Hej!

Jag har köpt en bostadsrätt och renoverat överallt. Badrummet har inte gjorts i ordning på många, många år och skulle behöva en uppfräschning men jag har inte riktigt ekonomin för en fullskalig renovering. Så jag tänkte göra en budgetvariant så länge och låta den mindre vackra ljusblå mattan på golvet vara kvar men måla väggarna vita (som jag läst mig till att man kan göra). Däremot känns det inte jättebra att måla inne i duschhörnan och tänker att man kanske kunde sätta väggmatta bara där och låta den sluta under den nya duschhörnan som ska skruvas upp. Är det något man skulle kunna göra själv, det är ju en så lite bit tänker jag?
/ Allis
 
Duschkabin kanske?
Vad är det på väggarna idag? Det finns ju målade våtrumsväggar som är vattentäta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är redan en matta på väggarna idag, men där är en hel del igenspacklade hål tyvärr.
 
Sätt silikon i hålen. Ta bilder och lägg ut.
 
Duschkabin tänkte jag på, men hade redan köpt duschdörrar som jag tänkte använda. Tanken med mattan och målning kom i ett senare skede. Efter att allt blev så väldans dyrt.
Lägger in en bild…panelen och handtaget ska bort.
 
  • Hörn av en dusch med installerade duschdörrar, blandare och förvaringshylla, mot marmorerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
BirgitS
Undvik att ta bort saker t.ex. handtaget för det ökar risken att det blir läckage genom hålen så att det kommer in vatten inuti väggen. Beroende på hur väggarna är konstruerade kan det vara omöjligt att täta bra med silikon.

Det är olämpligt att sätta en våtrumstapet ovanpå en våtrumstapet.

Varför vill du inte måla i duschhörnan?
 
H
Gjorde så i vårat badrum för ett par år sedan.
Skruva gips på vägg.
Skruva en 2-4 som tröskel.
Sen kom en och flyta golv i dusch och matta golv och vägg.
Golvmattan drogs runt 2-4 och svetsades mot gamla mattan.
Resten har väv med våtrums färg.
Fungera kanon och vi slapp duschkabin.
Dock eget hus.

detta är lägenhet så du kanske inte får göra som du vill.

min lösning kosta 2400 kr för mattläggare.
Och 1000 i material.

ska vi renovera framöver ordentligt.
 
Det är lite så jag tänker, men tänkte att man kanske kan sätta över den gamla väggmattan…men det kanske inte är så bra.

Lättast vore det såklart att måla även där inne, men vågar inte riktigt om det inte klarar att bli blött. Att det börjar flagna.
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
H
Jag skulle hellre tatt ned mattan.
Men eftersom det är brf så kanske du behöver godkännande av föreningen när du gör detta då det inte är riktigt rätt att göra så.
 
Får kolla upp det, men tror vi inte behöver något godkännande för att renovera i badrummet.
 
H
Ja men detta är inte direkt en renovering utan en snabb fix billigt för att ha ett badrum ett litet tag
 
  • Gilla
Allis70
  • Laddar…
Inte helt ovanligt att "halvsula" alltså, skär upp hörnet, spackla och sätt en ny väggmatta på den gamla.
Limmet bör få torka ett tag så det blir klibbigt med bra hugg annars är det lätt att det blir gasblåsor och beroende på lim så kan det gå eller inte gå att värma och få bort.
Mattorna är ju 2m breda så vik och värm på mitten så du får en skarp kant och sätt upp.
 
Aldrig sett dessa skivor innan, men låter som ett bra alternativ. Ska kolla in detta lite närmre. Tack för tipset!
 
”Halvsulningen” var lite det jag var ute efter, verkar ju inte vara helt galet tänkt då. Tack för tipset!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.