Ni som isolerar era garage, vad har ni för material på insidan av väggarna?
Funderade på att köra osb och gips som i huset, men det kanske är lite overkill? Och gips kanske blir kantstött och slitet i ett garage?

Jag funderar på att isolera, men inte ha värme. Främst för att spara lite elkostnader. Är det dumt? Hur stor skillnad är det att ha ett oisolerat garage mot ett isolerat utan värme?
 
Jag kör bara Spånskiva i garaget. Ser ingen ide att slänga upp gips, visst kanske ytskiktet bli lite snyggare men för mig är de knappast värd extra jobbet och pengarna.

Vet inte om OSB är bättre ur någon synvinkel, men däremot är det väldigt svårt att få till en snygg yta på dem.
 
En enkel träpanel är robust och ofta billig.
Råspont är ok.
Själv har jag en 18 x 190 mm träpanel i B-kvalitet.

Gips är ju mest menat som ett målningsfärdigt/tapetfärdigt underlag för vidare ytskikt.
Annars är väl gips ganska känsligt i "verkstadsmiljö". Pappskiktet får lätt skador.
 
Vad ska du göra i garaget ?
Vill du svetsa eller köra med vinkelslip så måste du ha något som inte brinner och då är gips att föredra.
Vet inte om försäkringsbolagen har något emot att man parkerar en bil i ett garage utan gips på väggarna.
Jag menar angående brandrisk i ett trägarage.;)
 
Micro skrev:
...Vet inte om försäkringsbolagen har något emot att man parkerar en bil i ett garage utan gips på väggarna.
Jag menar angående brandrisk i ett trägarage.;)
Det är nog ingen fara.
Jag hade ett "trägarage" i 12 år.
Försäkringsbolaget IF kom och besiktigade när vi flyttade över villaförsäkringen till detta hus + garage.

Inga påpekanden alls om träväggarna.

Bilar är inte så värst brandfarliga om man inte bor i Husby eller Rinkeby...
Och då är det mest bilar som står utomhus som brinner :p
 
  • Gilla
  • Haha
moew och 2 till
  • Laddar…
Vilken elkostnad tänkte du spara på att isolera? Om du lägger 0 på uppvärmning redan nu är det ju svårt att spara ytterligare...
 
Det beror också på vilket avstånd det är till ditt bostadshus. Står det nära måste det uppfylla vissa krav för att vara godkänt. Ju närmare huset garaget står desto längre måste det stå emot brand och det ställs även krav på fönster och dörrar etc. Isoleringen i sig står emot brand om det är tillräckligt tjockt. Det finns ofta listor på isoleringstillverkarnas sidor där de anger hur länge en viss tjocklek står emot brand tillsammans med enkelgips osv. Det står mer i BBR Del 5 brandskydd. Kolla tabell 5.611
 
Redigerat:
Dsl skrev:
Vilken elkostnad tänkte du spara på att isolera? Om du lägger 0 på uppvärmning redan nu är det ju svårt att spara ytterligare...
Kanske uttryckte mig oklart. Det kostar rätt mycket att värma ett garage. Därför tänkte jag inte ha någon värme i det. Det blir en extra utgift.

Det jag frågade var om det då är dumt att isolera garaget, om jag ändå inte ska ha värme i det? Eller gör isolering skillnad ändå, även om jag inte har värme i det?
Det jag tänker är att det inte ska bli -20 i garaget bara för att det är det ute, om det är isolerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr.persson
  • Laddar…
Danne12345, bra att du kommer med varningar.

Men du kan väl skriva vad dessa regler är också.
Nu gör du massa luddiga hänvisningar till bestämmelser som vi inte hittar själva.

Skriv vilka regler som gäller, eller lägg ut en länk till relevanta fakta!
 
Anna1984 skrev:
Kanske uttryckte mig oklart. Jag tänker inte ha värme i garaget för att inte då blir det en större elkostnad mot att inte ha det. Det kostar rätt mycket att värma ett garage.

Det jag frågade var om det då är dumt att isolera garaget, om jag ändå inte ska ha värme i det? Eller gör isolering skillnad ändå, även om jag inte har värme i det?
Det jag tänker är att det inte ska bli -20 i garaget bara för att det är det ute, om det är isolerat.
Jag tror absolut att det är bra att isolera.
Det gör att snabba temperaturväxlingar jämnas ut, så att t. ex. kalla nätter inte påverkar temperaturen så mycket i garaget. Och inte heller heta sommardagar.

Och genom att temperaturen hålls lite högre än utetemperaturen kommer luftfuktigheten att vara lite lägre än ute.
Det skadar nog inte.
 
