För några månader sedan tillträdde vi en fastighet ute på landet. Tillfartsvägen går de sista 100 m via en privat markägare. Den vägen har funnits i minst 90 år enligt kartor. Av olika orsaker så är lantmäteriet inblandat för en annan åtgärd som nu stoppats pga det inte finns nåt vägservitut på dessa 100m. Inte heller nåt annat avtal. Markägaren vill inte signa nåt servitut utan vill sälja några tusen kvm inkluderande vägsträcka. Skulle väl vara OK men personen vill ha mycket betalt. Mycket....
Borde gå att lösa med officialservitut o gammal hävd, MEN nu dyker det spännande upp. Lantmäteriet har hittat ett servitut på början på 1800talet som går åt ett helt annat håll. Kanske fanns det en väg då, men nu syns inte ett spår. Det blir då frågan om att bryta ny väg 1.5 km genom skog o åker. För att inte tala om vad dessa markägare har att säga om saken.
Detta fanns ingen möjlighet att hitta innan tillträde utan krävde lantmäteriets tid o kostnad.
Nån som har förslag på väg framåt?
 
Claes Sörmland
Om inte ägaren av de 100 m enskild väg vill lira boll genom avtalsservitut så är det väl lite upp till hur Lantmätaren bedömer situationen gällande möjlighet till servitut enligt 49 § anläggningslagen.

Eller menar lantmätaren att detta inte är möjligt enligt anläggningslagen p g a att det inte är av väsentlig betydelse för din fastighet eftersom den redan har servitut för en alternativ utfart?

(Finns det en gemensamhetsanläggning för väg som omfattar vägsträckorna före de 100 m? Kan i så fall den omprövas till att även inkludera de sista 100 m? Har en känsla av att en sådan lösning är lite standard hos Lantmäteriet. De gillar gemensamhetsanläggningar enligt anläggningslagen.)
 
Hur mycket är mycket?

/ATW
 
  • Gilla
Jam Tash
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur mycket är mycket?

/ATW
Om markbiten ägaren vill göra sig av med är byggbar, vilket den förmodligen är (det står ett gammalt torp där), så är begärt pris 300,000-500,000 högre än vad tomter såldes för även när tomterna stod som högst för 6 månader sedan. Avstyckningskostnader tillkommer.
Vi har inget behov av ytterligare tomt så det skulle bli en ren vidareförsäljning för oss. Just nu är tomter i princip osäljbara, men det kommer säkert ändra sig framåt hösten. Vad tomter då kommer säljas för är svårt att bedöma, men troligen justeras priserna ner eftersom utbudet har ökat ordentligt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om inte ägaren av de 100 m enskild väg vill lira boll genom avtalsservitut så är det väl lite upp till hur Lantmätaren bedömer situationen gällande möjlighet till servitut enligt 49 § anläggningslagen.

Eller menar lantmätaren att detta inte är möjligt enligt anläggningslagen p g a att det inte är av väsentlig betydelse för din fastighet eftersom den redan har servitut för en alternativ utfart?
Beklagar att jag var otydlig. Rätt så. Det finns redan ett servitut så lantmätaren menar att det är omöjligt/svårt att skapa ett tvångsservitut på den befintliga vägen. Absolut ingen skugga på lantmätaren. Han har varit tydlig, informativ och professionell.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
(Finns det en gemensamhetsanläggning för väg som omfattar vägsträckorna före de 100 m? Kan i så fall den omprövas till att även inkludera de sista 100 m? Har en känsla av att en sådan lösning är lite standard hos Lantmäteriet. De gillar gemensamhetsanläggningar enligt anläggningslagen.)
Bra tanke. Har inte diskuterats, men jag tar upp det med lantmätaren. Osäker om det kräver markägarens tillåtelse eller ej.
 
Claes Sörmland
Annars får du väl väga kostnaden att köpa loss mark från grannen för de 100 m väg mot kostnaderna att nyttja befintligt servitut för väg och anlägga de där 1,5 km körbar väg.

Motsätter sig ens grannen att du kör de 100 m? Om inte så kan du väl låta det vara som det är, fastigheten har rätt till väg enligt det gamla servitutet och den vägen kan byggas den dag som vägen behövs. Tillsvidare nyttjar du de 100 m med ett avtal med grannen. Kanske kan du skjuta till medel årligen för driften så att alla är nöjda och glada?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nisse Hult64 skrev:
Bra tanke. Har inte diskuterats, men jag tar upp det med lantmätaren. Osäker om det kräver markägarens tillåtelse eller ej.
Nej det krävs inte men det finns ett antal krav i anläggningslagen för att Lantmäteriet ska kunna göra en omprövning av en befintlig GA. Ett av kraven är ändrade väsentligt förhållanden, något måste ha ändrats i sak för att ompröva en befintlig GA. En klassiker är ju att användningen av en eller flera fastigheter ändras så att nya krav ställs på vägarnas omfattning och deltagande fastigheter.
 
  • Gilla
shurgaart och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Annars får du väl väga kostnaden att köpa loss mark från grannen för de 100 m väg mot kostnaderna att nyttja befintligt servitut för väg och anlägga de där 1,5 km körbar väg.
Bra sammanfattat. Det är nog den slutsats vi landar i.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Motsätter sig ens grannen att du kör de 100 m? Om inte så kan du väl låta det vara som det är, fastigheten har rätt till väg enligt det gamla servitutet och den vägen kan byggas den dag som vägen behövs. Tillsvidare nyttjar du de 100 m med ett avtal med grannen. Kanske kan du skjuta till medel årligen för driften så att alla är nöjda och glada?
Väg frågan måste lösas nu, antingen med servitut eller med nyttjanderättsavtal (vi styckar av en tomt från vår 'nya' fastighet). Vi sköter driften redan nu så ingen ändring. Grannen/markägaren vill bara diskutera markförsäljning. Men du har faktiskt en poäng som borde kunna vara en lösning.
Vi registrerar det 200 år gamla servitutet, löser ett nyttjanderättsavtal med en avgift till grannen/markägaren (gissar att det är lösbart), och helt enkelt skjuter allt på framtiden tills det behöver lösas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det krävs inte men det finns ett antal krav i anläggningslagen för att Lantmäteriet ska kunna göra en omprövning av en befintlig GA. Ett av kraven är ändrade väsentligt förhållanden, något måste ha ändrats i sak för att ompröva en befintlig GA. En klassiker är ju att användningen av en eller flera fastigheter ändras så att nya krav ställs på vägarnas omfattning och deltagande fastigheter.
Aha, intressant... Det är exakt det som händer. Vi stycker av tomt från vår markplätt, så det är verkligen ändrade förhållanden. Blir också något att reda ut. Bra input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.