Hej,
I badrummet jag renoverar ska jag ha en handdukstork på väggen utanför dusch.
Det är en glasdörr mellan dusch och väggen där tork ska sitta.
Sen är det kanske 1m från badkar till tork.
Den har stickpropp så jag har förberett ett uttag på vägg ca 190cm från golv.
Kan man ha så tro? Det finns risken att man tar handduschen och sprutar snett över glasdörren ochcträffar uttaget.
Ska man istället ta en tätad kopplings låda med dragavlastning( sån som brukar sitta på vägg till tvättmaskiner mm) och klippa av stickproppen till handdukstorken.
Sen blir det ett uttag under handfatet i underskåpet också en bra bit från dusch och badkar.Är det ok.
/Jimmy
 
Regeln är ju lite förenklat uttryckt att ett vägguttag måste sitta minst 120cm från duschen, då räknar man "fågelvägen" från där duschmunstycket sitter. Om du har en avskiljande vägg så räknar man sträckan runt väggen. En öppningsbar dörr vet jag inte riktigt hur man kan räkna på, men gissningsvis gäller "runt dörren", när den är öppen optimalt dåligt.

Dessutom skall uttaget sitta minst 60 cm från badkarskant.

Och självklart gäller att uttag i våtrum måste vara skyddade av jordfelsbrytare. Om det dessutom gäller ombyggnad så gäller nyare regler, och all el i våtrummet måste vara skyddad av jfb, även ledningar som passerar i väggarna.

Förresten om uttaget sitter på 190cm höjd, och dörren kanske är 200cm hög. Då får man nog räkna sträckan över dörren, som gissningsvis kan bli kortare än 120cm?
 
Redigerat:
Uttag under handfat är OK om man bara tolkar reglerna bokstavstroget. Men sedan finns det en del "generalklausuler". Uttaget får inte sitta där man kan förvänta sig vattenbegjutning. Så om det ex. är ett handfat som sitter på konsoller en bit ut från väggen, så kan man förvänta sig att vatten rinner ned när man stänker i handfatet. Är det mer som en kommod som är någorlunda tätad mot väggen, så rinner det ju inte normalt sett vatten där. Alltså, man måste titta med sunt förnuft.
 
Ja, fågelvägen är det längre än 120cm från duschen till uttaget men det finns ju en handduch med slang som räcker kanske nån meter och då plötsligt blir ju avståndet för litet.
Så det beror kanske på hur man tolkar det.
Personligen tycket jag det är safe och jordat och jfb har jag ju.
 
Nej, man räknar från duschmunstyckets normala position, man tar inte hänsyn till att det går att dra ut duschen och spola uttaget. Såvida det inte finns ngn speciell anledning att normalt dra ut slangen. Typ att man installerar någon form av fotbad rakt under uttaget, där man duschar av fötterna med slangen utdragen ur duschen. Då kommer vi in på sunt förnuft.
 
Sedan tycker jag personligen att det är snyggare med handdukstork som är fast ansluten direkt mot kabelutlopp, utan synlig sladd.
 
  • Gilla
Jörgen Ö och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nej, man räknar från duschmunstyckets normala position, man tar inte hänsyn till att det går att dra ut duschen och spola uttaget. Såvida det inte finns ngn speciell anledning att normalt dra ut slangen. Typ att man installerar någon form av fotbad rakt under uttaget, där man duschar av fötterna med slangen utdragen ur duschen. Då kommer vi in på sunt förnuft.
Ok, ja då är jag nog safe om man ska se till generella regler men som sagt man får ju ha lite sunt förnuft också :)
 
hempularen skrev:
Sedan tycker jag personligen att det är snyggare med handdukstork som är fast ansluten direkt mot kabelutlopp, utan synlig sladd.
Ja det tycker jag också, har byggt många badrum, men har aldrig haft stickproppen kvar på en handdukstork.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.