Vi planerar att installera en jordvärmepump med en frånluftsmodul i vårt nybygge.
Hur tar man lämpligast in uteluften? Via spaltventiler ovanför fönstren eller via fresch ventiler i väggen?

Tycker att det är ganska fult med väggventiler och dessutom verkar de svårt att få diffusionsspärren att sluta helt tätt där.

Tacksam för råd och tips

Mvh
Jimmy
 
Jag skulle absolut valt ett FTX-aggregat i stället för en frånluftsmodul. Att blåsa varm frånluft rakt ut utan att tillvarata värmen är i längden ett mycket dåligt val.

Med ett FTX förbättras komforten i huset, ni spipper kalldraget från tilluftsventilerna och ni sparar energi.
 
En frånluftsmodul kostar enbart 12 000 + mindre rördragning. Eftersom vi har jordvärme behöver vi inte tänka så mycket på kostnaden för uppvärmning. Jag tycker det verkar omständigt att behöva göra rent ventilationskanalerna, men det kanske är lättare än man tror.

Vi har tittat mycket på heru och Themovex, men jag är fortfarande mycket osäker.
 
Visst är ett FTX-aggregat dyrare än en frånluftsmodul men uppvärmningen från jordvärmen är absolut inte gratis. Filtreringen av luften är även den bättre i en FTX-are än vad den är i väggventiler så det blir mindre städning i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.