Jag tänkte installera ett nytt kök de kommande veckorna och behöver lite hjälp med hur högt jag ska sätta väggskåpen.

Normalt sätts de 50cm över bänkskivan, men jag funderar på att sätta väggskåpen 60cm över bänkskivan. Är det någon som har någon erfarenhet av detta, eventuellt bilder till och med?

Jag förstår ju själv att det blir svårare att komma åt skåpen om man är lite kort i rocken, varför jag ändå överväger att sätta dem högt är att jag vill få en mer luftig känsla när man står vid köksbänken.

Ni kan läsa mer om min köksrenovering i denna tråd och även se bilder på hur köket är planerat:

http://www.byggahus.se/forum/koek/110498-hjaelp-mig-att-renovera-mitt-koek.html
 
Om du inte ska ha några högskåp så är det bara att köra. Blir snyggare. Men har du högskåp så måste du höja sockeln till detta skåp för att få samma höjd vid taket.
 
tänk på vad fläktens rekommendationer är .vissa har max 55cm sen droppar det fett ner igen.
 
ikeahantverkaren skrev:
tänk på vad fläktens rekommendationer är .vissa har max 55cm sen droppar det fett ner igen.
dom flesta vägghängda fläktarna kräver MINST 65 cm till spis
såg att det handlade om en underfläkt....
 
Vi har 65 cm över, och det är egentligen lite väl högt men det hade sina orsaker att det hamnade på den höjden. Men 60 cm tycker jag låter helt ok. Där skulle jag också egentligen vilja ha det. Och det blir himla luftigt och trevligt jämfört med 50 cm :)
 
Fläktproblemet har jag inte tänkt på alls, tänk vad bra det är att fråga om det man tycker är självklart :) Jag hade som sagt tänkt ett avstånd på 60cm och det hoppas jag borde räcka.

"J.A." - Har du möjlighet att visa bilder på ditt kök, skulle vara kul att se vilken skillnad det kan göra.

Nu ska jag återgå till rivning av köket, sitter här med kofoten i handen :)
 
Hemmakatten
Vi har 65cm och det är sååå mycket bättre och luftigare.
 
Vi renoverar nu och satte bänksivorna på 93cm ovanför golv och väggskåpen 54cm ovanför skivan, då fick vi ett mellanrum på 16cm ovanför skåpen där vi skall sätta IKEA golvsockel som täcklist.
Såg ett tips här på forumet man kunde använda deras plastben och fästa socklarna som man gör vid golvet och det skall vi göra.
Fläkten skulle vara mellan 50-60 cm ovanför spis (Franke Tender Alliance 740 villa system) så alla mått föll in perfekt.
Hade tänkt lägga upp bilder med lite rolig "köksporr" som vi oxå satt in men det e ju så jädrans jobbigt krympa alla bilder för de ska godkännas
Men 2 st powerport-uttag har vi satt i köksskivorna
Har även modifierat de låddämpare som man kan hitta på IKEA och borrat in dem istället i stommarna till de luckor som fortfarande har gångjärn istället för använda den fästdetaljen som följde med.
Men till alla golvskåpen har vi satt in skensystem istället för gångjärn utom under diskho, där ville vi ha kvar gångjärn.
Även svarta ELKO plus dimmrar med blå bakgrundsbelysning e bla sånt vi har och skall montera under nästa v, + massa annat som ja inte orkar skriva.
 
Redigerat:
gryden skrev:
"J.A." - Har du möjlighet att visa bilder på ditt kök, skulle vara kul att se vilken skillnad det kan göra.
Dessvärre är inte jag och kameran riktigt överens :-/ så jag har inga bilder att bidra med i nuläget. Men hoppas någon annan har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.