Hej skall utöka med två väggutag i sovrumet. Dessa skall sitta på väggen mot grannen (radhus). Bakom väggen sitter åldersbeständig plast mot gipsen hur löser man det?

Tanke var att ta el från takdosan och dra ner med vp16 rör och fräsa ut för rören i väggen ner till golv nivå och sätta senildosor/ renoveringsdosor. För att inte skada plasten. Sen sätta ny gips utanpå.

Finns det ett bättre sätt?

För man måste väll använda vp-rör för starkström?
 
Stommen skrev:
Hej skall utöka med två väggutag i sovrumet. Dessa skall sitta på väggen mot grannen (radhus). Bakom väggen sitter åldersbeständig plast mot gipsen hur löser man det?

Tanke var att ta el från takdosan och dra ner med vp16 rör och fräsa ut för rören i väggen ner till golv nivå och sätta senildosor/ renoveringsdosor. För att inte skada plasten. Sen sätta ny gips utanpå.

Finns det ett bättre sätt?

För man måste väll använda vp-rör för starkström?
Vp-rör eller flexislang är ju bra, tänk också på om du inte har jordfelsbrytare så måste det nu installeras i centralen när du utökar anläggningen så en pling till elektriker kan vara på sin plats för att lösa det eventuella problemat.
 
Glufsglufs skrev:
Vp-rör eller flexislang är ju bra, tänk också på om du inte har jordfelsbrytare så måste det nu installeras i centralen när du utökar anläggningen så en pling till elektriker kan vara på sin plats för att lösa det eventuella problemat.
Jo jag har jodfelsbrytare och jordar alla rum allteftersom jag renoverar. Givetvis skall allt göras av behörig elektriker. Tycker allt annat är puckat!

Men hur löser man bäst det med fuktspärren.
 
Fuktspärren får du tejpa ihop med en särskild åldersbeständig tape avsedd för ändamålet. Finns i välsorterade byggaffärer. Eventuellt kanske du behöver lappa med ny åldersbeständig plast.
 
Glufsglufs skrev:
Vp-rör eller flexislang är ju bra, tänk också på om du inte har jordfelsbrytare så måste det nu installeras i centralen när du utökar anläggningen så en pling till elektriker kan vara på sin plats för att lösa det eventuella problemat.
Jordfelsbrytrare måste inte installeras vid utökning av en befintlig installation. Men det är ju aldrig fel.
 
spinout skrev:
Jordfelsbrytrare måste inte installeras vid utökning av en befintlig installation. Men det är ju aldrig fel.
Mjo, det står ju egentligen att det gäller utbyggnad av allmänuttag som kan användas av lekman i industri, butik, kontor etc så det har du ju rätt i, jag förvirrade mig lite tack vare det var djupgående disskution på kursen då det inte är krav i egentlig mening på uttag bakom kyl, micro, spis osv osv. Men som du sa, vem förlorar på att ha jbr.
 
Redigerat:
LAINE skrev:
Fuktspärren får du tejpa ihop med en särskild åldersbeständig tape avsedd för ändamålet. Finns i välsorterade byggaffärer. Eventuellt kanske du behöver lappa med ny åldersbeständig plast.

Hur skulle man gåtillväga för att göra detta snyggt om jag bara fräserut för vp-röret blir det väl svårt att tejpa och lappa.
 
Men fräs INTE, gör hål på stratigiska ställen och dra in VP slang mellan befintlig gips och plasten, är man försiktig så behöver man inte skada plasten.

Protte
 
Har Nu undersökt väggen närmare där jag kan och inset att det finns en träskiva av någotslag bakom plasten. vilket gör att jag inte kan gå mellan plast och gips. Hur kan man lösa detta?

gips
åldersbeständigplast
Träskiva (plywood eller liknande)
 
Varför finns det plast mellan två bostadslägenheter i en radhuslänga?
Den fyller väl ingen som helst funktion där?

Gör som du tänkt, fräs upp ett spår.
Men akta så du inte går för djupt och hamnar i grannens sängkammare.
Kan påverka grannsämjan negativt.

//KoW
 
Behöver ingen tape, räcker med att lägga plasten minst 20 cm omlott (enligt plast tillverkarna).
 
Jordfelsbrytrare måste inte installeras vid utökning av en befintlig installation. Men det är ju aldrig fel.
Måste kanske inte, men den kostar en spottstyver och gör det nästan omöjligt att skada sig på elen, så det är dumt att inte göra det.

Jag tänker själv låta montera JFB i min elcentral, fast det inte behövs, just därför att den minskar risken för skada och brand till nästan ingenting. Det finns ingen ursäkt att inte göra det.
 
Köp lite kulo och spika upp. En snygg utanpåliggande installation kan bli snyggt.
 
raveper skrev:
Köp lite kulo och spika upp. En snygg utanpåliggande installation kan bli snyggt.
Och då behöver man inte tänka på ev fukt vandring.
 
Eller om man inte vill leka med EKRK kanske en kabelkanal vore något ? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.