KnockOnWood skrev:
Jag tror absolut att det är bra att isolera.
Det gör att snabba temperaturväxlingar jämnas ut, så att t. ex. kalla nätter inte påverkar temperaturen så mycket i garaget. Och inte heller heta sommardagar.

Och genom att temperaturen hålls lite högre än utetemperaturen kommer luftfuktigheten att vara lite lägre än ute.
Det skadar nog inte.
Det låter bra det.

Hjältevadhus som ska leverera garaget har ett tillvalspaket på isolering som kostar 12.000 kr. Då får jag isolering till garaget som är 60 kvm, men ej monterat. Är det ett ok pris eller är det mycket billigare att köpa själv?
 
KnockOnWood skrev:
Danne12345, bra att du kommer med varningar.

Men du kan väl skriva vad dessa regler är också.
Nu gör du massa luddiga hänvisningar till bestämmelser som vi inte hittar själva.

Skriv vilka regler som gäller, eller lägg ut en länk till relevanta fakta!
Boverkets byggregler går att finna på deras hemsida.

Här är direktlänken till avsnitt 5 för brandskydd.
http://www.boverket.se/Global/bygga...rkets-byggregler-bbr/bbr-19/bfs-2011-26-5.pdf

Scrolla ner till 5.611. (Sid 83)

Om jag inte läser det där fel så är det krav på allt som är närmare än 8 meter. Ju närmare desto högre krav. Se i tabellen för exakta krav.

Edit: Närmare än 2 meter får det ej finnas några fönster och det ska klara brand i 30 min,

2-5 meter från 30 minuter och 1m2 oklassad fönsteryta

5-7 meter 30 minuter och högst 4 m2 oklassad fönsteryta.

7 meter 30 minuter utan begränsning av oklassad fönsteryta
 
Redigerat:
Anna1984 skrev:
...Hjältevadhus som ska leverera garaget har ett tillvalspaket på isolering som kostar 12.000 kr. Då får jag isolering till garaget som är 60 kvm, men ej monterat. Är det ett ok pris eller är det mycket billigare att köpa själv?
Det är bara att börja räkna :)

Säg att garaget är 8x7,5 meter.
Då är väggytan (vid 2,5 meters takhöjd, och inga avdrag för fönster och dörrar) 77,5 m2.
Med taket blir det 77,5 + 60 = 137,5 m2.

Min lokala bygghandlare tar 44 kr/m2 för 95 mm "Flexibatts" från Rockwool.
137,5 x 44 = 6050 kr.
Med 120 mm isolering blir det 7260 kr. (52,81 kr/m2)

Så, nja...
De vill väl tjäna en slant själva också.

Detta skrivet utan att vet hur tjock isolering de avser, och vad för tilläggskostnader som kan ingå.
 
Anna1984 skrev:
Det låter bra det.

Hjältevadhus som ska leverera garaget har ett tillvalspaket på isolering som kostar 12.000 kr. Då får jag isolering till garaget som är 60 kvm, men ej monterat. Är det ett ok pris eller är det mycket billigare att köpa själv?
Har du någon lista från Hjältevadshus hur mycket isolering , hur tjock den är osv... då kanske man kan jämföra på några byggvaruhus och deras prislistor.
Har tyvärr ingen aning om det är billigt eller dyrt.
 
Danne12345 skrev:
Boverkets byggregler går att finna på deras hemsida.

Här är direktlänken till avsnitt 5 för brandskydd.
[länk]

Scrolla ner till 5.611. (Sid 83)

Om jag inte läser det där fel så är det krav på allt som är närmare än 8 meter. Ju närmare desto högre krav. Se i tabellen för exakta krav.

Edit: Närmare än 2 meter får det ej finnas några fönster och det ska klara brand i 30 min,

2-5 meter från 30 minuter och 1m2 oklassad fönsteryta

5-7 meter 30 minuter och högst 4 m2 oklassad fönsteryta.

7 meter 30 minuter utan begränsning av oklassad fönsteryta
Tack för länken Danne12345!

Vi som inte vet vad som motstår brand i 30 minuter blir ju inte så mycket klokare.
Hur är det med 22 mm träpanel?
Kombinerat med 9 mm utegips?
Och valfri innerpanel?

Men i en fotnot till kapitlet du länkade till står det:
"För komplementbyggnader räcker det att en av väggarna är utförd enligt ovan."

Och det tolkar jag som att om huvudbyggnaden har tillräcklig brandklassning, så accepteras i stort sett vilket brädskjul som helst som garage.

När jag ordnade bygglov till mitt hus 2009 stipulerades att komplementbyggnader skulle stå minst 4 meter från bostadshuset.
Jag antar att det var av brandsäkerhetsskäl.


Kommentarer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.