Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en fastighet.
Den tidigare ägaren innehar en tomt bredvid vårt hus men denna tomt har ingen egen infart varpå vi kom överens om att skriva ett servitut som innebär att han får nyttja en del av vår infart för att få tillträde till sin tomt. Så långt är allting klart. Detta skrevs in som ett tillägg till köpekontraktet med texten:
Köpare och säljare är överens om att ett servitut skall upprättas avseende utfart från fastighet xxx.

På tillträdesdagen så skulle detta servitut skrivas på men min sambo kunde inte närvara men jag skrev på och vi skulle senare skicka in detta till mäklaren.

MEN
Sen händer en obegaglig sak ca 3 timmar efter tillträdet.
Vill inte gå in i detalj vad som hände men det gällde iallafall huruvida kvarlämnade saker på tomten tillhörde mig som ägare eller inte. Till saken hör också att det gäller egendom som skall höra till huset. Själva det materiella är inte viktigt men det var det mycket obehagliga uppträdandet och annat som gjorde mig upprörd...man kan väl säga att ägaren visade upp sin rätta sida...

Detta gör att jag givetvis aldrig vill ha något med denna människa att göra även om han äger tomten bredvid. Men jag känner att ett servitut skulle vara nyckeln till en livslång grannfejd.... Jag vill aldrig låta denna personen ens beträda min mark.

Min tanke är: Att så luddig texten i kontraktet är kring servitutet så kan vi ju absolut strunta i att skriva på avtalet. Det står inget datum...inget detaljerat kring hur servitutet skall vara skrivet osv. Det står tom bara utfart...det skulle innebära att vi kan neka dom infart till fastigheten osv.

Kan någon se något hinder i att vi inte kommer att skriva på?
Och snälla, inga moralpredikningar eller gnäll om att vi ska ge med oss pga grannsämja osv.
Jag är en normal, socialt anpassad människa men jag har en gräns...den gränsen är med råge passerad.

Tack för tips!!
 
Om granntomten saknar infart så kan han tvinga sig till ett servitut även om du säger nej, med den formulering som ni har i köpekontraktet så tror jag att du är helt chanslös att hindra honom från att få ett servitut dessutom. Men som sagt även utan formuleringen så får han servitut vare sig du vill eller ej.

Jag tro också att man bör försöka hålla isär frågor, OK han är tydligen en skitstövel, han har på något sätt uppträtt illa rörander prylar runt överlåtelsen, att då koppla det till servitutet kommer bara att skapa mer problem. En servitutsinnehavare (och det kommer han att bli vare sig du vill eller ej) kan ställa till ganska mycket strul om han vill, helt lagligt.
 
Hmmm... Det var inte bra. Men kan jag verkligen bli tvingad till att skriva på ett servitut? Han har max 20 meter till vägen från sin tomt. Det är väl bara att göra en ny infart? För jag ser verkligen framför mig hur mycket problem det kommer att bli. Han ställer bilar i vägen, klagar på snöröjning osv...ok. Bara ett scenario men jag misstänker att det nog inte är direkt otänkbart.
 
OM hans tomt gränsar till vägen så är det klart att han inte kan tvinga sig till ett servitut i normalfallet. Om det alltså handlar om att han skall bygga 20m infart över sin egen tomt, och det inte är jättestrulig terräng, då får han bygga en egen infart.

I så fall så blir det bara "problemet" med det som står i ert köpeavtal. Den formuleringen tror jag också kan vara lite svår att komma förbi.

Vad gäller att han skall ha en egen infart, där finns ett möjligt problem till, om det är en landsväg så behöver man tillstånd att bygga en infart och det är lång ifrån säkert att man får.
 
Mmmm. Hans tomt gränsar direkt till vägen och det är bara lite träd ivägen. Och att göra en utfart är nog inga problem. Det är en liten väg med samfällighet och det är många som gör egna utfarter varje år.

Angående kontraktet så står det ingeting hur servitutet ska se ut. Så vi kan ju skriva ett eget servitut där det tex står att dom bara får färdas med fot osv. Inga fordon vissa tider på dygnet. För det servitut som var skrivet stod ingenting om snöröjning, kostnader osv. Det går jag inte med på.
 
Du kan ju ställa krav som han inte kan gå med på. Kräv att han ska hjälpa till med snöröjningen. Nej, kräv att han ska stå för all snöröjning och städning och underhåll.
 
Bra där. Sånt kan man ju skriva in i servitutet. Även begränsa vilka tider som trafik tillåts osv. Allt för att han inte ska vilja skriva på.
 
Iom. formuleringen i köpeavtalet så skulle jag tro att han kan tvinga fram att det skall tolkas som "normalregler" för ett servitut. Då finns inga begränsingar om klockslag, man brukar heller inte definiera vem som skall stå för snöröjning eller underhåll.

Det löser man antingen via samförstånd eller via någon form av mer formaliserad samfällighet.
 
rallypacker skrev:
Hej!

Detta skrevs in som ett tillägg till köpekontraktet med texten:
Köpare och säljare är överens om att ett servitut skall upprättas avseende utfart från fastighet xxx.
Oerhört klantig formulering om du vill driva detta ärendet... Man brukar skriva "Tillfartsväg" inget annat. Enligt den forumuleringen har han bara rätt att köra ut från sin fastighet, inte köra in till den.

Vad är det han gjort mot dig, för att du skall bli så här förbannad, att du vill jävlas?
 
aedwall skrev:
Oerhört klantig formulering om du vill driva detta ärendet... Man brukar skriva "Tillfartsväg" inget annat. Enligt den forumuleringen har han bara rätt att köra ut från sin fastighet, inte köra in till den.

Vad är det han gjort mot dig, för att du skall bli så här förbannad, att du vill jävlas?
Ja, jag hoppas denna miss kan bli vår räddning.

Exakt vad som har hänt vill jag inte gå in på. Men det handlar inte om att jävlas med någon. Jag vill bara inte ha något med denna person att göra så jag försöker bara säkra min och min sambos tillvaro eftersom jag vet att vi kommer att få problem annars. Personen ifråga är inte socialt anpassad. Går inte att prata med, beteer sig illa och är allmänt otrevlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.