor handmålad skylt på en ladugårdsvägg med Djävulen och eldgaffeln och texten direkt efteråt -tar dig om du kör på våra barn...

Den tyckte jag var bra!
 
Cheesus skrev:
I Finland såg jag en gång en skylt som etsat sig fast i minnet och som garanterat gjorde att jag sänkte farten.

En stor handmålad skylt på en ladugårdsvägg med Djävulen och eldgaffeln och texten direkt efteråt -tar dig om du kör på våra barn...

Den tyckte jag var bra!
He-he... En sådan skylt har inte vägverket. Den borde inte gå att förväxla med något annat ivarjefall. Perkele!
 
Hemmakatten
Jag är i princip säker på att det endast är Vägverket som beslutar om och får sätta upp vägskyltar. En vägmarkering skall "ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik".

Samfällighetsföreningen här hade en diskussion med Vägverket under flera års tid innan Vägverket gick med på att sätta upp en varningsskylt "Varning för barn" samt anvisningsmärkesskyltar inom området med "Rekommenderad lägre hastighet" (blå 30-skylt). Att sänka hastigheten på länsvägen förbi området ville de inte alls gå med på.

Däremot får man sätta upp andra skyltar (tex privat gjorda "här leker barn"-skyltar) än Vägverkets på sin egen tomt eller på annans tomt om markägaren går med på det. Om man får tillåtelse av markägaren att sätta upp skylt så måste den sättas upp så att trafiksäkerheten eller uppmärksamheten från bilister inte försämras, dvs.Vägverket kan ha synpunkter på även en sådan skylt.

Vägverkets skyltar kan inte köpas av privatpersoner.
 
Nermans Solstickeskylt är trevlig och går heller inte att missuppfattas.
 
yonna skrev:
Nermans Solstickeskylt är trevlig och går heller inte att missuppfattas.
Ja den är trevlig, men missuppfattas kan nog den göra, som Hemkatten hänvisar till=
-Varning för barn-:D
 
Hemmakatten skrev:
Skylten är en varningsskylt och heter faktiskt "Varning för barn", titta själv


Ja det är ju det den är till för.. varna för livsfarliga o oansvariga barn.. :D
 
Skytar finns att kopa på skogma. www.skogma.se
Det var väl det som var frågan, och inte om man får sätta upp dem eller ej?
 
Skyltar i all ära, men hemmasnickrade skyltar hjälper inte.

En tänkbar rebellisk lösning är att riktiga 30-skyltar införskaffas och sätts upp helt utan vidare. Inte helt lagligt, men ganska effektivt.

En annan lösning är att man ber kommunen göra refuger. Beroende på hur vägen ser ut så kan de utformas lite olika, men det är ett bra sätt att få ned hastigheten. Jag och några grannar har börjat rita lite och vi tänkte lämna det till kommunen i vår för att se om de kan tänka sig att gå med på det hela. Vi har en tungt trafikerad väg i samhället här med 50 som begränsning, men där många kör fortare. Inte minst de stora tunga tradarna kör ofta för fort och ganska hänsynslöst. (Störst kör först).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.