Hej!

Jag köpte en bostadsrättslägenhet med gammalt badrum och toalett. Vill renovera de. Bl annat vill göra de större o installera ett bubbel bad i toautrymme. Kan brf vägra mig tillstånd att göra detta med motiveringen att stadgar tillåter inga ombyggnader av badrum? Och att deras försäkringsbolag Trygg-Hansa är helt emot detta? Jag talade med mitt försäkringsbolag LF som säger att för deras skull är det hellt ok bara tättskicket utförs av ett godkänd företag /kopia på kvitto skall skickas. Vad gäller???
 
Som jag ser det är det föreningens styrelse som avgör vad du får göra. Din ombyggnad påverkar ju värdet av lägenheten.

Om du inte redan fått ett nej tror jag ett bra sätt att framföra detta är med texten "fackmannamässigt genomfört arbete" skrivet i pannan. Det är ett grundläggande krav och med det uppfyllt gör du livet lättare för styrelsen. Visa hur du tänker göra, eller vem som gör jobbet.

Läs stadgarna, med tanke på hur mycket problem det är med badrum i lägenheter skulle jag inte bli helt förvånad om man reglerat detta.
 
Kan bara svara för vår förening som använder SBCs standard stadgar som lyder:

§12 Bostadsrättshavaren får inte göra någon väsentlig förändring i lägenheten utan tillstånd av styrelsen.

Ja, de kan neka men om du gör såsom MathiasS skriver är mycket troligt att de kommer att godkänna din ansökan.
 
Kolla så inte föreningen har planer på att renovera stammarna. Är de 30 år och uppåt är det nära förestående. Brukar vara försäkringsbolaget som driver på. Då river de ut ditt fina badrum igen och sätter in ett standard....
 
Adam,

Prata med dem och fråga hur du skall gå tillväga för att få ett fräscht badrum, vad de har för planer för huset, varför de inte vill o.s.v. Att du dessutom visar och trycker på med fackmän hjälper naturligtvis till.
Jag har själv suttit i en styrelse och skulle inte godkänna en badrumsrenovering om det inte utförs av godkänd entreprenör. Just försäkringsfrågor är ganska väsentliga för en styrelse.
Om detta inte fungerar föreslår jag att du anmäler ditt intresse att sitta i styrelsen.  ;)  Detta brukar ske i och med årsstämmman som är i mars-maj varje år.

Lycka till.
Vänligen,

anna
 
Finns det inte någon regel om att bostadsrättsinnehavare får förändra "ytskikt" i sin lägenhet? Rör och hela innerväggar räknas knappast som ytskikt, men däremot kanske handfat och badkar gör det. Eventuellt är väggbeklädnaden i badrummet uppdelad i tätskikt och det som sitter utanpå, varvid föreningen då bestämmer över tätskiktet och lägenhetsinnehavaren över kaklet. Någon som vet?
 
Våtrum är lite speciellt eftersom det krävs speciell kunskap och ett litet misstag kan lätt bli ett stort problem. Därför får man inte kakla om i badrummet utan tillstånd från styrelsen men måla om i vardagsrummet utan att ens fråga. Dessa "regler" styrs dock av stadgarna och är olika från förening till förening.

//anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.