Badrummet hade ursprungligen ett klassiskt badrumsskåp där elkabeln gick direkt in i bakifrån till skåpet för att förse badrumslampan med ström.

Nu skulle jag vilja sätta upp en vägglampa (IP 54) samt en rund spegel istället för det gamla badrumsskåpe.

Då jag inte ser det möjligt att lägga kabeln i väggen och bryta tätskiktet skulle jag vara tacksam för förslag hur jag kan lägga kabeln utanpå kaklet.

Jag önskar att helst inte dra om den kabel som redan är dragen, utan undrar om det finns någon riktigt tunn kopplingsdosa som kan sitta bakom spegeln eller annan lösning. Från kopplingsdosan behövs sedan en kabel på ca 45 cm som går rakt upp till vägglampan. Den runda spegeln kommer sitta på distanser från väggen men jag önskar att dessa kan vara så grunda som möjligt så spegeln ligger så nära väggen som möjligt.

Ja, jag vet att detta arbete kräver en auktoriserad elektriker.

ps.
Den gamla kabeln som är dragen har jord, och det finns en jordfelsbrytare.
 
  • Ett badrum med vita kakelväggar, blått kakelband, duschhandtag, exponerade ledningar, och duschförhängesskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, modern vägglampa med sfäriskt glas och blank armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln börjar ju någonstans, bäst vore ju att byta den istället.
 
Skala av en kabel några meter och lät "slutändan" på ca 1 meter vara oskalad. Knyt i dom framskalade trådarna i dom befintliga och dra in dom nya trådarna med dom g:a så att du får in den oskalade delen en bit in i röret.
Ta ev hjälp så att en drar och en puttar på.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.