D Daniel 109 skrev:
Är den här produkten något som motsvarar det du är ute efter?
[länk]
Nja, egentligen inte. Skulle vilja ha uttaget inbyggt om man säger. Jag ska ha uttag bakom soffan och då tänkte jag bygga en möbel med en planka och två ben. I den plankan tänkte jag sänka ner det där uttaget. Hoppas jag förklarar tillräckligt så du förstår. 😊
 
Stickproppsanslutna "hemmabygge" får du göra, det är upp till dig att säkerställa att det blir bra och säkert.
Det är en annan femma om grejorna ska anslutas fast till elanläggningen, det måste göras av ett elföretag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Visst kan du tillverka ditt eget grenuttag och sänka ned ett uttag i denna planka. En ROT-dosa krävs så att baksidan blir tillräckligt skyddad. Dragavlastning/infästning av kabeln behövs. Då det blir en anslutningskabel gäller det att uttaget stöder mångtrådiga ledare, dvs inga snabbkopplingar. Annars behövs en skarv någonstans.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst kan du tillverka ditt eget grenuttag och sänka ned ett uttag i denna planka. En ROT-dosa krävs så att baksidan blir tillräckligt skyddad. Dragavlastning/infästning av kabeln behövs. Då det blir en anslutningskabel gäller det att uttaget stöder mångtrådiga ledare, dvs inga snabbkopplingar. Annars behövs en skarv någonstans.
Förstår! Tack som fän 😊 Försökte hitta ett lämpligt skydd men ditt tips var ju bra.

Om du har lust att svara på en dum fråga, är det okej att plugga in denna kabel? Det är just för att den är genomskinlig men jag misstänker att det inte går? Vägguttagen i väggarna är ojordade

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/sladdstall-ojordat-transparent-4-m-2000020838
 
tommib
Starkström blir det absolut eftersom du ansluter till ett vägguttag. Som Bo säger är det dock ok.

Får jag föreslå en enklare (och snyggare) lösning:

https://www.bauhaus.se/elinstallation/strombrytare-vagguttag/bordsenheter

Kolla på Forming Functions Powerdot. Finns i olika varianter och de är avsedda för montering i en skiva. Helt färdigkopplade och i mitt tycke avseväret mycket snyggare än det du länkar TS.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
tommib
M malabala skrev:
Förstår! Tack som fän 😊 Försökte hitta ett lämpligt skydd men ditt tips var ju bra.

Om du har lust att svara på en dum fråga, är det okej att plugga in denna kabel? Det är just för att den är genomskinlig men jag misstänker att det inte går? Vägguttagen i väggarna är ojordade

[länk]
Nej. Det där är en europlugg, de klarar max 2,5 A. Uttaget du länkade till är ett Schuko, specificerat för 16 A. Om någon kopplar in dammsugaren där brinner europluggen upp i värsta fall.

Se mitt inlägg ovan. Köp en färdig produkt avsedd för detta. Det blir säkrast så.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Det där är en europlugg, de klarar max 2,5 A. Uttaget du länkade till är ett Schuko, specificerat för 16 A. Om någon kopplar in dammsugaren där brinner europluggen upp i värsta fall.

Se mitt inlägg ovan. Köp en färdig produkt avsedd för detta. Det blir säkrast så.
Okej! Förstår 😊Tack för tipset! 🤝👌
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om du drar en kabel med vanlig kontakt till det uttaget så måste kontakten vara jordad. Även om uttaget du tänker koppla hela pparaten till är ojordat. Anledningen är att någon senare använder din "planka" i ett rum med jordade uttag, så blir det möjligt att koppla in en apparat som då inte blir jordad, om du inet har jordad kontakt (och givetvis kabel med jordledare).
 
H hempularen skrev:
Om du drar en kabel med vanlig kontakt till det uttaget så måste kontakten vara jordad. Även om uttaget du tänker koppla hela pparaten till är ojordat. Anledningen är att någon senare använder din "planka" i ett rum med jordade uttag, så blir det möjligt att koppla in en apparat som då inte blir jordad, om du inet har jordad kontakt (och givetvis kabel med jordledare).
Men jag får väl inte stoppa jordade kablar i ojordade eluttag som sitter i väggen? Har för mig att jag hört det men det kanske inte stämmer.

Är det bara så att jag bör ha jordad elkabel ifall någon annan kommer flytta plankan och tro att den är jordad? För det är ingen fast installation och det är bara jag som kommer flytta den. Den kommer stå löst bakom soffan
 
A
En jordad stickkontakt passar i ett ojordat uttag. Det du kopplar in där kommer alltså inte ha någon skyddsjord (klass 1) och bör därför vara dubbelisolerat (klass 2) eller skyddsklenspänning (klass 3)

Alla tre klasser är godkända.
 
A avh67f skrev:
En jordad stickkontakt passar i ett ojordat uttag. Det du kopplar in där kommer alltså inte ha någon skyddsjord (klass 1) och bör därför vara dubbelisolerat (klass 2) eller skyddsklenspänning (klass 3)

Alla tre klasser är godkända.
Okidoki! Vi har elcentral också. 😊Men då kör jag en jordad kabel isf. Tack snälla för svar!
 
tommib
A avh67f skrev:
En jordad stickkontakt passar i ett ojordat uttag. Det du kopplar in där kommer alltså inte ha någon skyddsjord (klass 1) och bör därför vara dubbelisolerat (klass 2) eller skyddsklenspänning (klass 3)

Alla tre klasser är godkända.
Nej, inte riktigt.

En skyddsjordad apparat (klass 1) har en stickpropp som passar i ett ojordat uttag. Det ojordade uttaget är avsett för apparater i klass 0 ursprungligen, dvs apparater som bara har driftisolering (=enkelisolering). Där är själva rummet den andra skyddsbarriären genom att inte ha någon jordpotential. Således blir den skyddsjordade apparaten ekvivalent med en klass 0 apparat, dvs en enkelisolerad apparat eftersom skyddsjord inte är anslutet.

Tvärt om, en klass 0 apparat i ett rum med jordpotential, bryter mot principen om dubbla skyddsbarriärer. Man har fortfarande bara driftisoleringen men nu möjlighet till jordpotential. Därmed har man bara en barriär mot strömgenomgång. Därför passar inte de gamla runda ojordade stickpropparna i jordade uttag.

Apparater i klass 2 är dubbelisolerade. De har två av varandra oberoende skyddsbarriärer som inte är beroende av skyddsjord. Dessa är normalt utförda med antingen europlug (max 2,5 A) eller "dammsugarkontakten" CEE 7/17 som klarar 10 (eller 16) A. Dessa stickproppar passar i både jordade och ojordade uttag eftersom de inte är beroende av skyddsjord för felskydd.

Så påståendet är typ korrekt, men inte riktigt. Man måste inte använda apparater i klass 2, det går bra att använda klass 1 också i utrymmen med ojordade uttag eftersom där inte ska finnas någon jordpotential. Däremot är det bra att inte förlita sig på det då jordpotential kan ha införts senare. Eller när det byggdes, eftersom man typ blundade för vattenburna radiatorer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
Du har helt rätt. Det var faktiskt därför jag skrev bör och inte ska.

Jag tycker det är säkrare att rekommendera klass 2/3 ändå. Man vet inte hur det ser ut hos folk. Det är ofta blandat med ojordade och jordade uttag eller finns jordpotential via vatten radiatorer etc.

Men det är inget fel att använda klass 1 som du säger. Säkerhetsnivån gäller för det byggår elen installerades.

Jag hoppas bara malabala känner att hen förstår något av detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.