Hej!

Jag ska möblera om i tvättstugan och måste då flytta både tvättmaskin och torktumlare.

Det finns ett el-uttag nära där maskinerna ska stå på det nya stället. Problemet är att jag vill ha varje maskin på en separat propp. Jag kan dra fram ytterligare en fas till dosan i väggen från propp-skåpet.

Frågan är: Finns det väggutag, för flera kontakter, där varje kontakt kan kopplas in på olika faser? (utanpåliggande eller inte)

Alla jag har hittat går på en-fas, alltså samma fas..

... och ja, jag ska anlita en elektriker för själa inkopplingen :)

/Korven
 
Antingen byta ledningar till 2,5mm2 och säkra 1st uttag 16A eller 2-faser och 2st uttag.
 
Sådana här fyrvägsuttag har jag för mig att de är överkopplade med ledningsbyglar som då kan monteras bort. Anslut sedan med 2 olika faser.

EDIT: Det står ju faktiskt i infotexten att två av de fyra uttagen kan styras över en brytare, så då fungerar det ju som du vill ha det.

Men om elektrikerna ändå ska dra i en tråd extra så kan han ju lika gärna byta ledningarna som spinout sa till 2,5 och säkra upp istället. Om nu 3680 Watt räcker? Så får du det infällt och snyggt.
 
Redigerat:
Ja, det finns sådana uttag men Nej, de får inte användas i bostäder.
 
Tack för svaren!

Varför får de inte användas i bostäder?
 
guldkorven skrev:
Varför får de inte användas i bostäder?
Gissningsvis för att det är tillåtet för vanligt folk att byta uttag och brytare. Om ett uttag då helt plötsligt matas från två olika grupper kan fasansfulla olyckor inträffa när faster Svea inte inser det när hon skall koppla och bara bryter den ena säkringen.
 
Redigerat:
Uttaget TS söker kallas uttag med separat brunnständning, Det är klassat för 250V och får inte användas med 2 faser då du får 400V.
 
Det finns uttag med separat brunntändning, men de är inte avsedda för två faser då det blir 400V och kan leda till förvirring när de matas från två grupper

Sorry, missade dig Floppman
 
Tack igen för svaren!

Det låter som att min ide inte var så bra med andra ord.


Ny ide:
Jag har ett gammalt 3-fas uttag för tvättmaskin i rummet. En täckt dosa med en skruvplint inut (typ sockerbit). Varje fas är kopplad till en egen propp i detta uttag givetvis.
Jag drar två kablar (typ EKLK 4G1.5) från denna dosa till två nya uttag nära maskinernas nya placering. Kablarna klammas på väggen.
En komplikation är att kablarna måste passera under en väggfast diskbänk där det finns vattenledningar. Det borde inte spela någon roll inbillar jag mig.

Låter detta som en bra ide?

Är det bättre att lägga kablarna i en väggfast kabelränna hela vägen? (allstå att även klamma dom inne i kabelrännan)
 
  • el.jpg
Redigerat:
Det där gamla 3-fasutaget är säkert draget med 2,5mm. Då hade jag nöjt mig med ett dubbeluttag till en säkring på 16 ampere. Men det ska nog gå och göra som du säger också. Vänta dock på klartecken från någon som vet mer än jag.
 
nimhed skrev:
Det där gamla 3-fasutaget är säkert draget med 2,5mm. Då hade jag nöjt mig med ett dubbeluttag till en säkring på 16 ampere. Men det ska nog gå och göra som du säger också. Vänta dock på klartecken från någon som vet mer än jag.
Hur kan du vara säker på att 16 A räcker till båda?
Min torktumlare vill ha 16 A själv. Visserligen går det att ställa in den på 10 med då blir den slöare.
 
Enligt skylten på proppskåpet är det 1.5 mm till 3-fas uttaget.
 
Utanpåliggande funkar men skippa kabelrännan, klamra upp kabeln (elkk) snyggt istället ;).
 
guldkorven skrev:
Jag drar två kablar (typ EKLK 4G1.5) från denna dosa till två nya uttag nära maskinernas nya placering.
Det räcker med 3G1.5 till vardera uttag.
 
Sista frågan (tror jag:)): Räcker det med EKK 3G1.5 (istället för EKLK)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.