Hej!


Har precis fått flyttat in i min första bostadsrätt och var ivrig i att börja renovera det jag var missnöjd med. Det började med blygsamma idéer men har eskalerat till att bli en mer eller mindre helrenovering. Vardagsrummet är rätt akut då jag nu sover i trånga hallen och har datorn/soffan i köket. Tak och väggar ska målas, nytt golv och lister ska läggas. Har hittills hinna riva ner vävtapeten från taket och tapeterna från väggarna i halva rummet. Tanken var att jag skulle bredspackla väggarna men en vän rekommenderade idag renoveringstapet som onekligen lät väldigt attraktivt.


Problemet är att jag är en fullkomlig amatör och vet inte helt om väggen som den ser ut nu är ideell för att limma upp sådan. Jag har ångat tapeten och sedan skrapat med spackelspade. Det har funkat bra (även om det är slitigt och tidskrävande) och jag har tagit mig ner till vad som måste anses vara grunden i väggen bakom ett lager tapet och spackel. Här är det dock lagat med spackel här och var, det finns även några mindre skador i vad jag tror är någon slags gammal lättbetong. En del tunna lager av något pappliknande material som fanns under spacklet har också visat sig vara förbannat svår att få bort.


Tog även bort golvister idag och bakom dessa ser väggen här och var helt förfärlig ut! I mina ögon ser det ut som väldigt allvarliga skador i vad jag tror är någon slags gammal lättbetong. Borde jag fylla i dessa hål med något slags murbruk/cement/gips eller duger spackel? Spikarna från listerna sitter också som berget. Försökte dra bort en men var rädd att jag skulle dra ut en stor del av väggen med den) så jag funderar på om man bara ska klippa dessa med tång?


Till sist har vi taket där det satt en strukturtapet (som jag är fullkomligt allergisk mot). När jag drog ner dessa rullar blottade sig flera olika fläckar från undersidan. Spackel, färg och så vidare. Dessa är väldigt mödosamma att skrapa bort med tapetskrapa, använder jag fel verktyg? Borde jag fortsätta skrapa eller kan jag slipa ner dessa och sedan köra på med renoveringstapet där också?


Tack för eran tid! Alla råd i hur jag klokast borde fortsätta uppskattas!


Bilder finns att hitta här: http://imgur.com/a/dqUZE
 
Nertill hade jag lagat upp med ett cementbaserat spackel för bästa hållbarhet. Övriga väggar hade slipat av det värsta sen spärrat med en oljegrund och rullspacklat och avslutat med målarfilt. Frågan är om du kan göra det själv baserat på den fakta du gav. Kanske ska du hyra in hjälp med underjobbet och måla själv?
 
Ska definitivt kolla in cementbaserat spackel för skadorna i nedre delarna av väggen!

Rullspackel låter också intressant, tycker inte det ser ut att vara för svårt att göra själv? Spackla största ojämnheterna - grunda - rullspackla - jämna - slipa? Taket kanske blir rätt pilligt i och för sig...

Men vad av renoveringstapet? Vad är nackdelarna med dessa?
 
Renoveringstapet tar ju bara bort mindre ojämnheter. Sen kan det va lite lurigt att få den bra uppsatt utan blåsor.
 
Jag förstår. Känns som det finns väldigt mycket delade åsikter om hur resultatet blivit med renoveringstapeter. Det verkar inte helt vara "bredspackling på rulle". Jag prövar mig på att spackla den minsta väggen och beroende av resultat ska jag överväga att ta en en professionell målare.

Sen var det ju taket...
 
Jag har testat renoveringstapet i min andra renovering, rummet såg ungefär ut som ditt. Det blev bra till slut, men jag la nog mer tid på att få det snyggt än vad det hade tagit att bredspackla hela rummet. Så jag kan inte rekommendera det. Enda fördelen var att det gav en snygg struktur på väggen, den blir inte helt slät som den blir vid bredspackling.

Angående att hyra in hjälp så skulle jag börja att försöka själv, det är aldrig för sent att ge upp senare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.