Hej!

Mitt under en provmålning av väggar i köket blev det som hastigast målat ett avgränsat lager med färg från Jotun utan att det först målartvättades. Damm torkades bort och så men inget ordentligt grundarbete. Resten av väggarna ska sedan målas av målare och då är det inte planerat för något omfattande underarbete likt rivning av underliggande tapet. Min fråga är då som sådan:

Hur illa är det att ett område av väggen har ny färg på sig utan att det är ordentligt målartvättat? Är det behov av att försöka slipa ner den provmålade färgen för att sedan målartvätta? Alla tips mottages tacksamt.

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
JonasTL JonasTL skrev:
Hej!

Mitt under en provmålning av väggar i köket blev det som hastigast målat ett avgränsat lager med färg från Jotun utan att det först målartvättades. Damm torkades bort och så men inget ordentligt grundarbete. Resten av väggarna ska sedan målas av målare och då är det inte planerat för något omfattande underarbete likt rivning av underliggande tapet. Min fråga är då som sådan:

Hur illa är det att ett område av väggen har ny färg på sig utan att det är ordentligt målartvättat? Är det behov av att försöka slipa ner den provmålade färgen för att sedan målartvätta? Alla tips mottages tacksamt.

Med vänlig hälsning,
Jonas
de finns ingen målare som använder de på en vanlig vägg som ska målas. De fyller inget syfte. tvärtmot, de kan bli färgsläpp och man inte lyckas eftertvätta målartvätten. Har man fettfläckar/märke eller så, tar man whipes och gnugga, slår de igenom efter 1:a lagret färg spärrar man fläckarna med någon spärrfärg.

Målar man direkt på omålad tapet brukar man för den delen spärra allt först 1ggr, därefter väggfärg 2ggr.

Mvh målaren
 
  • Gilla
JonasTL
  • Laddar…
Tack för svar! Jag tolkar det som att det inte är ett direkt behov av att slipa ner det provmålade då?
 
JonasTL JonasTL skrev:
Tack för svar! Jag tolkar det som att det inte är ett direkt behov av att slipa ner det provmålade då?
Har du målat väldigt tjockt på en utsatt släpljus vägg kan de synas igenom efter det är målat, just pga att varje lager färg bygger lite. I de svåraste släpljuset syns varenda millimeter.

Slipa ner de lite lätt bara om det är en släpljusvägg
 
  • Gilla
JonasTL
  • Laddar…
Intressant. Det är inte särskilt mycket släpljus på väggen och jag har bara målat ett tunt provlager på den tidigare vitmålade och tapetserade väggen. Det var det där med målartvätten bara som jag hade svårt att förstå, men jag får kanske hålla tummarna på att färgen inte släpper i de områden som jag inte målartvättade innan provmålningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.