Hej

Vet inte riktigt vilken del detta hör hemma i men jag testar tvättstugan :)

Rummet är i källaren med 2 ytterväggar och innehåller Dusch, bastu, TM, TT, diskbänk.
I en hörnet är det problem med väggarna då det tränger in fukt och väggen helt enkelt lossnar.

Huset är dränerat runt 1990 och de har gjutit en klack runt hela grunden.

Huset är strax över 100 år och det är väl ingen chock att det tränger in lite fukt. Men just i detta hörnet lossar färg och vägg lite grann hela tiden. Föregående ägarna sa att detta var nymålat när de flyttade in för 8 år sedan och de har sedan lossnat mer och mer.

Nu önskar jag helt enkelt lite tips på åtgärder. Jag misstänker även att de kan ha målat med en felaktig färg som inte andas ordentligt.

Måste jag nu knacka ner puts där det är dåligt eller finns det fler vägar att gå?

Vad har ni kört med för färger i era källare?

20141115_162058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Har du kollat så att regnvattnet leds bort ordentligt? I hörn sitter vanligtvis stuprör och leder man inte bort vatten så blir det lokalt jätteblött vid hörnet
 
Det sitter en dagvattenbrunn utanför, misstänker att en del av vattnet smiter utanför.

Det känns dock som den absoluta sista utvägen innan jag gräver upp hela infarten med asfalt och allt.
Stuprör är kopplade på rör som filmades för några år sedan utan anmärkning.

Jag hade tänkt att försöka med lite enklare åtgärder först.
 
det enklaste är att ta bort all färg och puts som ändå lossnar av sej själv. Sen kan du låta det stå öppet och torka några veckor så ser du om det blir bättre.
Sen reparerar man putsen med samma puts som det satt från början och jag gissar att det är kalkputs. Möjligt att den väggen har varit reparerat någon gång innan och det sitter lagningar av cementputs eller annat hård spackel fläckvis här och där och då ska du helst ta bort dom hårda kakor också.

Det är inte alls svårt att putsa och man behöver inte kasta putsen för det tar tid och testar ens tålamod att lära sej det tricket :). Det är ju bara en hörna som ska fixas.
Man förvattnar väggytan ordentligt och sen kan man lägga puts på samma sätt som man spacklar och sen slätar man ytan med en svampbräda. Kalkputsen härdar långsamt så du har tid att släta till och justera utan stress. Håll den fuktig några dygn med sprayflaska. Vänta ett par månader så att putsen hinner härda innan du målar och välj en färg som andas fex silikatfärg.

Har du tur så är dina skador orsakade av en vanlig fuktvandring av markfukt i kombination med en för tätt färg och din reparation förlänger skadefri tid. Är det fel på väggens utsida så får du räkna med att skador återkommer men processen blir mycket långsammare.

Har du otur så har kallasfalten på väggens utsida blivit gammal/skadat och fuktvandringen är intensivare och svårare att hålla i skack från insidan men det gör ändå nytta att putsa om hörnan och få det snyggt. Det kostar ju bara en säck med kalkputs och enkla billiga verktyg och glöm inte andningsskydd för det dammar kopiöst när man river ner gammal puts :)
Lycka till!
gaia
 
Tack för tipsen gaia, det var precis något i den stilen jag hade tänkt mig. Nu känns det bättre!

Ska absolut testa detta innan jag göra några större åtgärder.
 
O
All gammal färg måste ner innan man kan måla med en diffusions öppen färg...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.