Min ena värmepump har gått in i permanent avfrostningsläge, trots att det inte är minusgrader, och vägrar värma. Det enda jag har gjort med den är att lyfta upp utedelen 15 cm till ett nytt fäste. Vad kan det vara för fel?
Etikett på luftkonditioneringsenhet som visar specifikationer, modellnummer, kapacitet och ljudnivå. Sliten och smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läckage av kylmedia tror jag. Den kan inte jobba upp temperaturen som den brukar och då startar heller inte fläkten upp som den ska.
 
Om det slutat att fungera efter en flytt så är det förmodligen relaterat till detta.

(glödgade) kopparrör blir hårdare och sprödare med tiden av vätehärdning (från luften och oljor invändigt) och om det böjts mycket och tex. böjer tillbaka igen i ganska hårt böjd krök så kan du fått en spricka i röret och det börja pysläcka där eller en läcka i skruvförbandet för att det spänt och brutits där.


Hur ser det ut inne i innerdelen under avfrostningsdriften - blir den smällkall (bör bli så under avfrostning), hur är kopparledningarna till och ifrån (smalare respektive den tjockare röret vid infästningen vid utedelen - smällkalla båda eller bara den smalare röret) eller ingen alls, hur går kompressorn - långsamt/fort eller går den alls eller bara kort periodiskt (klixon löser ut pga. överhettning), hörs det någon gurgelljud eller fräsande/visslande.

Köldmediebrist vid värmepumpdrift mot rumstemperatur inomhus (>=20 grader C) och minusgrader ute är att frostningen på utedelen blir ojämn och det syns hela band helt utan någon frost på flänsarna - undantaget då om den går i 10C-drift/underhållsvärme - då kan det bli bandning/fläckvis frostning på utedelen även i normal drift.

Är det varmare utan frost så kan man med handen ofta känna om det finns band eller partier som är ganska mycket varmare än resten av ytan och fattas det mycket köldmedie så kan en område/band blir väldigt kall och isar mycket och det är ingen kyla alls på större delen av evaporatorn (utedelens kylflänsar). Detta under förutsättning att maskinen har arbetat en tid och kompressorn inte är nystartad.
 
Redigerat:
Frbskde skt. Vad gör man åt sånt?
 
Den lär ju vara minst 15 år gammal så då är det dags att byta till en ny modern värmepump. Inte lönt att lägga många tusen på tryckmätning, felsökning och eventuell återfyllning med dyr kylmedia.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Kan vara värt att kolla anslutningarna runt 4-vägsventilen. Jag hade en ctc där spolen ramlade av efter en flytt så avfrostningen slutade fungera.
 
alm82 alm82 skrev:
Kan vara värt att kolla anslutningarna runt 4-vägsventilen. Jag hade en ctc där spolen ramlade av efter en flytt så avfrostningen slutade fungera.
ok, hur gör man det, vad är en 4-vägsventil?
 
Det är ventilen som vänder flödet när värmepumpen skiftar från värme till kyla(avfrostning)

Ser ut som denna typ med en spole på den lilla cylindern.

Kopparfärgad värmeväxlare eller kondensor med rör och anslutningar, isolerad från bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.