Jag vill byta ut innerväggar som verkar vara gjorda av något pappersmaterial (enkelt 60-70-talsbygge). De är delvis fläckiga av gamla fuktskador och jag misstänker att de bidrar till "stuglukt" i stugan.
Vad är ett lämpligt innerväggsmaterial i en dåligt isolerad stuga som kallställs vintertid?
En liten del ska nog bli panel - riktig eller fusk med panelskiva, men i övrigt vill jag ha släta väggar att tapetsera på. Är gips ok?
Tacksam för hjälp!
/Anis
 
Gips funkar så länge du inte har läckor så att det kommer in vatten.
Annars skulla jag kunna tänka mig plywood - borde gå att göra spont eller fals så de skivorna kan limmas ihop.
Har själv haft en stuga med gips på väggarna utan problem i nästan 20 år.
 
Tja, det ska förstås inte läcka :)
Taket är förhoppningsvis ok efter omläggning. Men är gips sämre än annat om nu olyckan skulle vara framme (igen)?
Varför plywood och inte nå'n typ av spånskiva?
 
spånskiva har en förmåga att suga åt sig fukt och svälla på alla lädder och börja mögla så det är nog inget bra alternativ men om du ska ha trä och inte bygga med råspont så skulle jag nog främst gissa på formplyfa och efter det OSB och sen vanlig plywood innan tanken på spånskiva men gips är ett dött material som inte sväller eller möglar men är inte så bärande men sen är frågan vad för olycka du hänvisar till ifall det är att ett träd faller så spelar det nog ingen större roll eller kan det rinna vatten från taket ner där eller vad är det du är rädd för ?

ser inte att det skulle vara nått problem så länge du har en skyddande vägg utanför som inte vatten rinner igenom för då tappar du ändå isolerförmågan i väggarna och kan få möggel växa där ändå men har du panel med en luftspalt bakom så lär det funka med gips och isoleringen med

sen tror jag att man använda vanlig massonit ungefär på den tiden och limmet i de är inte vattenbeständigt och kan krypa ut och ge fula fläckar om det blir fuktskadat och sen kan det börja växa i det med så det kan nog vara det du råkat ut för men då kan det kanske vara lite problem i isoleringen med men det lär du se när du river bort innerväggen då jag gissar att du inte bygger på det befintliga och hoppas på det bästa bara
 
OK, tack för råd!
Det låter som om vi ska satsa på gips som ytskikt. Det är inget bärande som behöver bytas hoppas jag, men det visar sig väl när vi börjar riva... Det har varit några "olyckor" med läckage från taket genom åren i den stackars stugan, men nu är taket förhoppningsvis ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.