Vi funderar på att erbjuda grannen servitut på en del av vår tomt som används till skaft-väg idag.

Vi anser att han bör betala hälften av tomtpriset för denna del, eftersom tomtpriserna är så pass höga där vi bor + hälften av anläggningskostnad samt underhåll.

Han tycker inte han ska behöva betala så mycket för ett servitut.

Vad anser ni, är den skälig kostnad?
 
Jag tror inte jag förstår frågan. Använder grannen vägen idag?
 
Nej, det är en skaftväg (en del av vår tomt) in till vårt hus som grannen också vill börja använda en del av, istället för att bygga egen väg in till sin tomt.
 
I min mening tycker jag att du är på rätt spår, självklart sa din grannen betala halva priset på vägen.
De villsäga tomt, väg, och skötsel av väg.

Tycker han/dom att priset är förhögt kan dom alltid bygga en egen väg.

Detta är min personliga åsikt
 
Vill han ha full nyttjanderätt så känns det ju självklart att han får stå för halva kostnaderna.
 
Del i anläggningskostnad och underhåll etc är väl klart, men att ta kvadratmeterpriset för tomten rakt av och värdera vägytan efter det, känns fel. En stor del av ett tomtpris betalar man för byggrätten, dvs en tomt som är 10% större kostar inte 10% mer (såvida inte de 10%en gör tomten delbar).

Även andelen av byggkostnad och underhåll kan man ju fundera över, om ex. han vill utnyttja 10m av en 100m lång väg, så känns det ju lite magstarkt med halva kostnaden.
 
tycker också det låter mycket, men hur e det sedan då. du kan väl typ inte bryta servitut sen heller om du vill om 5 år eller hur
 
pette skrev:
........men hur e det sedan då. du kan väl typ inte bryta servitut sen heller om du vill om 5 år eller hur
Om det finns ett officialservitut på papper så gäller det 'för all framtid', såvida inte båda parter är överens om att förändra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.