Det verkar inte finnas kombinerade vägg uttag CEE 5-pol 400V och 3-pol 240V, men CEE 5-pol 400V med 230V Schuko säljer varje bygghandel.
Varför är det så? Går det inte att bygga med bara CEE don?
 
Efterfrågan är väl för liten.
Redan enkla blå CEE 3 poliga är en nischprodukt.

Protte
 
Varför vill du ha det om man får fråga? Vad ska anslutas?
 
S Stefan1972 skrev:
Varför vill du ha det om man får fråga? Vad ska anslutas?
En Jula kompressor som kräver 16A säkring. Kineserna har utrustat den med en lampsladd original så jag tänkte byta till grövre ledning och kontakt mer lämpad.
Tycker även att det är svårt att hitta byggcentraler som ha 3-pol CEE ut till 240V i stället för eller kombinerat med schuko
 
Du kommer att ha kompressorn på ett ställe, sätt dit en 5 polig CEE och koppla mellan nollan och en av faserna.
Troligen kommer du att hitta fler ställen att ansluta din kompressor än med en 3 polig CEE om du flyttar runt.

En kvalitetsschucko klarar 16 A och kompressorn bör/borde inte gå hela tiden.

Protte
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du kommer att ha kompressorn på ett ställe, sätt dit en 5 polig CEE och koppla mellan nollan och en av faserna.
Troligen kommer du att hitta fler ställen att ansluta din kompressor än med en 3 polig CEE om du flyttar runt.

En kvalitetsschucko klarar 16 A och kompressorn bör/borde inte gå hela tiden.

Protte
Sant, jag gör nog så.
MEN det stör mig att man antar en EU-standard som man inte använder sig av.
 
Fast det är inget ovanligt med standarder som används väldigt lite även om formatet är gemensamt mellan många länder.
 
Vi ska vara tacksamma för standardena med CEE, även om 3 poliga används lite.
Jag monterar amerikansk elektronik med autotrafo 230 - 115 volt och då är det bra att hålla reda på nollan och de blå är ju polariserade.
CEE är ju poppis på husvagnar och husbilar. Det fanns motorvärmarkablar som passade ihop med CEE.

Protte
 
Dessa i kombination?
 
  • Blå industrikontakt med lucka för elinstallationer.
  • Industriell eluttag och stickpropp i kombination, röd och vit.
F
J joegge skrev:
En Jula kompressor som kräver 16A säkring. Kineserna har utrustat den med en lampsladd original så jag tänkte byta till grövre ledning och kontakt mer lämpad.
Tycker även att det är svårt att hitta byggcentraler som ha 3-pol CEE ut till 240V i stället för eller kombinerat med schuko
Varför inte en 2,5mm2 kabel på kompressorn med en kvalitets Schuko hane och ett kombinerat 5pol CEE 16A med Schukouttag? Då har du ju möjligheten att flytta kompressorn med.

Jag har med en maskin med grova kablar (tror den är designad för 20 eller 25A enfas), där satte jag 3pol CEE och sen en adapter till 5pol har jag för mig. Jävligt avigt med var man kan använda den.
 
Är de blå så ovanliga? På mina arbetsplatser har de varit normen för all enfas över 10A.
 
Men det är ganska ovanligt med enfas mer än 10A, 2300W

Protte
 
I ärlighetens namn har det mest varit uttagslister (i lab och datorhallar) samt utrustning i storkök som haft blå handskar.

Jag har sett mycket utrustning med blå handskar i verkstäder tycker jag. Där antar jag att det är för att de är robusta?
 
Schucko är lika grundmurat som E27
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.