Vet någon var man hittar lösa elektroniska termostater för 400V? Jag hittar på flera ställen sådana som är avsedda för 230V, men mina element är 400V. Det jag helst vill ha är en med en triac i stället för relä. (Inget tickande).

Tacksam för svar.
Erik
 
Tack för tipset. Dock ser det ut att vara lite över mina behov. Man kan få ett nytt element för samma pris. Jag är ute efter en noggrannare termostat till sovrumselementet än original bimetall från 1969. Kostar den över 1000 kr är det sannolikt bättre att byta hela elementet mot ett nytt. Jag omformulerar därför frågan till: Finns det billiga elektroniska termostater för 400V?

Erik
 
Redigerat:
ELFA 255kr art nr:36-643-31 finns för 400v fast installation eller 230v med stickpropp.
 
MIXTRAREN skrev:
ELFA 255kr art nr:36-643-31 finns för 400v fast installation eller 230v med stickpropp.
ELFA verkar bara ha den för 230V?
400V-versionen finns hos både elbutik.se och expressel.se för ca 300:- inkl. moms.
Den har samma artikelnummer hos båda: 8580016

Jag har några sådana för 400V och de fungerar bra. De saknar relä och är alltså helt ljudlösa. Jag köpte dem hos Clas Ohlson för några år sedan, men de verkar ha utgått ur sortimentet. De har väl ersatt den med en degbunke eller något annat ointressant krafs.

/Hasse
 
Redigerat:
Nu börjar det se ut so det jag tänkt mig. Elfa hade jag tittat på och bara hittat modellen för 230V. Jag tackar för tipsen men börjar tveka om jag kanske bara är dumsnål om jag köper en ny termostat i stället för en ny oljeradiator. Det tillkommer ju frakt också.

Erik
 
D
Vad skulle vinsten med en oljeradiator vara? Det är inte dumsnålt att byta ut direktel mot el/oljeradiatorer det är bara dumt.
 
ridax skrev:
Vad skulle vinsten med en oljeradiator vara? Det är inte dumsnålt att byta ut direktel mot el/oljeradiatorer det är bara dumt.
Den stora skillnaden mellan en radiator från 1969 och en ny är termostaten, men det är inte enda skillnaden. Byter jag termostaten blir regleringen noggrannare, men det är fortfarande ett repigt element med färgfläckar och gamla kablar som luktar bränt damm efter att ha stått oanvänt ett tag. Det finns nya element för 1000 kr. Hittar jag en termostat för 150 kr är det intressant. Kostar den 500 kr lägger jag hellre till skillnaden till ett helt element. Hittills har jag inte stött på en oljeradiator som luktar bränt damm.

Erik
 
Tack för tipset, men jag har ångrat mig och vill ha ett nytt element. Jag har målat och tapetserat om, och det gamla elementet har både repor och färgfläckar (inte orsakade av mig). Det blir både snyggare och bättre att sätta upp ett nytt element i stället för att skruva tillbaka det gamla. Inte mycket dyrare heller.

Erik
 
Men du bör ju fortfarande sätta upp en rumstermostat. Termostater direkt brevid elementet mäter ju väldigt lokalt nära värmekällan, inte rummet generellt, hur nya de än är.
 
stedevil skrev:
Men du bör ju fortfarande sätta upp en rumstermostat. Termostater direkt brevid elementet mäter ju väldigt lokalt nära värmekällan, inte rummet generellt, hur nya de än är.
Jag tycker erfarenheten visar att det fungerar mycket bra med termostaten inbyggd i elementet. I mitt vardagsrum håller två element knappt 20 grader. Eldar jag i rörspisen så att det blir 22 grader så är elementet med nyast termostat helt kallt. Det andra elementet med en inbyggd elektronisk termostat från 1976 värmer fortfarande en aning.

Nu har jag i alla fall köpt ett element från Gnosjö klimatprodukter som skall upp i sovrummet. Tack för alla synpunkter även om jag sedan handlade tvärs emot dem.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.