Hej!


Har precis fått flyttat in i min första bostadsrätt och var ivrig i att börja renovera det jag var missnöjd med. Det började med blygsamma idéer men har eskalerat till att bli en mer eller mindre helrenovering. Vardagsrummet är rätt akut då jag nu sover i trånga hallen och har datorn/soffan i köket. Tak och väggar ska målas, nytt golv och lister ska läggas. Har hittills hinna riva ner vävtapeten från taket och tapeterna från väggarna i halva rummet. Tanken var att jag skulle bredspackla väggarna men en vän rekommenderade idag renoveringstapet som onekligen lät väldigt attraktivt.


Problemet är att jag är en fullkomlig amatör och vet inte helt om väggen som den ser ut nu är ideell för att limma upp sådan. Jag har ångat tapeten och sedan skrapat med spackelspade. Det har funkat bra (även om det är slitigt och tidskrävande) och jag har tagit mig ner till vad som måste anses vara grunden i väggen bakom ett lager tapet och spackel. Här är det dock lagat med spackel här och var, det finns även några mindre skador i vad jag tror är någon slags gammal lättbetong. En del tunna lager av något pappliknande material som fanns under spacklet har också visat sig vara förbannat svår att få bort.


Tog även bort golvister idag och bakom dessa ser väggen här och var helt förfärlig ut! I mina ögon ser det ut som väldigt allvarliga skador i vad jag tror är någon slags gammal lättbetong. Borde jag fylla i dessa hål med något slags murbruk/cement/gips eller duger spackel? Spikarna från listerna sitter också som berget. Försökte dra bort en men var rädd att jag skulle dra ut en stor del av väggen med den) så jag funderar på om man bara ska klippa dessa med tång?