Hej hade tänkt klä huset med liggande fibercement panel och undrar lite med bearbetning. Det är ju fåtandade klingor med diamanttänder förstås men storlekarna känns som att det bara används i handcirkelsåg?
Kan man med tätt klinga köra i en ger o kap, samt i en dewalt bordssåg? Förstår att dammet kommer göra att det liksom slipar på bord, anhåll mm.
Men behöver såga långa remsor som ska vara perfekta i snittet, utan urslag på ovansidan. Är nämligen lite dum i huvudet, skall tillverka rundade knutar....
 
Ofta är hålbilden i klingorna olika, 22,23mm för vinkelslip och 20mm för handcirkelsåg.
Min kap/gersåg har 30mm hål i klingan.

Jag har provat (lite på skoj) att skära i en betongsten med en makita batteridriven handcirkelsåg. Gick långsamt men det går.
Då hade jag köpt en klinga på hornbach samt en iläggsring för att ändra helbild från 22,23 till 20mm så klingan gick att fästa i cirkelsågen.

Bordssågar har jag tyvärr 0 erfarenhet av.

Edit, bra munskydd är att rekommendera!
 
Det bästa är att köra en riktig fibercementklinga i en sänksåg och köra med linjal. Om du kör med en "offerskiva" typ plywood eller osb under fibercementskivan och ställer klingansdjup nån millimeter djupare än fibercementskivans tjocklek och kör med dammsugare på sågen så dammar det iprincip ingenting. Är smidigt att köra med sänksåg å linjal oxå för det är ju lätt hänt att skivorna kanske inte har exakt samma bredd vid avslut osv. Om du inte skall hålla på att sätta skivor en längre tid utan typ en helg eller så så hade jag hyrt en sänksåg för de sliter ju en del på prylarna.
 
S Snickarkirre skrev:
Det bästa är att köra en riktig fibercementklinga i en sänksåg och köra med linjal. Om du kör med en "offerskiva" typ plywood eller osb under fibercementskivan och ställer klingansdjup nån millimeter djupare än fibercementskivans tjocklek och kör med dammsugare på sågen så dammar det iprincip ingenting. Är smidigt att köra med sänksåg å linjal oxå för det är ju lätt hänt att skivorna kanske inte har exakt samma bredd vid avslut osv. Om du inte skall hålla på att sätta skivor en längre tid utan typ en helg eller så så hade jag hyrt en sänksåg för de sliter ju en del på prylarna.
Ok tack för tipsen. kan man/finns det klingor för typ dewalt klyvsåg? Hur bra blir snittet? säg att man sågar remsor, blir snitten lika rena som om man sågar massivt virke med en nyslipad hm klinga?
 
Hmm de vet ja faktiskt inte men de finns de säkert om du orkar kolla runt. Lär dock blir ett sju helvetes dammoln om du skulle få tag i en sådan klinga. Men står du ute å har mask så funkar de säkert. Ja tror snitten blir likvärdiga om du kör med klyvsåg eller sänksåg. Men snitten blir iaf fina om du kör med sänksåg och linjal. Vill du ha knivskarpa kanter eller liten fasning? De kan slå ur lite grand så skall du har knivskarpa kanter rekommenderar ja dig att såga skivan upp och ner om du kör med sänksåg. Fördelen med sänksåg är ju som sagt att det är lät att anpassa skivan/remsan mot till exempel hörn om dom inte e perfekta i lod. Fördelen med en klyvsåg e ju om du skall såga en massa remsor med samma mått som det verkar som du ska?
 

Bästa svaret

F frityreldarn skrev:
Ok tack för tipsen. kan man/finns det klingor för typ dewalt klyvsåg? Hur bra blir snittet? säg att man sågar remsor, blir snitten lika rena som om man sågar massivt virke med en nyslipad hm klinga?
Det är så pass mjukt material att snitten blir fina nästan oavsett vilken klinga du använder. Träklinga går bra men den är utsliten efter några timmar.

Jag hittade fibercementklinga till gerkapen på Amazon, finns inte i några svenska butiker.

Andra tips är sågblad för sten till sticksågen, diamantsågar till multiverktyget och en fogsvans du offrar. Det går också att ritsa och bryta fibercement.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.